Az egészségpszichológia tanításának új megközelítése: Fókusz a családban lévő szociális munkán
Voseckova, A., Truhlarova, Z., Levicka, J. (2014) : New approach to
teaching of health psychology focusing on social work in the family. Procedia - Social and Behavioral Sciences
132, 324 – 329
Készítette: Brutóczki Zita
Absztrakt
A cikk szerzői a
szociális munkát tanuló diákok egyetemi tanítását vizsgálták. Az
egészségpszichológia mint interdiszciplináris tudomány van prezentálva, mely a
bio-pszicho-szociális egészségmodellen alapszik. A kutatás célja az, hogy
kiderítse, hogy a diákok hogyan percipiálják e tárgy tanulását és előnyeit,
illetve hogyan tudják gyakorlatban hasznosítani.
1. Bevezetés
Az
egészségpszichológia egy interdiszciplináris tudományterület, melynek az alapja
a bio-pszicho-szociális modell. A klasszikus szomatikus modellel ellentétben, főként
az egészség (betegség) pszicho-szociális faktoraira fókuszál. Az egészséget
befolyásoló pszicho-szociális faktorokat tudományosan már elismerték, de még
gyakorlatban nem vizsgálták. Ezért a mi kurzusunk nem egyszerűen csak az
elméleti tudás elsajátításáról szól, hanem az egészség bio-pszicho-szociális
modell kontextusában lehetőséget ad a diákoknak, hogy egy független nézetet
alakítsanak ki a témáról. A tananyag a humanista pszichológia tanain alapszik,
illetve a saját PCA (Person Centered Approach) tréning tapasztalatainkon, és a
pszichoterápiás gyakorlaton. Úgy véljük, hogy főként a segítőfoglalkozásokban
(orvosok, ápolók, szociális munkások) szükséges az interaktív edukáció
saját-élmény órák keretein belül, azért hogy a segítők jól tudjanak
funkcionálni a professzionális életükben, illetve hogy megőrizzék a mentális
egészségüket.
1.1 Person Centered Approach (PCA)
A PCA egy kiemelkedő
megközelítés a humanista pszichológiában és pszichoterápiában, mely az amerikai
pszichológus, Rogers elméletén alapszik. Rogers és munkatársai három
pszichoterápiás attitűdöt hangsúlyoztak. A terápia akkor a leghatékonyabb, ha
mind a három faktor megjelenik, és kiegyensúlyozott mértékben van jelen:
-A kliens érzéseinek
empatikus megértése
-Kongruencia
-A kliens feltétel nélküli
elfogadása
A PCA edukációs
dimenziójában egy új fogalmat vezettek be: SCA (Student Centered Approach –
Diák Központú Megközelítés). Ezzel az új megközelítéssel a tanár-diák
szerepeket újra kell fogalmaznunk. A klasszikus értelemben a tanár omnipotens,
az ő kezében van minden hatalom. Ez az aszimmetrikus kapcsolat gyakran a diák
teljesítményére van negatív hatással. Ez az új módszer egy kreatív kollektív
atmoszférát igyekszik kialakítani, mely elősegíti elfogadni a többi ember
érzését, illetve növelni az önbizalmat, és csökkenteni a maladaptív
viselkedések megjelenését. Azonban ez együtt jár azzal, hogy a diákoknak
nagyobb felelősséget és kontrollt kell tudni vállalni a saját tanulmányaikért.
A PCA-hoz
hasonlóan a SCA is az emberi kapcsolatok minőségét igyekszik javítani. Az
emberi közelség, legyen az akár tanár-diák kapcsolat, egy pszichoterápiás
környezetet tud kialakítani az empatikus megértésnek, hitelességnek és
melegségnek köszönhetően. Az ilyen kapcsolatokban egy intenzív odafigyelés van
a másik felé, aki elfogadást él meg. Azok a személyek, akiknek ilyen
kapcsolatban volt része, saját identitásuk erősödéséről számoltak be.
Klasszikus osztályokhoz hasonlítva az SPT csoportokban lévő személyeknél
személyes adaptációjuk, kreativitásuk és felelősségérzetük növekedése volt
kimutatható.
Továbbá, a PCA
tanításban való alkalmazása a mentális higiéniához is hozzájárul. Ez nagyon kiemelkedő
az első évesek körében, akik nagy nehézségekkel néznek szembe az egyetemhez
való adaptáció közben. Saját magunkkal és a külső környezettel való tapasztalat
elősegíti a szelf-fogalom elkülönülését, illetve megerősíti a képességeket,
hogy új nehézségekkel sikeresen megküzdjünk. Az adott személy felismeri saját
értékét, illetve fejlődik a saját személyisége.
1.2 Az egészségpszichológia kurzus
Az
egészségpszichológia tárgya 2011 óta jelen van a Hradec Kralove Egyetemen. „Az
egészségpszichológia szociális munkásokért” című óra az első félévben van
megtartva, és hat darab három órás blokkokból áll. Az órák első felében az
elméleti háttérről beszélnek, majd a gyakorlati részre térnek át. Az első és
második szekció a stresszre fókuszál, majd a harmadik rész a szelf-kogníció
fejlődésére. Továbbá, alternatív lehetőségeket tárnak fel a szelf-fejlődésre és
az önkontrollra. A negyedik blokk pedig speciális szocio-pszichológia skill-ek
kialakítására helyezi a hangsúlyt, mely a szociális munkás szocio-pszichológiai
kompetenciáját segít kiépíteni.
1.3 Célkitűzések
A fő célja ennek a
kutatásnak az, hogy kiderítsük, hogy hogyan látják a diákok ezt a tantárgyat és
e kurzus gyakorlati hasznait. A vizsgált minta 48 szociális munkát tanuló
diákot tartalmazott, akik felvették az Egészségpszichológia kurzust az első
félévükben a 2011/2012 illetve a 2012/2013-as tanévekben.
2. Módszertan
Mind a kvalitatív,
mind a kvantitatív módszereket használtuk a vizsgálat folyamán.
2.1 Kvalitatív kutatási módszer
A célja ennek a
módszernek, hogy kiderítsük, hogy mit jelentett a diákoknak a kurzus, és hogy
mennyire tartották fontosnak. Az alábbi kérdéseket tettük fel nekik:
T1: Mi ennek a
tanítási formának a percepciója az edukációs folyamat tekintetében (szintek:
információ, attitűd, érzelmek)?
T2: Mi az
értelmezése a PCA kurzusnak a szelf-koncepcióval és a szelf-elfogadással
kapcsolatban?
T3: Hogyan segíti a
kurzus a szociális munka gyakorlati részét?
2.2 Kvantitatív kutatási módszer
A tanulók
szubjektív élményein volt a fókusz. A SUPOS7 nevű tesztet használták a tanulók
mentális állapotának vizsgálatára, melyet a vizsgálat elején és végén is
kitöltettek velük.
Aktivációs
blokk:
PE – Mentális
jóllét
A – Aktivitás,
energia
O –
Impulzivitás, relaxáció
N –
Rosszkedvűség
U – Aggodalmak
D – Depresszió
S – Levertség
3. Eredmények és diszkusszió
T1: Edukációs
szint – a diákok igyekeztek a teoretikus tudást összekötni saját
tapasztalataikkal.
T2: Személyiség
szint – a diákok magabiztosabbá váltak saját maguk értékelésében, nyugodtabbá
váltak, és gyakran hosszú távú érdeklődést mutattak a fejlődés irányába. A
tanulók nyomatékosították a csoport kohézióját.
T3: Szociális
skillek – a diákok fejlődésről számoltak be a szociális kapcsolatok
dinamikájának szabályozásával kapcsolatban, illetve egy összesített szociális
készség növekedésről.
A vizsgálat elején
és végén felvett tesztek értékelése után az aktivációs blokk (PE+A) értékeinek
növekedése volt kimutatható, illetve a dezintegrációs blokk csökkenése volt
jellemző. A diákok mentális jólléte és aktivációja növekedett a vizsgálat
végére. Statisztikailag szignifikáns változás volt kimutatható az O és U
értékeknél.
4. Konklúzió
Több szimultán
változás volt megfigyelhető különböző szinteken:
-
a meglévő személyes kapacitások felszabadulása,
realisztikus énkép kialakítása és korrekciója, autentikus kapcsolat önmagával
illetve másokkal, interperszonális és csoport konfliktusra a megfelelő megoldás
megtalálásának elősegítése
-
csoportfolyamatok könnyebb megértése, organizációs
készségek, munka és edukációs készségek optimalizációja, szocio-pszichológiai
skillek fejlődése, melyekre szükség van a szociális munka gyakorlatában
-
pozitív attitűd kialakulása a mentális egészség
irányába, ennek a fejlesztésére és megőrzésére irányuló lehetőségek
feltárása, egészséges életmód.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése