Válogatott testedzési gyakorlatok hatása férfi tanulók boldogságára és mentális
egészségére
Gatab, T. A., and Pirhayti, S. (2012). The effect of the selected exercise on male students' happiness and
mental health. Procedia - Social and
Behavioral Sciences, 46, 2702 –
2705.
Készítette: Miklovicz Anita
Absztrakt
Bevezetés:
Sport tevékenységeket űzni nagyon hasznos több szempontból is. A csapatjáték
által a résztvevők elsajátítanak társadalmi szerepeket, jártassá válnak
azokban, tehát a játékot oktató folyamatként is lehet értelmezni. Mindemellett
hozzájárul a pszichológiai jóllét érzésének növekedéséhez is. Mindenki szeretne
boldog lenni. Az egyik téma, amelyről az utóbbi időben nagyon sok írás készült,
az a „boldogság ismerete”. Manapság a pszichológusok túl nagy jelentőséget
tulajdonítanak a mentális egészség és a boldogság témakörének. Seligman (2003)
valószínűsíti, hogy 2015-ig vizsgálva minden második emberről kimutatható lesz,
hogy lehangolt. Így, a boldogsággal kapcsolatos tanulmányok és az ezt
befolyásoló faktorok vizsgálata kiemelkedő helyet foglal el a pszichológiában. Cél: Felhívni a mentális egészség
fontosságára a figyelmet és rámutatni a szociális egészséggel való kapcsolatára.
Mindehhez szorosan kötődik a boldogság, az öröm fogalma. További cél megértetni
az emberekkel, hogy ők felelősek a mentális egészségükért. Valamint, megmutatni
egy irányvonalat számukra. Mindent összevetve, a jelen tanulmány bemutatni
kívánja különböző gyakorlatok hatásait férfi tanulók általános egészségügyi
állapotára és boldogságára nézve a Payame Noor Egyetemen, Babolban. Eszközök és módszerek: 80 önkéntesen
jelentkező férfi tanulót osztottak két csoportba: kísérleti csoport (40 fő) és
kontroll csoport (40 fő). A kísérleti csoport feladatai a következők voltak:
focizzanak a legkreatívabb módon 8 héten keresztül, hetente kétszer úgy, hogy
minden alkalom 60-90 perces legyen. A boldogság index mérésére az Oxford
Boldogság Kérdőívet használtuk, ami 29 kérdésből állt 4 választási lehetőséget
kínálva. Az általános egészségügyi állapot mérésére a Goldberg és Hiller által
fejlesztett (1979) Általános Egészség Kérdőívet (GHQ) használtuk, amely 4
skálát tartalmazott: 1) fizikai tünetek 2) szorongás tünetek 3) szociális
funkcionálás és 4) depressziós tünetek. Az adatok elemzéséhez páros és két
független mintás T próbákat végeztünk el az SPSS statisztikai program
segítségével. Eredmények: A
kísérleti csoportban a 8 hetes gyakorlatok elvégzése után szignifikánsan javult
a diákok boldogságérzete, jobb lett a fizikai egészségük, kevésbé mutattak
depressziós tüneteket, illetve a gyakorlatok fejlesztették a szociális
funkcionálás képességüket és növelték az általános egészségügyi indexüket. A kontroll csoportban nem észleltek szignifikáns
változást a vizsgált változók tekintetében. Összegzés: A feladatok elvégzésének eredményeként a diákok a
boldogság skálán magasabb pontszámot értek el. Más szóval, a feladatok
elvégzése boldogabbá tette a diákokat. A sport- és csoporttevékenysége közben
az emberek megtanulnak segíteni egymásnak, megtanulják, hogyan legyenek
csapatjátékosok, magabiztosabbá válnak, barátságokat kötnek. Mindez hozzájárul
a boldogabb élethez. Mindemellett az eredmények azt mutatják, hogy a
gyakorlatok végzése 8 hét elteltével csökkenti a fizikai szimptómákat, a
depressziót, a diákok szociális kapcsolataikban jobban funkcionáltak és jobb
lett az általános egészségügyi állapotuk. A különböző módon történő feladatok
elvégzése tehát mentális egészséghez vezet. Ami az eredményeket illeti, a
rendszeresen végzett gyakorlatok növelhetik a diákok boldogságérzetét és
javítják az általános egészségügyi állapotukat. Az eredmények különösen
fontosak, hiszen a diákok ennek tudatában protektív céllal is szervezhetnek
sport tevékenységeket, hogy javítsák mentális egészségüket.
1.
Bevezetés
A
társadalom egyik fő problémája az elégtelenül működő szociális mobilitás és a
szociális kapcsolatok gyengesége. Szociábilissá, nyitottá, válni az egyik
legfontosabb fejlődési komponens. Mindez ellentétben áll az önző
gondolkodásmóddal és arra ösztönzi az egyént, hogy a csoport érdekeit tartsa
szem előtt az egyéni érdekekkel szemben és altruista értékeket valljon. A jó
szociális képességek lehetővé teszik a személy számára, hogy optimális
interakciókat alakítson ki, pozitív kapcsolatai legyenek, valamint hogy elkerülje
azokat a viselkedésmintázatokat, amelyek negatív következményekkel járnak. Amit
mentális egészség alatt értünk, az olyan biztos aspektusa az emberi
egészségnek, mint az intelligencia, a képzelet, vagy a gondolkodás. Korai
tanulmányok demonstrálták, hogy a fizikai elváltozások kapcsolatban állnak a
mentális állapottal. Napjainkban számos társadalomban megfigyelhető, hogy
terápiás módszerként alkalmaznak különböző gyakorlatokat mentális betegségben
szenvedők körében. Ez a gyógymód hatékony, melyet számos longitudinális
vizsgálat is alátámaszt. Hatással van a személyiségre és a mentális egészségre.
Mindezek mellett a sporttevékenységek nem csak szórakozási lehetőséget
biztosítanak, hanem oktató jellegűek is, követve a pszichológiai-szociális
célokat. Hiszen aki részese egy csapatnak, csapatjátéknak, az jobban fog
mozogni a közösségek hálójában, hiszen jártassá válik a szociális kapcsolatok
kialakításában, fenntartásában. A sportgyakorlatok hatással vannak a mentális
és fizikai egészségre, a szociális fejlődésre, az önmagunkról alkotott pozitív
fizikai képre, valamint a baráti kapcsolatokra, a versenykedvre, a figyelemre,
kialakít egy bizonyos csapatmorált és növeli az egyén boldogságérzetét.
Boldognak lenni az ember szívből jövő kívánsága. Az egyik téma, amelyről az
utóbbi időben nagyon sok írás készült, az a „boldogság ismerete”. Manapság a
pszichológusok túl nagy jelentőséget tulajdonítanak a mentális egészség és a
boldogság témakörének. Seligman (2003) valószínűsíti, hogy 2015-ig vizsgálva
minden második emberről kimutatható lesz, hogy lehangolt. Így, a boldogsággal
kapcsolatos tanulmányok és az ezt befolyásoló faktorok vizsgálata kiemelkedő
helyet foglal el a pszichológiában. A boldogság nagyon fontos faktor, ezáltal
érzi jól magát az ember, jó érzéssel gondol az életére és az őt körülvevő
emberekre. Nem frusztrált, elfogadja a gyengeségeit (Bill, Argyle, 1975). A
boldog emberek eredményesebbek, reménytelibbek, jobb minőségű életet élnek.
Másrészt, kevésbé jellemző rájuk a depresszió (William, Graham, 2001). A
tanulók életkori sajátosságaikból, speciális körülményeikből, tapasztalataikból
adódóan bizonyos stressznek vannak kitéve.
Johnson (1991)
megfigyelte, hogy a kollégista tanulók részvétele fizikai és
csoporttevékenységekben azt eredményezi, hogy alkalmazkodóbbak a környezeti
változásokhoz és fejleszti a szociális képességeiket. Vishak, Norris és Douglas
azt találták, hogy heti egy testmozgás is fejleszti az emberek pozitív
kimenetelű viselkedési módjait, valamint csökkenti a lehangoltság érzését, a
szorongást és a pszichológiai nyomást. Weng és munkatársai (2004) is
bizonyították, hogy a fizikai aktivitás bármely formája fenntartja és
biztosítja a mentális egészséget. Hassanzadeh (2002) úgy véli, hogy a sport
tevékenységekben való részvétel kapcsolatban áll a növekedéssel, a szociális
alkalmazkodással és az önértékeléssel, így érthetővé válik, miért olyan fontos
a fizikai aktivitás a fiatalok mentális egészsége és szociális fejlődésük
szempontjából. Garyta, Avaldson és Kursaro (1998) tanulmányozta a diákok
aktivitását és részvételüket tanóra utáni csoportfeladatokban Svédországban,
illetve Olaszországban és arra a következtetésre jutottak, hogy akik aktívan részt vettek a
csoportfeladatokban, nagy mértékben fejlődött a szociális és kommunikációs
képességük, amelyet a további életük során kamatoztattak. Ami Percival és Kerr
(2005) kutatását illeti, arra jutottak, hogy a gyakorlatok közös megoldása
fejleszti a fizikai egészséget és fontos szerepe van a szociális fejlődésben.
Mindezekből az következik, hogy fontos felhívni a mentális egészség
fontosságára a figyelmet és rámutatni a szociális egészséggel való
kapcsolatára. Mindehhez szorosan kötődik a boldogság, az öröm fogalma. További
cél megértetni az emberekkel, hogy ők felelősek a mentális egészségükért.
Valamint, megmutatni egy irányvonalat számukra. Mindent összevetve, a jelen
tanulmány bemutatni kívánja különböző gyakorlatok hatásait férfi tanulók
általános egészségügyi állapotára és boldogságára nézve a Payame Noor
Egyetemen, Babolban.
2.
Eszközök
és módszerek
A vizsgálati személyeket
azok a Payame Noor Egyetemen (Babol) tanuló hallgatók alkották, akik az
egyetemen folytatták tanulmányaikat a 2010-2011-es tanévben. 80 önkéntesen
jelentkező férfi tanulót osztottak két csoportba: kísérleti csoport (40 fő) és
kontroll csoport (40 fő). A kísérleti csoport feladatai a következők voltak:
focizzanak a legkreatívabb módon 8 héten keresztül, hetente kétszer úgy, hogy
minden alkalom 60-90 perces legyen. A boldogság index mérésére az Oxford
Boldogság Kérdőívet használtuk, ami 29 kérdésből állt 4 választási lehetőséget
kínálva. Az általános egészségügyi állapot mérésére a Goldberg és Hiller által
fejlesztett (1979) Általános Egészség Kérdőívet (GHQ) használtuk, amely 4
skálát tartalmazott: 1) fizikai tünetek 2) szorongás tünetek 3) szociális
funkcionálás és 4) depressziós tünetek. Az adatok elemzéséhez páros és két
független mintás T próbákat végeztünk el az SPSS statisztikai program
segítségével.
3.
Eredmények
A
kísérleti csoportban a 8 hetes gyakorlatok elvégzése után szignifikánsan javult
a diákok boldogságérzete, jobb lett a fizikai egészségük, kevésbé mutattak
depressziós tüneteket, illetve a gyakorlatok fejlesztették a szociális funkcionálás
képességüket és növelték az általános egészségügyi indexüket. A kontroll csoportban nem észleltek szignifikáns
változást a vizsgált változók tekintetében.
4.
Összegzés
A feladatok elvégzésének
eredményeként a diákok a boldogság skálán magasabb pontszámot értek el. Más
szóval, a feladatok elvégzése boldogabbá tette a diákokat. A sport- és
csoporttevékenysége közben az emberek megtanulnak segíteni egymásnak,
megtanulják, hogyan legyenek csapatjátékosok, magabiztosabbá válnak,
barátságokat kötnek. Mindez hozzájárul a boldogabb élethez. Mindemellett az
eredmények azt mutatják, hogy a gyakorlatok végzése 8 hét elteltével csökkenti
a fizikai szimptómákat, a depressziót, a diákok szociális kapcsolataikban
jobban funkcionáltak és jobb lett az általános egészségügyi állapotuk. A
különböző módon történő feladatok elvégzése tehát mentális egészséghez vezet.
Ami az eredményeket illeti, a rendszeresen végzett gyakorlatok növelhetik a diákok
boldogságérzetét és javítják az általános egészségügyi állapotukat. Az
eredmények különösen fontosak, hiszen a diákok ennek tudatában protektív céllal
is szervezhetnek sport tevékenységeket, hogy javítsák mentális egészségüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése