Az iskolai dohányzás szabályozási politikák és a fiatalkori dohányzási magatartás
közötti kapcsolat
Jayawardhana,
J., Bolton, H. E., & Gaughan, M. (2019). The Association Between School Tobacco
Control Policies and Youth Smoking Behavior. International Journal of
Behavioral Medicine, 26(6), 658–664. https://doi.org/10.1007/s12529-019-09825-z
Készítette: Kovács Luca
Elméleti háttér
Már
az első „Surgeon General Report” 1964-es megjelenése óta, az Egyesült
Államokban hatalmas lépést tett a fiatalkorú dohányzók számának csökkentésére,
ami az 1965-ös 43%-ról, a mai napra 14%-ra csökkent. Ennek ellenére mind a mai
napig a dohányzás, az egyetlen legkönnyebben megelőzhető halálokok közé
tartozik, amely több, mint 40 millió ember függő embert érint. 443 ezer emberre
jósolják azok számát, akik évente meg fognak halni valamilyen dohányzással
kapcsolatos betegségben, ezenkívül 8.6 millió ember fog szenvedni valamilyen, a
dohányzással kapcsolatos betegségben. Míg a felnőttek között az utóbbi években
lecsökkent a dohányzás mértéke, a tinédzserek és a fiatal felnőttek még mindig
nagyon magasan érintettek az Egyesült Államokban. A Surgeon General’s Report
szerint 2014-ben, több mint 600000 középiskolás és 3 millió gimnazista volt
dohányos. Ezenkívül azt is olvashatjuk benne, hogy minden egyes nap, több, mint
3200, 18 évnél fiatalabb tinédzser fogja elszívni az első cigarettáját,
valamint további 2100 fiatal válik mindennapos dohányzó személyes.
Több
tanulmány is leírta, hogy az adóemelés, valamint a cigaretták árának emelkedése
negatív hatással bírt a fiatalok dohányzási szokására és ennek hatására kevésbé
kezdték el, illetve nagyobb arányban szoktak le a dohányzásról. Ezenkívül más
törvények és jogszabályok a cigarettahasználat szabályozását tekintve, úgymint
az éttermekben való cigarettázás betiltása, illetve a munkahelyeken való
nagyobb korlátozások is negatív hatással voltak a fiatalok dohányzási
szokásaira. Amíg sok tanulmány feltárja az ilyen rendelkezések és szabályozások
hatását a dohányzási szokásokra, addig elenyésző mennyiségű tanulmányt
találunk, amelyek azt vizsgálják, hogy vajon az iskolák szabályozásai,
korlátozásai, milyen összefüggést mutatnak a tinédzserek dohányzásával.
Megállapították, hogy az iskolai dohányzási tilalmak kapcsolatban állnak a
nagyobb valószínűséggel fordulnak elő a dohányzás korábbi szakaszában és az
alacsonyabb gyakorisággal csak akkor, ha a tilalmat erősen végrehajtják
További
eredmények azt mutatták, hogy a dohányosok többségének vagy az összes
hallgatónak a dohányzótól való észlelése megnövekedett a túlórákban, és a
dohányzásmentes iskoláknak való megfelelés és azok támogatása növekedett, mivel
a dohányzást az egyetemen tiltották mindenkinek. Míg sokan tanulmányozták a
cigarettára adóemelést és az dohányzással kapcsolatos törvényhozásokat, nem
nagyon találunk olyat, aki azt vizsgálta, hogy milyen hatással van a
dohányzásra a fiatalok körében az iskolai szabályozás. Mivel az iskola az a
hely, ahol a legtöbb időt töltik a fiatatok az otthonukon kívül, ezért az
iskolai szabályozások, dohányzással kapcsolatos preventív bemutatók és
előadások pozitív hatással lennének a dohányzás elkezdésének szabályozására
fiatal korban. Ezért fontos megismerni az iskolai szintű dohányzásellenes
politikák hatékonyságát a fiatalok dohányzási magatartása tekintetében. Ha a
politikák nem képesek hatékonyan elérni a kitűzött célokat, akkor a
közegészségügyi szakembereknek és az iskolaigazgatóknak a jelenlegi politikák
megváltoztatására kell összpontosítaniuk és / vagy új politikákat kell
elfogadniuk, amelyek hatékonyan csökkenthetik a dohányzás előfordulását és a
dohányzás elindítását a közép- és középiskolákban.
Adatok
Függő
változók:
Már próbálta valaha a dohányzást: Ha a
válaszadó azt válaszolta, hogy már kipróbálta valaha is a dohányzást, akkor
1-es kódszámot kapott, ellenkező esetben 0-ást.
Volt-e
már valaha rendszeres dohányzó
Ha
a válaszadó a „próbálta-e valaha a dohányzást”-ra igennel válaszolt, ezentúl
rendszeres dohányzónak vallotta magát (amely azt jelentette, hogy az elmúlt 30
napban szívott-e el minimum napi 1 szál cigarettát), akkor erre a változóra
1-es kódszámot kapott, ellenkező esetben 0-ást.
Független
változó
2
független változót határoztak meg az iskolákhoz kapcsolódó dohányzási
szabályozásokkal kapcsolatban. Mindkét változót az „Add Quastionnaire” nevű
kérdőív adatai alapján állapították meg. Az egyik változó azzal kapcsolatos,
hogy az iskolának van-e bármilyen szabályozása a dohányzással tiltásával
kapcsolatban a diákokra nézve. A másik változó pedig arra vonatkozott, hogy
vajon az iskola egyész környezetében be van e tiltva a dohányzás a diákok és a
többi alkalmazott számára is. 124 iskola vett részt, ebből 113 állami, és 14
privát iskola volt. Az állami iskolák közül 13-nak nem volt dohányzás
betiltásával kapcsolatos szabályozása a diákokra nézve, 22-nek pedig az iskola
területén mind a diákokra, mind az alkalmazottakra nem volt dohányzást
szabályozó intézkedése.
Dohányzás
tiltásával kapcsolatos szabályozás diákok számára az iskolán belül
Ha
az iskola rendelkezett ilyen szabályozással 1-es kódot, míg ellenkező esetben 0
kódot kapott ezen változó esetében. Ez a változó nem vonatkozott az
alkalmazottak dohányzásának tiltására.
Dohányzás
tiltásával kapcsolatos szabályozás mind a diákok, mind az alkalmazottak számára
az iskola és környezete területén.
Ha
az iskola rendelkezett ilyen szabályozással 1-es kódot, míg ellenkező esetben 0
kódot kapott ezen változó esetében
További változók:
A
fent leírtakon kívül még a nem, életkor, rassz, állami iskolába jár-e, az
iskola külső területeken található-e meg. Ezenkívül a diákok környezete is
fontos szerepet játszik a dohányzási szokásaik figyelembevételekor, így a
változók között szerepelt, hogy „van-e dohányos a családban”, illetve, hogy a
diáknak „van-e közvetlen hozzáférése otthon dohánytermékekhez”
Eredmények
Logisztikus
regresszió eredményeként kijelenthető, hogy szignifikáns negatív kapcsolat
fedezhető fel azon diákok között, akik már valaha kipróbálták a dohányzást,
azzal a ténnyel, hogy az iskola és környezetében dohányzási tiltás van a
diákokra és az alkalmazottak számára is. Azon diákok számára, akik már valaha
kipróbálták a dohányzást szintén negatív kapcsolat írható le azzal a ténnyel,
hogy az iskola alkalmaz-e dohányzással kapcsolatos szabályozást az iskolán
belül a diákok számára. Ezenkívül a háztartásban a dohányzáshoz való
hozzáférés, a dohányosok jelenléte a háztartásban szignifikáns pozitív
kapcsolatban áll azokkal a fiatalokkal, akik már valaha dohányoztak Továbbá az,
hogy a résztvevő nő vagy afroamerikai negatív szignifikáns kapcsolatban állt
azzal, hogy a résztvevő valaha is kipróbálta-e a cigarettát, míg egy másik
rasszhoz való tartozás pozitív szignifikáns kapcsolatban állt ugyanezzel a
függő változóval. Ezenkívül kiderült, hogy az iskolai szabályozások a
dohányzással kapcsolatban nincsenek hatással arra, hogy valaki rendszeres
dohányzóvá válik e. A dohányosok jelenléte a háztartásban, illetve, hogy a
dohány közvetlenül hozzáférhető-e szignifikáns és pozitív hatást gyakorol a
rendszeres dohányzás változóra.
Diszkusszió
Elengedhetetlen
annak megakadályozása, hogy a serdülők rendszeres dohányzókká váljanak, és
ebben kulcsfontosságú szerepet játszik az iskola. Ha a fiatalok már el sem
kezdik a dohányzást nem fognak rendszeres dohányzókká válni. Az eredmények is alátámasztják, hogy az
iskolai szabályozások pozitívan hatnak a diákokra, és ezeknek hatására kevésbé
fogják elkezdeni a dohányzást. Azt is ki kell emelni, hogy míg azon
szabályozások, amelyek a diákokra és az iskolai alkalmazottakra vonatkoztak az
iskola környékén, megakadályozták, hogy a diákok dohányzókká váljanak, míg azon
szabályozások, amelyek csak a diákokat célozták nem voltak hatékonyak.
Ezenkívül fontos kiemelni azon tényezőket is, hogy a háztartásban elérhető-e a
diákok számára a dohány, illetve, hogy körülöttük dohányzik-e valaki a
háztartásban.
Limitációk
Az
eredmények azt mutatták, hogy a dohányzási politikáknak nincs nagy hatása arra,
hogy a fiatalok rendszeresen dohányozzanak. Az egyik értelmezés az, hogy akkora,
mire már valaki eljutott odáig, hogy függőség alakuljon ki a dohányzással
kapcsolatban, az iskolának már nincsen meghatározó szerepe ebben a folyamatban.
Az iskolai dohányzási politikák nyilvánvalóan befolyásolják a dohányzás
kipróbálását, míg a diákok az iskolában vannak, ám ezeknek nincs nyilvánvaló
hatása a dohányzási viselkedésre a dohányzó későbbi életében. Ideális esetben
lenne olyan intézkedés az intézményi dohányzási politikákról, amelyek a
válaszadókra vonatkoznak egész életük során, hogy felmérjék a fenntartási és
abbahagyási folyamatra gyakorolt környezeti hatásokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése