Hogyan gyógyít a kommunikáció? Kapcsolat az orvos-beteg kommunikáció egyes vonásai és a
különböző egészségügyi mutatók kötött
Street Jr, R. L., Makoul, G., Arora,
N. K., & Epstein, R. M. (2009). How does communication heal? Pathways
linking clinician–patient communication to health outcomes. Patient
education and counseling, 74(3), 295-301.
https://doi.org/10.1016/j.pec.2008.11.015
Készítette: Bartók Blanka
Absztrakt
A cikk
azért jött létre, mert hiába születtek már korábbi kutatások arról, hogy az
orvos és betege közti kommunikáció hatással van az egészségügyi eredményekre,
mégsem világos, hogy pontosan milyen mechanizmusok állnak ennek hátterében.
Már maga a beszélgetés
is lehet terápiás hatású (pl. a kliens szorongásának csökkentése, megnyugtatása
által), viszont sokszor az orvos beteg között lezajlott kommunikáció indirektebb
módon is befolyásolja a páciens egészségügyi állapotát. Az interakció közvetlen
kimenetelei közé tartozik a kliens megértése, a bizalom és a köztük létrejött
megállapodás. Melyek még tovább hatnak a köztes kimenetekre (pl. megnövekedett
elfogadás, megfelelőbb öngondoskodási készség), melyek hatnak a beteg
egészségére és a jóllétére. A cikk szerzői hét útvonalat különítettek el,
melyen keresztül a kommunikáció pozitív hatással lehet az egészségre, ebbe beleértve
az egészségügyi ellátáshoz való fokozottabb hozzáférést, betegek ismeretének és
megértésének növekedését, jobb orvosi döntést, fokozott terápiás szövetséget,
fokozott társas támogatást, kliens ágencia érzetének fokozódását illetve jobb
érzelem kontrollt.
A
cikk egy olyan alapot szeretne biztosítani, amire későbbi kutatások építhetnek,
ha céljuk a kommunikáció és az egészségügyi eredmények közötti kapcsolat
feltárása. A cikk legvégén a szerzők egy kutatási program javaslatot is
megfogalmaznak.
Ezenkívül
a cikk gyakorlati haszna, hogy már most felhívja a terapeuták és kliensek
figyelmét, arra, hogy ki kéne használniuk a kommunikációban rejlő gyógyító erőt.
Bevezetés
Orvos-beteg kommunikáció és
hatásai: A tudomány jelenlegi állapota
Azokat
a kutatásokat, melyben a kommunikáció pozitív egészségügyi hatásait nézték két
csoportra oszthatjuk. Az egyikben azok a kutatások szerepelnek, ahol
randomizált kontrollált vizsgálatokat végeztek azért, hogy megnézzék, hogyan
változnak a különböző orvos-beteg kommunikációs stílusok és az orvosi döntések.
Egy összefoglaló tanulmányban bebizonyították, hogy a kommunikációs
intervenciók hatására, melyben az orvosok például több kérdést tettek fel a
betegeknek és többször helyezték a pácienst a beszélgetés középpontjába
megnövekedett az orvos-beteg közti kommunikáció hatékonysága. Mégis a
gyógyulásnak csak kevesebb, mint a vizsgálatok felében (44%) lett pozitív
kimenetele. A korábbi kutatások különböző kimentelei azzal magyarázhatók, hogy
az egyes kutatásokban más-más hatásokat vizsgáltak, illetve más- más
módszerekkel mérték a változókat, vagy kicsi volt a minta elemszáma.
A másik
típusú kutatási csoportba, olyan keresztmetszeti leíró tanulmányok tartoznak,
melyek korrelációs kapcsolatokat kerestek az orvos – beteg kommunikációs
viselkedése és az egészségügyi eredmények között. Például különböző jegyei a beteg központú
kommunikációnak (pl. orvosok érthető magyarázata, az orvos együttérzése, a
beteg aktív részvétele, illetve a beteg bevonása a döntéshozásba) fordítottan
korrelált a vérnyomás és a szorongás szintjével illetve a szervi
megbetegedésekkel. Más kutatások viszont nem találtak vagy vegyes kapcsolatot
találtak a kommunikáció és az egészségi állapot között. Az eredmények közötti következetlenségeket több
tényező okozhatta. Először is köszönhető lehet annak, hogy nem határozták meg azokat
a folyamatokat, melyek összekötik a kommunikációt az egészségi állapottal. Ezenkívül
a legtöbb kutatás korreláció, vagyis nem tár fel ok-okozati következtetéseket. Például
a cikk szerzői egy korábbi kutatásukban azt találták, hogy a cukorbeteg
betegeknek szegényebb anyagcsere szabályozásuk volt olyan nővérekkel való
konzultáció után, akik több irányító kommunikációs stílust használtak (pl.
megszakítás, irányelvek, egyet nem értés). Ami eredményezheti azt, hogy a beteg
kevésbé vonódott be a döntés hozatalba, ami az elfogadás és a kezelés
megértésének csökkenését eredményezheti. Viszont egy alternatív magyarázat az
is lehet, hogy a beteg nem volt kooperatív és elfogadó és emiatt volt irányító
a kommunikációs stílusa a nővérnek. Tehát nem tiszta, hogy mi miatt alakult ki
a helyzet, ami téves magyarázathoz vezethet.
Az
sem tiszta, hogy a kommunikációnak melyik apektusa mit okoz. Több kutatás
azonosította már a beteg központú kommunikáció kulcs elemeit, mint például: információ
csere, bizonytalanság kezelése, beteg önmenedzselésének lehetővé tétele,
érzelemre adott válasz, orvos-beteg kapcsolat támogatása, közös döntés hozás. Azt
viszont nem tudjuk, hogy ezek közül a részek közül melyik vezet jobb egészséghez.
Például egy randomizált kontrollált vizsgálatban az orvos kommunikációs
intervenciója abból állt, hogy aktívan kellett hallgatnia a beteget
(cukorbetegekről volt szó) és tárgyalási készségét kellett alkalmaznia. Akik az
intervenciós csoportban voltak jobban meg voltak elégedve az orvossal való
találkozással és magasabb jóllétről számoltak be. Mégsem volt ez hatással az
anyagcsere folyamataikra és több súlyt szedtek fel. Tehát összefoglalva a
kettőt: jobb érzéseik voltak az egészségükkel kapcsolatban, de egészségügyi
mutatóikban ez a jóllét nem nyilvánult meg.
Ezenkívül
az is probléma, hogy a kutatások ritkán helyezik a beteg orvos kommunikációt
tágabb környezetbe (fiziológiai, személyes és szociális meghatározottságát
ritkán nézik). Illetve az is fontos, hogy lehet, hogy a kommunikáció nem
közvetlenül az egészségre hat, hanem viselkedéses változást indukál, aminek
lesz a későbbiekben egészségbefolyásoló hatása.
Negyedik
probléma a mérés. Például gond lehet az, hogy az orvos hiába tájékoztatta a
beteget, nem biztos, hogy az kellően informatív volt a beteg számára, illetve
nem biztos, hogy megértette azt. Illetve a döntés hozásban való részvétel
megítélése különbözhet a beteg és a megfigyelő között. Tehát nehéz,
meghatározni, hogy hogy mérjünk egy adott konstruktumot.
Összességében azt
mondhatjuk, ahhoz, hogy megértsük hogyan hat az orvos beteg kommunikáció az egészségre,
fel kell tárnunk, hogy a kommunikáció melyik jól definiálható és specifikus
aspektusa milyen specifikus változásokat idézhet elő az egészségben, illetve ezeket
a hatásokat, hogyan módosítják kontextuális tényezők (mind klinikai tényezők,
mind családi, mind szociális faktorok).
Ehhez
arra van szükség, hogy a leíró fogalmi kereten túl alkossunk egy teoretikus
magyarázó modellt.
Kommunikáció és a
jobb egészség közötti kapcsolat
Mi segíti a fizikai
egészséget?
A
kommunikáció viszonylatában a megfelelő orvos-beteg konzultáció hatására a
beteg megfelelő diagnózist és kezelést kaphat, a beteg részéről pedig magasabb
elköteleződésre és gyógyulásba vetett hitre számíthatunk, melyek gyorsabb
gyógyulást eredményezhetnek.
Mi javítja a
pszichológiai aspektusát az egészségnek?
Az
orvos-beteg konzultációnak lehet pozitív direkt hatása az egészség
pszichológiai aspektusára, ha az orvos megerősíti a beteget, ha a páciens
értékesnek, reménytelinek érezheti magát a találkozó után, vagy ha
megnyugtatónak érzi a találkozást. A találkozás indirekt hatása pedig
megnyilvánulhat a megfelelő diagnózis elállításán és a kezelésen keresztül.
Kommunikációs utakat, ami jobb
egészségi állapothoz vezet a cikk szerzői szerint a következő ábra foglalja
össze:
Útmutatók a jövőbeni
kutatáshoz
A
jövőbeli kutatások, melyek a kommunikáció és az egészségügyi eredmények közötti
kapcsolatot szeretnék feltárni, arra kéne irányuljanak, hogy megtalálják az
egyes utakat amin keresztül a kommunikáció hatni tud az egészségre és a jóllétre.
Először érdemes lehet az egészség változókat azonosítani és visszakeresni az
erre ható közvetlen és közvetett tényezőket, melyek mérhetők és végül
meghatározni azt, hogy milyen aspektusai relevánsak az orvos beteg
kommunikációnak. A cikk szerzői vettek néhány példát. Például a hipertóniával
kezelt betegeknél nagyon fontos, hogy az orvos elérje, hogy a betegek betartsák
az előírásokat, míg a rákos betegek fájdalom kezelésénél az orvos-beteg
kommunikáció úgy hathat a beteg egészségére, ha a beteg megtanulja hatékonyan
és félelem mentes csillapítani a fájdalmát, míg a halálos betegeknél életük
utolsó stádiumában a segítő orvosi kommunikáció célja, hogy a beteg és a
családja érzelmi jóllétét biztosítsa.
Következtetés
Ezzel a cikkel a
szerzők megpróbálták bemutatni, hogy a kommunikáció egyes elemeinek milyen
közvetlen és közvetett hatásai vannak a beteg egészség állapotára. Illetve
megalkottak egy egyszerű és pragmatikus modellt, amiben megfogalmaztak
útvonalakat, melyen keresztül a kommunikáció egyes elemei hathatnak közvetlen
és közvetett úton a betegek életminőségére. Ezenkívül a cikk szerzői arra is
felhívják a figyelmünket, hogy vegyük mindig számításba a kontextuális
tényezőket, mivel nem mindegy, hogy milyen orvosról és betegről van szó, illetve
milyen betegségben és a betegség melyik stádiumában áll a páciens, illetve nem
szabad megfeledkezni a beteg életkörülményeiről sem. Ezenkívül a cikk szerzői
felhívják a figyelmünket, hogy még szigorúbb megközelítésre van szükség mind
teoretikus, mind kontextuális, és mérési szinten, ha szignifikáns eredményeket
szeretnénk kapni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése