Túlsúlyos emberek pozitív megjelenítése a médiában: attitűdökre és képpreferenciákra való
hatás
Pearl,
R. L., Puhl, R. M., Brownell, K. D. (2012). Positive Media Portrayals of Obese
Persons: Impact on Attitudes and Image Preferences; Health Psychology, 31. (6), 821-829.
Készítette: Blind Eszter
Absztrakt
A kutatás célja, hogy felmérje a
túlsúlyos emberek médiában való megjelenítését, illetve a nem sztereotipikus,
pozitív megjelenés hatását. Kutatásukhoz a szerzők két online kísérletet végeztek
el, melyek során a résztvevők egy-egy, vagy pozitív, vagy stigmatizáló képet
láttak egy-egy túlsúlyos modellről. Az egyik kísérletben a résztvevők fehér,
illetve afroamerikai túlsúlyos női modellek, a másik kísérletben fehér
túlsúlyos női, illetve férfi modellek képeit kapták meg. Az eredményeket
többszörös lineáris regresszió-elemzéssel vizsgálták, mellyel mérték a képeken
látott modellekkel szembeni szociális távolságtartó attitűdöt, az
általánosságban a túlsúlyos emberekkel szemben tanúsított negatív attitűdöt,
illetve a képpreferenciát (a pozitív, illetve a negatív képeket preferálnák-e
jobban a médiában). Azok a résztvevők, akik a negatív, stigmatizáló képeket
látták, erősebb szociális távolságtartást, és negatívabb attitűdöt mutattak,
mint azok, akik a pozitívabb képeket kapták, de általánosságban nagyobb
preferencia mutatkozott a pozitív képek iránt. Az eredmények konzisztensek
voltak, függetlenül a látott modell etnikumától vagy nemétől. Az eredmények
szerint a túlsúlyos emberek pozitívabb megjelenítése a médiában csökkentheti a
súllyal kapcsolatos megbélyegzést, és a negatív egészségügyi következményeket.
Bevezetés
A túlsúlyos emberekkel szembeni
elfogultság az előítélet egy szociálisan elfogadott formája, ám számos káros
következménnyel járhat, hiszen a túlsúlyos emberek (különösen a nők) ki vannak
téve az alacsony önértékelés, a testükkel való elégedetlenség, a szorongás,
major depresszió és az öngyilkossági kísérletek kockázatának. A súly miatti
megbélyegzés növeli a pszichológiai problémákkal kapcsolatos sérülékenységet és
a fizikai komplikációkat, az általános életminőséget. Bár a közhiedelem szerint
a túlsúly jobban motiválja az embert az egészségesebb életre és a fogyásra, a
súlyuk miatt stigmatizált embereknél valószínűbben van jelen a túlevés, a
testmozgáskerülés, súlycsökkentő programok gyengébb eredményének kockázata, ám
ez a kérdés a kutatók körében is vitatott téma. Fontos tehát tovább vizsgálni,
mely faktorok befolyásolják a stigmák hatásait. A média jelentős hatással bír a
súllyal kapcsolatos attitűdök kialakulására. A túlsúlyos embereket gyakran
negatívan, megbélyegző módon ábrázolják a filmekben, műsorokban és reklámokban,
és sokszor azt a képet sugallják, hogy az elhízás az egyén személyes
felelőssége. E stigmatizáló tartalom az egészségügy tekintetében is hátrányos
lehet, hiszen az ilyen stigmatizáló képeknek és videóknak való kitettség
közvetlenül vezet a túlzott ételfogyasztáshoz. A médiában szereplő képek az
őket kísérő hírek tartalmától függetlenül is befolyásolják a nyilvános attitűdöket
– a negatív ábrázolás negatív irányú attitűdökhöz vezet. Ezek miatt a túlsúlyos
emberekkel szemben gyakran nagyobb szociális távolságot tanúsítanak mások, ám
ennek az ábrázolásmóddal való kapcsolatáról még nem készült kutatás, amire
szükség van, hiszen a média a szociális távolságtartással kapcsolatos
attitűdöket is befolyásolja.
A jelenlegi kutatás célja az volt,
hogy teszteljék, a túlsúlyos emberek stigmatizáló vagy pozitív ábrázolása
befolyásolja-e a szociális távolságtartás vágyát, illetve az irántuk tanúsított
negatív attitűdöt. Ezek különbségeit a megjelenített képeken az etnikum és a
nem tekintetében is megvizsgálták. A kutatások szerint a nőknél nagyobb a
kockázata, hogy súlyuk miatt megbélyegzik és diszkriminálják őket, ám a férfiak
hajlamosak a túlsúllyal szemben negatívabb attitűdöt mutatni. Ezen kívül azt is
vizsgálták, a médiában a résztvevők a túlsúlyos emberek inkább pozitív, vagy
negatív megjelenítését preferálnák-e.
Egyes számú kísérlet
Túlsúlyos modellek pozitív, illetve
negatív megjelenítésének hatását vizsgálták a túlsúlyos emberekkel kapcsolatos
attitűdökre. A kutatók hipotézisei szerint, akik pozitív képeket látnak,
kevésbé vágynak a szociális távolságtartásra, kevésbé negatív attitűdöt
nyilvánítanak ki a túlsúlyos emberek irányába. A feltevések szerint a pozitív
képeket jobban preferálják a jelentkezők – ezek a negatív sztereotípiáknak
mondanak ellent, így semlegesíthetik őket, vagy pozitívabbakat alakíthatnak ki.
Ezen kívül a kutatók azt is vizsgálták, vajon a pozitív, illetve negatív
képfeltétel hatásai változnak-e etnikum szerint.
Módszer
Az USA-ban egy körülbelül 15.000 fős
online bázisból kerültek ki a jelentkezők, akiket közösségi oldalakon való
hirdetésekkel gyűjtöttek össze, a részvétel önkéntes volt. A kísérletben 146
ember (54% nő) vett részt, átlag életkoruk 35 év, átlag testtömeg-indexük (BMI)
24,35 kg/m2. A kitöltők 80,1%-a fehér, 12,3%-a ázsiai, 2,7%-uk
afroamerikai, 2,7% amerikai indián vagy alaszkai őslakos, és 2,1% latino. A
résztvevők demográfiai adatait felvették (életkor, nem, etnikum, magasság,
súly). A szociális távolságtartást hat kérdéssel mérték fel – a képen látható
emberrel kapcsolatban kellett válaszolniuk, hogyan viszonyulnának hozzá adott
szociális helyzetekben (pl. „nem lenne kifogásom az ellen, hogy ez az ember
lakjon a szomszédban”). 5 pontos Likert-skálán mérték a válaszokat, melyeket
résztvevők szerint átlagoltak – a magasabb pontszám erősebb szociális
távolságtartó magatartást jelzett. A résztvevők nyilvános attitűdjeit öt
állítással mérték a túlsúlyos emberekkel kapcsolatban (két állítás mérte, a kép
hogyan befolyásolta a negatív attitűdöt, a többi három a képpreferenciát, a
képhez fűződő attitűdöt, és a kép médiabeli megjelenéséhez való viszonyulást
mérte). Szintén 5 pontos Likert-skálán gyűjtötték a válaszokat. A túlsúlyos
emberekkel szembeni attitűdöt az UMB-FAT Távolság alskálájával mérték – a
kérdőív a túlsúlyos emberekkel szembeni általános attitűdöt méri fel 7 pontos
Likert-skálán – a magasabb pontszám erősebb ellenszenvet jelent. Emellett
megkérdezték a résztvevőktől 3 eldöntendő kérdéssel, hogy korábban kezelték-e
őket valaha igazságtalanul a súlyuk miatt. Összesen 4 képet alkalmaztak a
vizsgálatban – egy-egy pozitív (élelmiszerboltban vásárol), illetve egy-egy
negatív (kanapén ülve egészségtelen ételeket fogyaszt) beállítású képet
választottak egy túlsúlyos fehér, és egy túlsúlyos fekete női modellről. A 4
képet két előteszt után választották ki. A résztvevők azonos feltételek mellett
töltötték ki az online kérdőíveket, ám minden résztvevő a négy közül csak
egy-egy képet látott, amelyet meg kellett figyelniük, mielőtt válaszoltak a
kérdésekre. A kép minden kérdéssorozat előtt megjelent, és korlátlan ideig
nézhették.
Eredmények
A résztvevők 53,4%-a élete során
volt már célpontja súllyal kapcsolatos stigmatizálásnak, és az UMB-FAT pontjaik
szerint mérsékelt túlsúllyal szembeni attitűdöt mutattak. Azok, akik a pozitív
képeket látták, valószínűbben számoltak be múltbeli negatív tapasztalataikról.
A képek hatását a szociális távolságtartás attitűdjére négylépéses
regresszióelemzéssel vizsgálták (első lépcső: képfeltétel /pozitív vagy negatív
megjelenítés/, és modell etnikuma; második lépcső: résztvevő neme, etnikuma,
BMI-je, a modell észlelt életkora, korábbi tapasztalatok; harmadik lépcső:
UMB-FAT pontok; negyedik lépcső: a képfeltétel és a modell etnikumának
interakciója). A negyedik lépcső nem mutatott szignifikáns eredményt. A
képfeltétel szignifikánsan előre jelezte a szociális távolságtartás attitűdjét
– a pozitív képeknél kisebb távolság volt jellemző. A nyilvános attitűdöket
vizsgáló 5 állításból két csoportot csináltak (1. és 2. állítás a negatív
attitűdök, 4. és 5. állítás a képpreferenciák elem – a 3. állítás nem jelzett
szignifikáns korrelációt a többivel, ezért kivették a vizsgálatból). Ezeknek
átlagolták a pontszámait, így két itemmel dolgoztak – a negatív attitűdök
magasabb pontszáma erősebb negatív attitűdöt mutat, a képpreferenciák
alacsonyabb pontja pozitívabb attitűdöt jelent a kép médiában való
megjelenésével kapcsolatban. A pozitív képfeltétel alacsonyabb negatív
attitűdöt jósolt be. A modell etnikumával kapcsolatban nem volt szignifikáns
eredmény. A férfi résztvevők negatívabb attitűdöt fejeztek ki a képek láttán a
nőknél. A résztvevők összességében jobban preferálták a pozitív képeket.
Diszkusszió
Az eredmények megfeleltek a
hipotéziseknek – akik a pozitív képeket látták, kevésbé vágytak szociális
távolságtartásra a túlsúlyos emberekkel szemben, és kevésbé helyeselték a rájuk
irányuló negatív attitűdöket. A pozitív képek iránt nagyobb preferencia
mutatkozott. A modell etnikuma nem befolyásolta a megítélést, ami az eredmény
általánosíthatóságát mutatja. A férfi résztvevők negatívabb attitűdöt
tanúsítottak a túlsúlyos emberekkel szemben, mint a nők, és magukra a képekre
is negatívabban reagáltak.
Kettes számú kísérlet
Az egyes számú kísérlethez
hasonlóan, itt etnikum helyett a nemek tekintetében vizsgálták a túlsúlyos
emberek pozitív, illetve negatív megjelenítésének hatásait. A hipotézisek
megegyeztek az egyes számú kísérletével.
Módszer
Ugyanazon módszerrel érkeztek a
jelentkezők, ám aki már kitöltötte az egyes számú kísérlet kérdéseit, az a
kettes számúban nem vehetett részt. 147 jelentkező töltötte ki az online
kérdőívet, 64%-uk nő, átlag életkoruk 33,52 év, átlagos BMI-értékük: 24,45 kg/m2.
A kitöltők 77,2%-a fehér, 13,1%-a ázsiai, 3,4% afroamerikai, 3,4% egyéb,
illetve 2,8% latino. A mérőeszközök megegyeztek az egyes számú kísérletben
használtakkal. Szintén összesen 4 képet használtak – 2-2 pozitív (vásárol),
illetve negatív (kanapén eszik) beállítású kép, ezúttal egy fehér túlsúlyos
női, illetve fehér túlsúlyos férfi modellről. A kísérlet folyamata megegyezik
az egyes számúéval.
Eredmények
A résztvevők 52,4%-a volt már
súly-stigmatizálás célpontja, szintén mérsékelt túlsúly elleni attitűdöt
mutattak az UMB-FAT pontok szerint. A képfeltétel jelentősen befolyásolta a
szociális távolságtartó attitűdöt – a pozitív megjelenítés kisebb
távolságtartást jelez előre, emellett kevésbé negatív attitűddel jár. Jelentős
hatás mutatkozott a nemek tekintetében – a női modellnél konzisztensebb attitűd
jelentkezett mindkét képénél. A képfeltétel és a nem interakciója szintén
valamennyire jelentős – a képfeltétel hatása jelentősen nagyobb volt, ha férfi
modell volt látható. A férfi résztvevők negatívabb attitűdöt mutattak a képek
és a túlsúlyos emberek iránt, ám az összes résztvevő jobban preferálta a
pozitív képeket.
Diszkusszió
A kettes számú kísérlet hasonlóképp
megerősítette, hogy a túlsúlyos emberek pozitív ábrázolása alacsonyabb
szociális távolságtartást, illetve kevésbé negatív attitűdöt eredményez. A
preferencia itt is nagyobb a pozitív képek iránt. A modell neme a negatív
attitűdök esetében befolyásolta a képfeltétel hatását – a női modell láttán
kisebb hatással bírt a pozitív ábrázolás. Ez azt jelentheti, hogy a társadalom
jobban elfogadja és tolerálja az elhízott férfiakat az elhízott nőknél, akik
viszont sokkal sérülékenyebbek a súly miatti diszkrimináció esetében. Mindezek
ellenére a pozitív képek általánosságban kevésbé negatív attitűdöt, és erősebb
preferenciát váltottak ki. A férfi résztvevők itt is negatívabban viszonyultak
a képekhez és általában a túlsúlyos emberekhez is.
Általános diszkusszió
Összességében a pozitív képeket látó
emberek proszociálisabban reagáltak, ezt nem befolyásolta a látott ember neme
vagy etnikuma, és a válaszadók neme, etnikuma, vagy súlya sem befolyásolta
jelentősen a válaszadást. A negatív attitűdök esetében a női modell neme
befolyásolta a hatást – az ő képeit jobban társították a lustasággal, és
negatívabban viszonyultak hozzá. Vagyis konzisztensebb válaszok érkeztek a női
modellre, függetlenül attól, pozitív, vagy negatív megjelenítésben látták – a
férfi modell esetében kiugróbb volt a pozitív hatás. Lehetséges, hogy a
résztvevőket jobban zavarta a női modell negatív képe, mert a nőket
kritikusabban bírálják a súlyuk miatt, és szigorúbb testsúly-ideálokkal
szembesülnek. Általánosságban viszont jobban preferálták a résztvevők a pozitív
képeket etnikumtól vagy nemtől függetlenül. Eszerint tehát ha a túlsúlyos
embereket pozitív, nem sztereotip módon mutatják be a médiában, az segítheti a
súllyal kapcsolatos negatív attitűdök csökkenését. Bár a kultúra is
befolyásolhatja a testtel és súllyal kapcsolatos észlelést, az eredmények
túlnyúlnak nemen és etnikumon, így a pozitív ábrázolásmód általánosságban képes
a negatív elfogultságokat csökkenteni.
A kutatás korlátai: a minták
túlságosan homogén etnikumokat tartalmaztak, így a későbbi kutatásoknak érdemes
kiterjedniük a változatosabb etnikumú jelentkezőkre, ugyanakkor a változatosabb
képek használatára is, hiszen minden résztvevő csak egy-egy képet láthatott.
Érdemes lenne vizsgálni továbbá, hogy a kórosan elhízott emberek képei erősebb
hatást váltanak-e ki. Bár az eredmények szerint nem volt jelentős észlelésbeli
különbség a modellek vonzósága, testhelyzete, ruházata, stb. alapján, mégis
befolyásolhatta a résztvevők reakcióit. További korlát, hogy a kísérlet online
formában zajlott, így fennáll a kockázata, hogy a résztvevők nem teljesen
figyeltek oda a képekre és a kérdésekre. A további vizsgálatoknak szükséges
feltárniuk más lehetséges mechanizmusokat is.
A média tehát erősen befolyásolja az
emberek túlsúllyal kapcsolatos negatív attitűdjeit – ugyanakkor megvan az
eszköze arra is, hogy megváltoztassa azokat, hiszen hatással van a tömegek
észlelésére a szociális ügyekkel, és az egészséggel kapcsolatban is, így
megállíthatja a helytelenül kialakult attitűdök terjedését, és elősegítheti az
elhízás kezelését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése