2018. december 15., szombat


‘Az erős az új vékony’: Instagramról származó  #fitspirációs képek tartalomelemzése

Tiggemann, M., & Zaccardo, M. (2016). ‘Strong is the new skinny’: A content analysis of# fitspiration images on Instagram. Journal of health psychology, 1359105316639436.

Készítette: Turchányi Dóra

Absztrakt:
 A “fitspiráció” egy online trend, amit arra terveztek, hogy a nézőket egy egészségesebb életmódra inspirálják a testmozgás és az egészséges ételek promotálása által. Ez a kutatás a fitspirációs képek tartalomelemzését célozta meg, az Instagram nevű szociális oldalon. Az eredmények azt mutatták, hogy a nőket ábrázoló képek többsége egy fajta testalkatot tartalmaztak, vékonyat és tónusosat. Emellett a legtöbb kép objektifikáló elemeket is tartalmazott. Eszerint miközben a fitspirációs képek inspirálóan hathatnak a nézőikre, számos olyan elemet is tartalmaznak, amik negatívan hathatnak a nézők testképére.

Bevezetés:
Széleskörű tudományos szakirodalom dokumentálja az összefüggéseket a divatmagazinokban és a tévében megjelenő képek és a testi elégedetlenség illetve az étkezési zavarok között. Hasonlóan, egy kutatás bemutatta a kapcsolatot az interneten töltött idő, és a testképzavarok között, felnőtt és tinédzser nők körében. Nemrég a kutatások középpontjába egy speciális internethasználat került, a közösségi oldalak.
Már kimutatták, hogy a Facebook használat összefügg a vékonyság idealizálásával, a testi elégedetlenséggel és az étkezési zavarokkal, sőt, egy, a facebook használatát részletesebben elemző vizsgálat azt találta, hogy valójában nem a teljes facebookozási idő, hanem az úgynevezett “fotó aktivitás” (például képek posztolása és nézése) függött össze testkép problémákkal. Egy másik kutatás azt találta, hogy bizonyos fotókhoz kapcsolódó aktivitások az evészavarokhoz kapcsolhatóak .
Ezek az eredmények feltételezik, hogy talán a megjelenéshez kapcsoltható és a vizuális, képi összetevői a közösségi oldalaknak köthetőek a leginkább a testkép zavarokhoz.
Egy új internetes trend, a fitspiráció, aminek elnevezése a fitt és az inspiráció szavakból összetevődő szójáték. A fitspiráció olyan képekből áll, amelyeket  arra terveztek, hogy a nézőket egy egészségesebb életmódra motiválják, az egészséges étkezés, a testmozgás, és saját magunkkal való törődés promotálása által. Alapfilozófiája az erőre, és képességekre épít, például az egészséget és a fittséget emeli ki, nem a vékonyságot és a fogyást.
Eredeti megjelenése is erre épül, hiszen a thinspiráció egy egészséges alternatívájaként született meg. A thinspiráció olyan képekből áll, amik a vékonyságot és a fogyást emelik ki, egy étkezési zavaros életmódot hirdetve.
A thinspirációval ellentétben azonban, amely csak az internet erre fogékony részén jelent meg, a fitspiráció széles körben elterjedt, többek közt az Instagramon is, ahol a trendhez köthető képek száma a cikk megírásának pillanatában elérte a 28 milliót.
Futólagos pillantásra is látszik, hogy azok a képek, amelyek nőket ábrázolnak,  a jelenlegi szépségideáloknak megfelelően relatív vékony testalkatúak. A tény, hogy a felhasználók szemében ezek a nők inkább vetélytársak, mint a divatmodellek, veszélyesebbé teszi a képeket olyan szempontból, hogy inkább hasonlítgatják magukat a nők hozzájuk. Emellett a képek nagy hangsúlyt fektetnek a kinézetre, és sokszor objektifikáló elemeket is tartalmaznak.
 Egy nem régi kutatásban 50-50 thin- és fitspirációs weboldal szövegeit elemezték, ami alapján azt találták, hogy bár a fitspirációs oldalak kevesebbet, de mindkét honlapfajta tartalmazott potenciálisan veszélyes étkezési szokások bevezetésére ösztönző tartalmakat, és a női testideálra vonatkozó káros üzeneteket.
Ezen kutatás célja tehát az Instagramra feltöltött fitspiraton képeket megvizsgálni három fő szempont alapján. Ezek a szempontok a képeken látható testalkatok, ahol azt várták, hogy a jelenlegi szépségideálnak megfelelő alkatok fognak dominálni, mind a nők, mind a férfiak esetében, a képeken megjelenő aktivitások, amelyeknél az előfeltételezés az volt, hogy elsősorban testmozgást fognak ábrázolni a képek, és a képeken megjelenő idézetek milyensége, ami előzetes feltételezéseik alapján leginkább pozitívak és inspirálóak lesznek.
Módszer:
Kép választás: a kódoláshoz a mintát az Instagramon a “fitspiration” hestegre való rákeresés első 600 találata adta
Kódolási folyamat: A képek először általános tartalom kategóriákba lettek sorolva aszerint, hogy embert, ételt, vagy valami mást ábrázoltak-e. Ezek után az embereket ábrázolókat az emberek száma és neme szerint csoportosították, majd alkat szerint, végül az ábrázolt aktivitás alapján, végül pedig aszerint, hogy megjelenik-e a képen objektifikációra utaló elem: egy bizonyos testrészre való fókusz, szexuálisan kihívó póz, vagy a fej vagy az arc nem jó láthatósága.
Az ételeket ábrázoló képek egészségesnek vagy egészségtelennek lettek címkézve.
Ha a kép tartalmazott idézetet, azt függetlenül a képtől az idézet szerint kódolták három csoportba: fitnesshez kapcsolódó inspiráció/ más inspiráció/ egyéb. Ezen kívül azt is eldöntötték, hogy az üzenet közvetíthet-e potenciálisan ártalmas üzeneteket testre, az étkezésre, vagy a testmozgásra vonatkoztathatóan.
Kódolási reábilitás: a kódoláshoz egy kódolási kézikönyvet hoztak létre, majd a minta 10 százalékát egy második ember is lekódolta. A két kódolás között 96,3%-os volt az egyezés.
Eredmények:
Összesített tartalmi kategóriák: A legtöbb kép embert ábrázolt (63.7%), ezt az ételek követték (19%) és a többi (17.3%). A “többi” kategóriának a nagyrésze háttérkép volt az idézeteknek (41.4%) vagy statisztikák (14.4%), 11.5%-uk edző felszerelés, 8.7%-uk pedig edzőruházat. Az ételképeknek a 91.2%-a egészséges ételeket ábrázolt.
Embereket ábrázoló képek: fizikális tulajdonságok: A legtöbb embert ábrázoló képen nők voltak (67,3%), 28,8% tartalmazott férfiakat, 3,9% pedig mindkettőt. A nőket ábrázóló képek 92.6%-án, a férfiakat ábrázolók 83,6%án csak egy személy szerepelt. A nők 75,2%-a vékony testalkatú volt, 56,2%-a látványos izomzattal. A férfiak 98,6%-a átlagos testalkatú volt, és 60%-uk volt kifejezetten izmos.
Aktivitások és Objektifikáció: A nők 25.7, a férfiak 27.3%-a volt valamilyen aktivitás része a képen. A képek 56%-án volt megtalálható legalább egy objektifikációra utaló jel (nőknél 54.1%, férfiaknál 64.6% volt az arány). Szexuálisan kihívó pózt az ábrázolt nők 25.7%-a vett fel, míg a férfiak 10.9%-a.
Idézetek: Az összes kép közül 17.6% tartalmazott idézeteket. Ezeknek 58.5% általános, pozitív idézet volt, 39.6% fitnesshez kötődő inspirációs, és 11.3%-uk tartalmazott potenciálisan veszélyes üzeneteket
Diszkusszió:
A fitspiráció hesteggel jelölt képek nagyrésze egészséges, és vonzó férfiakat és nőket ábrázolt, közel az egyötöde képeknek pedig egészséges ételeket. Számos képen valamilyen idézet is van, aminek a legtöbbje pozitív. Ezek alapján a fitspirációs képeknek valóban lehet egy, az egészséges életmód irányába, motiváló erejük.
A másik oldalon azonban, a vizsgálat során több potenciálisan negatív oldalát is találták a fitspirációs képeknek.
Az első vizsgálat a testalkatra fókuszált. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a nőkről készült képek nagyon kis skáláját mutatják csak a testalkatoknak, és a jelenlegi szépségideálnak megfelelő testalkat túlreprezentált. Bár a fitspiráció által előnyben részesített alkat nem annyira vékony, mint a divatmagazinokban megjelenőek, még mindig vékonyak az átlaghoz képest, aminek pedig negatív hatásai lehetnek a testképre. Emelett a fitspiráció által preferált kidolgozott test talán még elérhetetlenebb a legtöbb nő számára, mint a vékonyság.
A testalkat vizsgálata a férfiak esetében is hasonló eredményeket hozott, itt is egy testalkat jelent meg leginkább, a közepes felépítés, erős izomzattal. Ez a testalkat megfeleltethető a jelenlegi szépségideálnak.
Mindamellett, hogy a képek egy csaknem elérhetetlen standardot állítanak a nők és férfiak elé, még azt az üzenetet is hordozzák, hogy csak egy fajta testalkat lehet fitt és egészséges.
A második kutatási fókusz a képekre jellemző aktivitásokra és az objektifikációs elemekre irányult. A legtöbb kép fintesshez volt kapcsolható, de csak a negyedükön jelent meg valamiyen aktivitás. A képek többsége tartalmazott valamilyen objektifikációra utaló elemet, mind a nők, mind a férfiak esetében. Általánosan tehát azt mondhatjuk, hogy a képek úgy tűnik a megjelenéshez kapcsolódó előnyeivel az egészséges életmódnak kívánnak motiválni, ami egy fotóalapú közösségi oldalon indokolt. Ennek ellenére nem figyelmen kívül hagyható, hogy kutatások kimutatták, hogy a kinézet motivált testmozgás erősen összefügg a testkép zavarokkal.
Az idézetek vizsgálata kimutatta, hogy ezeknek többsége pozitív, felemelő, és néha bölcs. A szerzők lehetségesnek találják, hogy ezek az elsődleges forrásai az inspirációnak, amit az emberek éreznek a fitspiráció kapcsán. Ugyanakkor az idézetek közel egy tizede extrém, perfekcionista hozzáállást képvisel, ami hozzájárulhat az étkezési zavarok, vagy egészségtelen testmozgásformák kialakulásához.
Az eredmények alapján javasolják az emberek jobb tájékoztatását az ilyen jellegű trendek veszélyeiről, illetve a terület további kutatását.
A kutatás kapcsán négy limitációt fogalmaztak meg. Egyrészről a minta begyűjtésének speciális voltát, ugyanis az Instagramon való megjelenése nem fedi teljesen a fitspirációs trendet. Második szempontként a tartalom vizsgálat sajátosságát, vagyis hogy előre meghatározott szempontok szerint kódolták a képeket, lehet, hogy más szempontok informatívabbak lettek volna. Harmadikként pedig azt a tényt, hogy a képeket egy dimenziós szempontok alapján kódolták, így többletjelentésük gyakran elveszett. Végül pedig, hogy ebben a vizsgálatban nem vették figyelembe a képek “like” számát, tehát a mutatóját annak, hogy mennyi ember reagált rá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése