Az online önsegítő csoportok használata és a pszichológiai egészség
a HIV-vel/AIDS-szel élők körében
Mo, P. K., & Coulson, N. S. (2013). Online support group
use and psychological health for individuals living with HIV/AIDS. Patient education and counseling, 93(3),
426-432.
Készítette: Bőthe Beáta
BEVEZETÉS
Az emberi immunhiány vírus/szerzett
immunhiányos tünetegyüttes (HIV/AIDS) egy krónikus betegség, amellyel világszerte
körülbelül 33,3 millió ember él együtt, azonban ez a szám folyamatosan
növekszik (UNAIDS, 2010; WHO, 2007). A HIV-vel/AIDS-szel élő személyekre
nemcsak fizikailag van hatása a betegségnek, hanem megjelenhet náluk például pszichológiai
distressz, stigmatizáció, szociális izoláció és más kezelési mellékhatások is (Bogart
et al., 2007; Brashers, Neidig, Reynolds, & Haas, 1998). Továbbá sok
HIV-vel/AIDS-szel élő személy nem kap megfelelő társas támogatást, ami betegségük
mellett még tovább rontja az élettel való elégedettségüket (Heckman, 2003;
Serovich, Brucker, & Kimberly, 2000). A szemtől szembeni önsegítő
csoportokban való részvétel hatékonynak tűnik az egészség és az élettel való
elégedettség növelésében különböző betegcsoportokban, azonban az ezekben való
részvételt időbeli, fizikai és földrajzi korlátok akadályozhatják (van Dam et
al., 2005; Zhang, Galanek, Strauss, & Siminoff, 2008). Ezek a korlátok a
HIV-vel/AIDS-szel élő személyeknél is megjelenhetnek, azonban az internet segítségével
gyorsan és egyszerűen információhoz és támogatáshoz juthatnak, valamint a hasonló
problémákkal élőkkel is kapcsolatba tudnak lépni (Bar-Lev, 2008; Mo &
Coulson, 2008).
Az empowerment, azaz „képessé
tevés” vagy „feljogosítás” folyamatai által az emberek alaposabb ismeretet és
kontrollt szereznek a döntéseik és cselekvéseik felett, melyek befolyásolják az
életüket és környezetük megértését (Zimmerman, 1995). A nagyobb „képessé
tevéssel” rendelkező páciensek sikeresebben élnek együtt a betegségükkel és
együttműködőbbek az egészségügyi dolgozókkal (van Uden-Kraan et al., 2008). A
HIV-vel/AIDS-szel élők online önsegítő csoportjaikban négy olyan folyamat jelenik
meg, amely a „képessé tevéshez” kapcsolódik: társas támogatás kapása, hasznos
információ kapása, pozitív jelentéstalálás és mások segítése. Ezeknek a
folyamatoknak az eredményeként megjelenhet például a jól informáltság, a megnövekedett
optimizmus és kontroll érzet (van Uden-Kraan, Drossaert, Taal, Seydel, &
van de Laar, 2009; van Uden-Kraan et al., 2008). Korábbi kutatási eredmények
alapján (Hart & Hittner, 1995; Ironson et al., 2005; Pakenham &
Rinaldis, 2001) az online önsegítő csoportokban való részvétel nagyobb mértékű
optimizmushoz kapcsolódik, az optimizmus pedig jelentős szerepet játszik a
krónikus betegségekhez való alkalmazkodásban, valamint összefüggésben áll az
alacsonyabb mértékű magányossággal és depresszióval.
Az online önsegítő csoportok
pozitív hatása már ismert, azonban hatásmechanizmusukra még kevés figyelem
irányult. Jelen kutatás célja a HIV-vel/AIDS-szel élők körében megvizsgálni az
online önsegítő csoportban való részvételt, a „képessé tevést” és a betegség pszichológiai
következményeinek kapcsolatait. Feltehetően az online önsegítő csoportokban
való gyakoribb részvétel a nagyobb mértékű „képessé tevés” folyamatához
kapcsolódik, amely pedig a megnövekedett optimizmus szinthez köthető. Az optimizmusnak
negatív kapcsolata lehet a magánnyal és a depresszióval, a magány pedig pozitív
kapcsolatban állhat a depresszióval.
MÓDSZEREK
Vizsgálati alanyok
A kutatásban hat
HIV-vel/AIDS-szel kapcsolatos online önsegítő csoportból kerültek ki a
résztvevők, akiket legalább egy hónapja diagnosztizáltak HIV-pozitívként és már
betöltötték 18. életévüket. Egyik csoportnak sem volt tagja professzionális segítő.
Vizsgálati eszközök
Online kérdőív segítségével a
résztvevők demográfiai és egészségügyi kérdésekre, majd az online önsegítő
csoportok használatával kapcsolatos kérdésekre válaszoltak. A „képessé
tevésről” egy 43 tételes kérdőívet töltöttek ki, mely 4 specifikus folyamatot mér:
hasznos információ kapása, társas támogatás kapása, pozitív jelentéstalálás, és
mások segítése (Mo & Coulson, 2011). Az izolációról és elidegenedésről az
UCLA Magányosság Skálával (3. verzió) (Russell, 1996) nyertek információt a
kutatók 10 tétel segítségével, a generalizált optimizmust és pesszimizmust pedig
az Élet Orientáció Teszt átdolgozott változatával (LOT-R) (Sheier, Carver,
& Bridges, 1994) mérték 10 tételen keresztül. A résztvevők depresszióját az
Epidemiológiai Tanulmányok Központja által átdolgozott Depresszió Skálával
(CESD-R) (Eaton, Smith, Ybarra, Carles, & Tien, 2004) vizsgálták, mely 20
tételt tartalmaz a depresszív tünetekre vonatkozóan. Mindegyik mérőeszköz
megfelelőnek bizonyult a Cronbach-alfa mutatók tekintetében.
EREDMÉNYEK
A vizsgálatban 340 online
önsegítő csoporttag vett részt, 83,7%-uk férfi volt, a vizsgálati személyek átlag
életkora 47,81 év. A tagok 53,4%-a a tünetmentes szakaszban, míg 30,1%-uk az
AIDS előrehaladott szakaszában volt. Átlagosan 11,7 éve diagnosztizálták őket a
betegséggel, 55,7 hónapja használják az online önsegítő csoportokat és heti
4,08 órát töltenek ott. A válaszolók 24,7%-a még sosem osztott meg semmit a fórumon,
így őket a „leskelődők” csoportjába sorolták.
A korrelációs vizsgálat
eredményei alapján a modellben lévő változók a feltételezett kapcsolatoknak
megfelelő együttjárást mutattak. A megerősítő faktorelemzés adatai szerint a
modell elfogadható illeszkedéssel rendelkezett (c2(67) = 224.36,
p < 0,01, CFI = 0,96, IFI = 0,96 ,RMSEA
= 0,06). A strukturális egyenlet modellezés eredményei szintén megfelelő
illeszkedést mutattak a feltételezett modellre nézve (c2(72) = 237,78, p
< 0,01, CFI = 0,95, IFI = 0,94, RMSEA = 0,07). Az online önsegítő csoportban
való részvétel pozitív kapcsolatban állt a „képessé tevés” folyamatokkal (b = 0,65),
amely pozitívan kapcsolódott az élet irányába mutatott optimizmushoz (b = 0,24).
Továbbá, az optimizmus negatívan kapcsolódott a magányhoz (b = -0,60)
és a depresszióhoz (b
= -0,49), míg a magány pozitív kapcsolatban állt a depresszióval (b = 0,36).
MEGVITATÁS ÉS KONKLÚZIÓ
Jelen kutatás célja az online önsegítő
csoportokban való részvétel és a pszichológiai egészség kapcsolatainak tisztázása
volt. Korábbi kutatásokkal megegyezően (Coulson, Buchanan, & Aubeeluck,
2007; Finn, 1999; van Uden-Kaar et al., 2008; van Uden-Kaar et al., 2009), ebben
a vizsgálatban is megjelentek az online önsegítő csoportok lehetséges
pszichológiai előnyei a HIV-vel/AIDS-szel élők körében. Az online önsegítő
csoportokban való nagyobb fokú részvétel együtt járt a magasabb szintű
optimizmussal a betegség tekintetében a „képessé tevésen” keresztül. A hasznos
információkhoz való hozzájutás segítheti a betegség kezelését, mások
tapasztalatairól való olvasás a saját betegség megértését, így növelve a saját
kontrollérzetet a betegségük és jövőjük felett. Továbbá, a többi tagtól kapott társas
támogatás következtében kevésbé érezhetik magukat egyedül a betegséggel való
megküzdésben a csoport résztvevői, a másoknak való segítés által pedig könnyebben
észrevehetik az erősségeiket, mely által sokkal pozitívabban láthatják magukat
a jövőben, ami az optimizmus magasabb szintjéhez vezethet.
A magányosság
érzése az egyik közös stresszor, amit a HIV-vel/AIDS-szel élők megemlítenek
(Vance, 2006), mivel a betegséghez kapcsolódó stigmatizáció miatt még a közeli
hozzátartozóknak és barátoknak sem tudnak beszélni a betegségükről (Antelman et
al., 2003; Clark, Lindner, Armistead, & Austin, 2003). A kutatás eredményei
alapján az online önsegítő csoportban való részvétel indirekt kapcsolatban áll
az optimizmuson keresztül az alacsonyabb fokú magányossággal, tehát az online
önsegítő csoportok csökkenteni tudják az izoláció és magány érzését más
HIV-vel/AIDS-szel élőkkel való online kapcsolat által. A magányosság a jóllét
hiányával, valamint a depresszióval is kapcsolatban áll korábbi kutatások
szerint (Gotlieb & Hammen, 1992; Remien et al., 2006), a HIV-vel/AIDS-szel
élők is gyakran szenvednek depressziótól. Jelen kutatás eredményei szerint az
online önsegítő csoportokban való gyakoribb részvétel a magasabb szintű
optimizmuson keresztül kapcsolatban áll a depresszió alacsonyabb szintjével. Ebből
arra lehet következtetni, hogy az online önsegítő csoportban való részvétel
képessé teszi a tagokat az állapotukkal kapcsolatos félelmeik legyőzésére és
így a depressziójuk is alacsonyabb szintű lesz.
A kutatás
korlátait tekintve fontos megemlíteni, hogy a vizsgálati személyek önként
vállalkoztak a kérdőív kitöltésére, így elképzelhető, hogy akik nem töltötték
ki, azok kevésbé érezték ugyanazt a „képessé tevést”, mint a kitöltők. Emellett
lehetséges, hogy a kitöltőknek több pozitív élménye volt az online önsegítő
csoportban, mint azoknak, akik nem töltötték ki a kérdőívet. A „leskelődők”
alacsony száma miatt nem lehetett több csoportra kiterjedő elemzést végezni, amely
alapján kiderülhetne, hogy az aktív és passzív részvétel az online önsegítő
csoportban módosítja-e a modellt. Ezen felül az is lehetséges, hogy a jobb
pszichológiai mutatókkal rendelkező személyek sokkal erősebben érezték a „képessé
tevési” folyamatoknak való kitettséget az online önsegítő csoportokban való részvétel
közben, mint a rosszabb mutatókkal rendelkezők.
Az online önsegítő csoportok
segítségével sokan és olcsón juthatnak információhoz és támogatáshoz a
betegségükkel kapcsolatban, ami lehetőséget teremt olyan populációk elérésére
is, amelyhez eddig nehéz volt hozzáférni a földrajzi vagy a páciensek fizikai
korlátai miatt. A kutatás eredményei szerint a HIV-vel/AIDS-szel élők
pszichológiai egészségének fejlesztése elősegíthető például az online önsegítő
csoportokhoz való könnyebb és egyszerűbb hozzáféréssel. Az egészségügyi
dolgozók hozzájárulhatnak a páciensek motivációjának növeléséhez, akik ez által
nagyobb bizalommal használnának az online önsegítő csoportokat. Ezen felül egészségügyi
edukáció is hasznos lehet a HIV-vel/AIDS-szel élő pácienseknek, valamint az
online önsegítő csoportok használatával kapcsolatos képességeik és műveltségük fejlesztése
is pozitív pszichológiai következményekkel járna.
Felhasznált irodalom
Antelman, G., Fawzi, M. C. S., Kaaya, S.,
Mbwambo, J., Msamanga, G. I., Hunter, D. J., & Fawzi, W. W. (2001).
Predictors of HIV-1 serostatus disclosure: a prospective study among
HIV-infected pregnant women in Dar es Salaam, Tanzania. Aids, 15(14), 1865-1874.
Bar-Lev, S. (2008). " We are here to give
you emotional support": Performing emotions in an online HIV/AIDS support
group. Qualitative Health
Research, 18(4), 509-521.
Brashers, D. E., Neidig, J. L., Reynolds, N.
R., & Haas, S. M. (1998). Uncertainty in illness across the HIV/AIDS
trajectory. Journal of the
Association of Nurses in AIDS Care, 9(1),
66-77.
Bogart, L. M., Cowgill, B. O., Kennedy, D.,
Ryan, G., Murphy, D. A., Elijah, J., & Schuster, M. A. (2008). HIV-related
stigma among people with HIV and their families: a qualitative analysis. AIDS and Behavior, 12(2), 244-254..
Clark, H. J., Lindner, G., Armistead, L., &
Austin, B. J. (2004). Stigma, disclosure, and psychological functioning among
HIV-infected and non-infected African-American women. Women & Health, 38(4), 57-71.
Coulson, N. S., Buchanan, H., & Aubeeluck,
A. (2007). Social support in cyberspace: a content analysis of communication
within a Huntington's disease online support group. Patient Education and Counseling, 68(2), 173-178.
Eaton, W. W., Smith, C., Ybarra, M., Muntaner,
C. & Tien, A. (2004). Center for Epidemiologic Studies Depression Scale:
Review and Revision (CESD and CESD-R). In M. E. Maruish (Ed.), The use of psychological testing for
treatment planning and outcomes assessment: Volume 3: Instruments for adults
(pp. 363-377). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Finn, J. (1999). An exploration of helping
processes in an online self-help group focusing on issues of disability. Health & Social Work, 24(3), 220-231.
Gotlib, I. H., & Hammen, C. L. (1992). Psychological aspects of
depression: Toward a cognitive-interpersonal integration. Chichester, UK:
John Wiley & Sons.
Hart, K. E., & Hittner, J. B. (1995).
Optimism and pessimism: Associations to coping and anger-reactivity. Personality and Individual
Differences, 19(6),
827-839.
Ironson, G., Balbin, E., Stuetzle, R.,
Fletcher, M. A., O’Cleirigh, C., Laurenceau, J. P., Schneiderman, N., &
Solomon, G. (2005). Dispositional optimism and the mechanisms by which it
predicts slower disease progression in HIV: proactive behavior, avoidant
coping, and depression. International
Journal of Behavioral Medicine, 12(2),
86-97.
Mo, P. K., & Coulson, N. S. (2008).
Exploring the communication of social support within virtual communities: A
content analysis of messages posted to an online HIV/AIDS support group. Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 371-374.
Mo, P. K., & Coulson, N. S. (2012).
Developing a model for online support group use, empowering processes and
psychosocial outcomes for individuals living with HIV/AIDS. Psychology & Health, 27(4), 445-459.
Pakenham, K. I., & Rinaldis, M. (2001). The
role of illness, resources, appraisal, and coping strategies in adjustment to
HIV/AIDS: The direct and buffering effects. Journal
of Behavioral Medicine, 24(3),
259-279.
Remien, R. H., Exner, T., Kertzner, R. M.,
Ehrhardt, A. A., Rotheram-Borus, M. J., Johnson, M. O., Weinhardt, L. S.,
Kittel, L. E., Goldstein, R. B., Pinto, R. M., Morin, S. F., Chesney, M. A.,
Lightfoot, M., Gore-Felton, C., Dodge, B., & Kelly, J. A. (2006).
Depressive symptomatology among HIV-positive women in the era of HAART: A
stress and coping model.American Journal of Community Psychology, 38(3-4), 275-285.
Russell, D. W. (1996). UCLA Loneliness Scale
(Version 3): Reliability, validity, and factor structure. Journal of Personality Assessment, 66(1), 20-40.
Scheier, M. F., Carver, C. S., & Bridges,
M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety,
self-mastery, and self-esteem): a reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social
psychology, 67(6),
1063.
UNAIDS (2010). Global report: UNAIDS report on
the global AIDS epidemic 2010. Retrieved on December 1, 2014 from http://www.unaids.org/globalreport/Global_report.htm
van Dam, H. A., van der Horst, F. G., Knoops,
L., Ryckman, R. M., Crebolder, H. F., & van den Borne, B. H. (2005). Social
support in diabetes: a systematic review of controlled intervention studies. Patient Education and Counseling,
59(1), 1-12.
van Uden-Kraan, C. F., Drossaert, C. H., Taal,
E., Seydel, E. R., & van de Laar, M. A. (2009). Participation in online
patient support groups endorses patients’ empowerment. Patient Education and Counseling, 74(1), 61-69.
van Uden-Kraan, C. F., Drossaert, C. H., Taal,
E., Shaw, B. R., Seydel, E. R., & van de Laar, M. A. (2008). Empowering
processes and outcomes of participation in online support groups for patients
with breast cancer, arthritis, or fibromyalgia. Qualitative Health Research, 18(3), 405-417.
Vance, D. E. (2006). Self-rated emotional
health in adults with and without HIV 1. Psychological Reports, 98(1), 106-108.
World Health Organization (2007). Global HIV prevalence has
levelled off. Retrieved on December 1, 2014 from http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2007/pr61/en/
Zhang, A. Y., Galanek, J., Strauss, G. J.,
& Siminoff, L. A. (2008). What it would take for men to attend and benefit
from support groups after prostatectomy for prostate cancer: A problem-solving
approach. Journal of
Psychosocial Oncology, 26(3),
97-112.
Zimmerman, M. A. (1995). Psychological
empowerment: Issues and illustrations. American
Journal of Community Psychology, 23(5),
581-599.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése