‘Az erős az új vékony’: Instagramról származó #fitspirációs képek tartalomelemzése
Tiggemann,
M., & Zaccardo, M. (2016). ‘Strong is the new skinny’: A content analysis
of# fitspiration images on Instagram. Journal
of health psychology, 1359105316639436.
Készítette:
Turchányi Dóra
Absztrakt:
A “fitspiráció” egy online trend, amit arra
terveztek, hogy a nézőket egy egészségesebb életmódra inspirálják a testmozgás
és az egészséges ételek promotálása által. Ez a kutatás a fitspirációs képek
tartalomelemzését célozta meg, az Instagram nevű szociális oldalon. Az
eredmények azt mutatták, hogy a nőket ábrázoló képek többsége egy fajta
testalkatot tartalmaztak, vékonyat és tónusosat. Emellett a legtöbb kép
objektifikáló elemeket is tartalmazott. Eszerint miközben a fitspirációs képek
inspirálóan hathatnak a nézőikre, számos olyan elemet is tartalmaznak, amik
negatívan hathatnak a nézők testképére.
Bevezetés:
Széleskörű tudományos szakirodalom
dokumentálja az összefüggéseket a divatmagazinokban és a tévében megjelenő
képek és a testi elégedetlenség illetve az étkezési zavarok között. Hasonlóan,
egy kutatás bemutatta a kapcsolatot az interneten töltött idő, és a
testképzavarok között, felnőtt és tinédzser nők körében. Nemrég a kutatások
középpontjába egy speciális internethasználat került, a közösségi oldalak.
Már kimutatták, hogy a Facebook
használat összefügg a vékonyság idealizálásával, a testi elégedetlenséggel és
az étkezési zavarokkal, sőt, egy, a facebook használatát részletesebben elemző
vizsgálat azt találta, hogy valójában nem a teljes facebookozási idő, hanem az
úgynevezett “fotó aktivitás” (például képek posztolása és nézése) függött össze
testkép problémákkal. Egy másik kutatás azt találta, hogy bizonyos fotókhoz
kapcsolódó aktivitások az evészavarokhoz kapcsolhatóak .
Ezek az eredmények feltételezik,
hogy talán a megjelenéshez kapcsoltható és a vizuális, képi összetevői a
közösségi oldalaknak köthetőek a leginkább a testkép zavarokhoz.
Egy új internetes trend, a
fitspiráció, aminek elnevezése a fitt és az inspiráció szavakból összetevődő
szójáték. A fitspiráció olyan képekből áll, amelyeket arra terveztek, hogy a nézőket egy
egészségesebb életmódra motiválják, az egészséges étkezés, a testmozgás, és
saját magunkkal való törődés promotálása által. Alapfilozófiája az erőre, és
képességekre épít, például az egészséget és a fittséget emeli ki, nem a
vékonyságot és a fogyást.
Eredeti megjelenése is erre épül,
hiszen a thinspiráció egy egészséges alternatívájaként született meg. A
thinspiráció olyan képekből áll, amik a vékonyságot és a fogyást emelik ki, egy
étkezési zavaros életmódot hirdetve.
A thinspirációval ellentétben
azonban, amely csak az internet erre fogékony részén jelent meg, a fitspiráció
széles körben elterjedt, többek közt az Instagramon is, ahol a trendhez köthető
képek száma a cikk megírásának pillanatában elérte a 28 milliót.
Futólagos pillantásra is látszik,
hogy azok a képek, amelyek nőket ábrázolnak,
a jelenlegi szépségideáloknak megfelelően relatív vékony testalkatúak. A
tény, hogy a felhasználók szemében ezek a nők inkább vetélytársak, mint a
divatmodellek, veszélyesebbé teszi a képeket olyan szempontból, hogy inkább
hasonlítgatják magukat a nők hozzájuk. Emellett a képek nagy hangsúlyt
fektetnek a kinézetre, és sokszor objektifikáló elemeket is tartalmaznak.
Egy nem régi kutatásban 50-50 thin- és
fitspirációs weboldal szövegeit elemezték, ami alapján azt találták, hogy bár a
fitspirációs oldalak kevesebbet, de mindkét honlapfajta tartalmazott
potenciálisan veszélyes étkezési szokások bevezetésére ösztönző tartalmakat, és
a női testideálra vonatkozó káros üzeneteket.
Ezen kutatás célja tehát az
Instagramra feltöltött fitspiraton képeket megvizsgálni három fő szempont
alapján. Ezek a szempontok a képeken látható testalkatok, ahol azt várták, hogy
a jelenlegi szépségideálnak megfelelő alkatok fognak dominálni, mind a nők,
mind a férfiak esetében, a képeken megjelenő aktivitások, amelyeknél az
előfeltételezés az volt, hogy elsősorban testmozgást fognak ábrázolni a képek,
és a képeken megjelenő idézetek milyensége, ami előzetes feltételezéseik
alapján leginkább pozitívak és inspirálóak lesznek.
Módszer:
Kép választás: a kódoláshoz a mintát az Instagramon
a “fitspiration” hestegre való rákeresés első 600 találata adta
Kódolási folyamat: A képek először általános tartalom
kategóriákba lettek sorolva aszerint, hogy embert, ételt, vagy valami mást
ábrázoltak-e. Ezek után az embereket ábrázolókat az emberek száma és neme
szerint csoportosították, majd alkat szerint, végül az ábrázolt aktivitás
alapján, végül pedig aszerint, hogy megjelenik-e a képen objektifikációra utaló
elem: egy bizonyos testrészre való fókusz, szexuálisan kihívó póz, vagy a fej
vagy az arc nem jó láthatósága.
Az ételeket ábrázoló képek
egészségesnek vagy egészségtelennek lettek címkézve.
Ha a kép tartalmazott idézetet, azt
függetlenül a képtől az idézet szerint kódolták három csoportba: fitnesshez
kapcsolódó inspiráció/ más inspiráció/ egyéb. Ezen kívül azt is eldöntötték,
hogy az üzenet közvetíthet-e potenciálisan ártalmas üzeneteket testre, az
étkezésre, vagy a testmozgásra vonatkoztathatóan.
Kódolási reábilitás: a kódoláshoz egy kódolási
kézikönyvet hoztak létre, majd a minta 10 százalékát egy második ember is
lekódolta. A két kódolás között 96,3%-os volt az egyezés.
Eredmények:
Összesített tartalmi kategóriák: A legtöbb kép embert ábrázolt
(63.7%), ezt az ételek követték (19%) és a többi (17.3%). A “többi”
kategóriának a nagyrésze háttérkép volt az idézeteknek (41.4%) vagy
statisztikák (14.4%), 11.5%-uk edző felszerelés, 8.7%-uk pedig edzőruházat. Az
ételképeknek a 91.2%-a egészséges ételeket ábrázolt.
Embereket ábrázoló képek: fizikális
tulajdonságok: A
legtöbb embert ábrázoló képen nők voltak (67,3%), 28,8% tartalmazott férfiakat,
3,9% pedig mindkettőt. A nőket ábrázóló képek 92.6%-án, a férfiakat ábrázolók
83,6%án csak egy személy szerepelt. A nők 75,2%-a vékony testalkatú volt,
56,2%-a látványos izomzattal. A férfiak 98,6%-a átlagos testalkatú volt, és
60%-uk volt kifejezetten izmos.
Aktivitások és Objektifikáció: A nők 25.7, a férfiak 27.3%-a volt
valamilyen aktivitás része a képen. A képek 56%-án volt megtalálható legalább
egy objektifikációra utaló jel (nőknél 54.1%, férfiaknál 64.6% volt az arány).
Szexuálisan kihívó pózt az ábrázolt nők 25.7%-a vett fel, míg a férfiak
10.9%-a.
Idézetek: Az összes kép közül 17.6%
tartalmazott idézeteket. Ezeknek 58.5% általános, pozitív idézet volt, 39.6%
fitnesshez kötődő inspirációs, és 11.3%-uk tartalmazott potenciálisan veszélyes
üzeneteket
Diszkusszió:
A fitspiráció hesteggel jelölt képek
nagyrésze egészséges, és vonzó férfiakat és nőket ábrázolt, közel az egyötöde
képeknek pedig egészséges ételeket. Számos képen valamilyen idézet is van,
aminek a legtöbbje pozitív. Ezek alapján a fitspirációs képeknek valóban lehet
egy, az egészséges életmód irányába, motiváló erejük.
A másik oldalon azonban, a vizsgálat
során több potenciálisan negatív oldalát is találták a fitspirációs képeknek.
Az első vizsgálat a testalkatra
fókuszált. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a nőkről készült képek
nagyon kis skáláját mutatják csak a testalkatoknak, és a jelenlegi
szépségideálnak megfelelő testalkat túlreprezentált. Bár a fitspiráció által
előnyben részesített alkat nem annyira vékony, mint a divatmagazinokban
megjelenőek, még mindig vékonyak az átlaghoz képest, aminek pedig negatív
hatásai lehetnek a testképre. Emelett a fitspiráció által preferált kidolgozott
test talán még elérhetetlenebb a legtöbb nő számára, mint a vékonyság.
A testalkat vizsgálata a férfiak
esetében is hasonló eredményeket hozott, itt is egy testalkat jelent meg
leginkább, a közepes felépítés, erős izomzattal. Ez a testalkat megfeleltethető
a jelenlegi szépségideálnak.
Mindamellett, hogy a képek egy
csaknem elérhetetlen standardot állítanak a nők és férfiak elé, még azt az
üzenetet is hordozzák, hogy csak egy fajta testalkat lehet fitt és egészséges.
A második kutatási fókusz a képekre
jellemző aktivitásokra és az objektifikációs elemekre irányult. A legtöbb kép
fintesshez volt kapcsolható, de csak a negyedükön jelent meg valamiyen
aktivitás. A képek többsége tartalmazott valamilyen objektifikációra utaló
elemet, mind a nők, mind a férfiak esetében. Általánosan tehát azt mondhatjuk,
hogy a képek úgy tűnik a megjelenéshez kapcsolódó előnyeivel az egészséges
életmódnak kívánnak motiválni, ami egy fotóalapú közösségi oldalon indokolt.
Ennek ellenére nem figyelmen kívül hagyható, hogy kutatások kimutatták, hogy a
kinézet motivált testmozgás erősen összefügg a testkép zavarokkal.
Az idézetek vizsgálata kimutatta,
hogy ezeknek többsége pozitív, felemelő, és néha bölcs. A szerzők lehetségesnek
találják, hogy ezek az elsődleges forrásai az inspirációnak, amit az emberek
éreznek a fitspiráció kapcsán. Ugyanakkor az idézetek közel egy tizede extrém,
perfekcionista hozzáállást képvisel, ami hozzájárulhat az étkezési zavarok,
vagy egészségtelen testmozgásformák kialakulásához.
Az eredmények alapján javasolják az
emberek jobb tájékoztatását az ilyen jellegű trendek veszélyeiről, illetve a
terület további kutatását.
A kutatás kapcsán négy limitációt
fogalmaztak meg. Egyrészről a minta begyűjtésének speciális voltát, ugyanis az
Instagramon való megjelenése nem fedi teljesen a fitspirációs trendet. Második
szempontként a tartalom vizsgálat sajátosságát, vagyis hogy előre meghatározott
szempontok szerint kódolták a képeket, lehet, hogy más szempontok
informatívabbak lettek volna. Harmadikként pedig azt a tényt, hogy a képeket
egy dimenziós szempontok alapján kódolták, így többletjelentésük gyakran
elveszett. Végül pedig, hogy ebben a vizsgálatban nem vették figyelembe a képek
“like” számát, tehát a mutatóját annak, hogy mennyi ember reagált rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése