Jellemző attitűdök, melyek előrejelzik a pszichológushallgatók szándékát, hogy segítséget kérjenek pszichológiai distressz idején
Thomas, S. J.,
Caputi, P. és Wilson, C. J. (2014). Specific Attitudes Which Predict Psychology
Students’ Intentions to Seek Help for Psychological Distress. Journal of Clinical Psychology, 70(3),
273-282.
Készítette:
Gattyán Norbert
Bevezetés
A pszichológus
egyetemi hallgatók stressz szintje az átlag populációhoz viszonyítva magas. A
hallgatók 75%-a mérsékelten, míg 12%-a magas stressz szintről számolt be. Habár
a professzionális segítség számukra is elérhető lenne, mégis inkább az
informális vagy ártalmas megküzdési stratégiákat vesznek igénybe.
Professzionális segítséget a pszichológus hallgatók 5,2%-a keres, míg a semmit
nem tevő hallgatók aránya 5,7%. Illegális drogokhoz a hallgatók 15%, alkoholhoz
pedig 39%-uk fordul. A legtöbben, 77% a barátokkal és családtagokkal való
beszélgetést részesítette előnyben.
Az egyetemi
hallgatókra általánosságban is jellemző az átlag populációhoz képest magasabb
stressz szint, és a káros megküzdési stratégiák alkalmazása, de csak kevesen
kérnek professzionális segítséget. Az eddig feltárt akadályok a
segítségkéréssel szemben az alábbiak lehetnek: a probléma létének tagadása,
megelőző negatív tapasztalatok a segítségkereséssel kapcsolatban, és az a
meggyőződés, hogy a terápia hatástalan. Ide sorolható még a stigmatizációtól
való félelem, illetve az általános attitűd a segítségkéréssel szemben. A
prevenció és korai beavatkozás az egyetemi hallgatók körében viszont fontos
lenne, hogy a hosszabb távú egészségkárosodás, illetve a stressz és a káros
megküzdési stratégiák okozta fizikai és mentális hanyatlás (mint a
szerhasználat következménye) minimalizálható legyen.
Ha a tananyagba beépítenének
a mentális egészségkárosodás megelőzésről és korai beavatkozásról szóló előadásokat,
akkor a pszichológia órákat hallgató egyetemi diákok jelentős részét
tájékoztatni lehetne a pszichológiai distressz természetéről, és hogy milyen
előnyökkel jár, ha professzionális segítséget vesznek igénybe. Ez a téma
ugyanis kiemelten kapcsolódik a pszichológia kurzusokhoz és sok egyetemi
hallgató egyébként is arra számít, hogy a pszichológia kurzusok hozzásegítik
őket az öntudatosságuk fejlesztéséhez, a stresszel való megküzdéshez, hogy
jobban megértsék magukat, és segítsenek másokon. Érdekes módon azonban a
pszichológiai kurzusokon való részvétel nem esik egybe azzal a pozitív
attitűddel, hogy mentális problémák esetén professzionális segítséget kérjenek,
ezzel szemben a korábbi tapasztalatok és a tanácsadásról való olvasás már igen.
Annak
szükségességét, hogy már az egyetemi képzés során a hallgatók tájékoztatást
kapjanak a mentális betegségekről és a professzionális segítségről, az is
indokolja, hogy a mentális zavarok megjelenésére leggyakrabban 24 éves kor
előtt kerül sor, ami a legtöbb hallgató esetén egybeesik egyetemi éveikkel, de
ilyenkor szoktak kialakulni a káros megküzdési stratégiák is.
Mivel a
pszichológus hallgatók jelentős részéből praktizáló pszichológus lesz, ezért az
ilyen káros magatartásoknak érdemes már az egyetemi évek alatt elejét venni. Az
attitűd a 18-25 éves korban még igen fogékony a változásra, szemben a későbbi
életkorokkal. Továbbá azok a professzionális pszichológusok, akik az
öngondoskodás és személyes terápia elgondolását már a képzésük korai
szakaszában megismerik, azok a későbbi karrierük során is valószínűbben fognak
részt venni ilyen foglalkozásokban. A kutatások továbbá azt is mutatják, hogy a
pszichológus egyetemi hallgatók nagy részének igénye is lenne ilyen képzésre.
Hogy a stresszel
összefüggő segítségkérésre a pszichológus hallgatóknak a praxisuk során is nagy
szüksége lehet, mi sem bizonyítja jobban, mint azon szakmai ártalmak, melyek
jelentős distresszel járnak, ilyen például az érzelmileg kimerítő klinikai
munka, a negatív viselkedés a kliens részéről, vagy a behelyettesítő
traumatizálódás jelensége. A pszichológiai distressz akadályozza a
professzionális működést és a kliensek ellátásának színvonalát rontja.
A kutatások
alátámasztják, hogy a kedvező attitűd a professzionális pszichológiai
segítségkéréssel szemben a legerősebb előrejelzője a segítségkérő viselkedésnek
a diplomázott tanácsadó és klinikusok körében. Annak ellenére, hogy a
pszichológus hallgatók körében általában pozitív az attitűd a professzionális
lelki segély igénybevételére, a haladó tanulók és professzionális pszichológusok
körében akadályt jelent az attól való félelem, hogy inkompetensnek tartják, a
bizalmasság kérdése, továbbá az a kényelmetlenség, hogy terápiás lehetőséget
keressen a kollégák szűk közösségén belül.
Az előzetes
irodalmi adatok azt támasztják alá, hogy a szándék és viselkedés közötti
összefüggés magasabb az attitűd és viselkedés közötti összefüggésnél. Annak
megállapítása, hogy a pszichológus hallgatók körében mely attitűdöknek van a
legerősebb hatása a pszichológiai segítségkérés szándékával, segíthet meghatározni,
hogy a képzésnek mely attitűdök megváltoztatására kell irányulnia, ahhoz, hogy
bátorítsák a megfelelő mentális segítség igénybevételét. Még nem született
tanulmány arról, hogy pontosan melyek is azok a pozitív vagy negatív attitűdök,
melyek a legjobban bejósolják a hallgatók segítségkérési vagy ezt kerülő
viselkedését.
A kutatás célja:
A kutatás célja
azonosítani azokat a specifikus attitűdöket, amelyek bejósolják annak a
valószínűségét, hogy az első éves hallgatók professzionális segítséget vesznek
igénybe akkor, amikor pszichológiai distressz éri őket (stressz, szorongás,
depresszió). A professzionális segítségkérés attitűdjének operacionalizációja
Dearing és mtsaitól származik: „Terápiára vonatkozó hiedelmek gyűjteménye, és
ezen hiedelmek kiértékelésére vonatkozó komponens. Ezek a hiedelmek magukba
foglalják, hogy az egyén úgy látja a terápiát, mint amely potenciálisan hasznos
és a személyes pszichoterápiára úgy tekint, mint lehetőség önmaga számára.”
Résztvevők
289 első éves egyetemi
hallgató vett részt a kutatásban, akik 18-25 év közöttiek voltak. Közülük 62
személy férfi és a maradék 78,5% volt nő. A minta 98%-a született
Ausztráliában, 2% a világ más pontjairól származott, de Ausztráliában folytatta
tanulmányait. A résztvevők 6%-a járt aktuálisan terápiára háziorvoshoz,
pszichológushoz, pszichiáterhez, vagy tanácsadóhoz szorongással, depresszióval
vagy evési zavarokkal. A kutatás online önbeszámolós kérdőív kitöltésével
valósult meg, és a résztvevők kreditet kaptak a részvételért.
Eszközök
A szándék:
segítség kérési szándék a jövőbeli pszichológiai distressz esetén a Wilson és
mtsai által kifejlesztett (GHSQ) Általános Segítség Kérés Kérdőív bővített
változatával került mérésre, (GHSQ-V). Az ÁSKK-M címkéket használ a DSM-IV által
megkülönböztetett zavarok kritériumainak leírásához, a hagyományos ÁSKK
kérdések mellett, így a segítségkérés szándékát a különböző zavarok típusaihoz
lehet rendelni. Jelen kutatásban a résztvevők azt értékelhették, hogy milyen
valószínűséggel kérnének professzionális segítséget a különböző zavarok esetén
(szorongás, depresszió, stressz), és melyik típusú szolgáltatást milyen
valószínűséggel vennék igénybe ilyen helyzetben (tanácsadás, pszichológus,
pszichiáter). Szándékukat így összesen 9 kérdésen keresztül nyilváníthatták ki
7 fokú skálán, ahol az 1 a teljes mértékben nem és a 7 a teljes mértékben igent
jelentette.
A segítségkérési
szándék nem követett normális eloszlást, ezért két csoportot képeztek. Az
átlagnál (4 pont) kisebb vagy egyenlő pontszámot átkódolták „nem venne igénybe”
a 4 pont feletti értékeket pedig „igénybe venne”. Így a professzionális
segítséget „igénybe venne” csoport a minta 22%-át tette ki. A professzionális
segítségkéréshez fűződő hasznok és kockázatok észlelését az (DES) Feltárás
Elvárás Skálával mérték. A teszt 5 fokú skálán méri az állításokkal való
egyetértés mértékét. Az általános attitűdöt a professzionális segítségkéréssel
kapcsolatban az (ATSPPHS) Attitűdök a Professzionális Segítségkéréssel
Kapcsolatban Skála mérte. A teszten 10 tétel szerepel, melyeket 0-3 ig lehet
pontozni.
Eredmények
Khí-négyzet próbával vizsgálták
meg, az életkornak és a nemnek a hatását a kutatás fő változóira nézve. Sem a
nemnek sem az életkornak nem volt statisztikailag jelentős hatása a
segítségkérésre, bár a nők majdnem kétszer valószínűbb, hogy segítségért
folyamodnak, mint a férfiak, ezért elővigyázatosságból a további elemzések kontroll
alatt tartják a nemet.
Annak mértékének a
megállapítására, hogy az attitűd (ATSPPHS) és az elvárás (DES) mennyire
valószínűsíti a professzionális segítségkérést (GHSQ-V) regresszió analízist
végeztek. Ez alapján két attitűdöt sikerült azonosítani, melyek szignifikánsan
előre jelezték annak szándékát, hogy professzionális segítséget kérjenek: „Ha
azt hinném, hogy mentális problémám van, az első gondolatom az lenne, hogy
professzionális segítséget kérjek” illetve „Ha valakinek érzelmi problémái vannak,
nem valószínű, hogy egyedül meg tudja oldani, valószínűbb, hogy professzionális
segítséggel fogja tudni megoldani.” Azon diákok, akiknél megfigyelhető ez a két
attitűd, több mint másfélszer valószínűbb, hogy mentális problémájuk esetén
professzionális segítséget kérnek.
Megbeszélés:
A tanulmány két
attitűdöt azonosított, amely erős együttjárást mutat az elsőéves pszichológus
hallgatók szándékával, hogy személyes terápiára jelentkezzenek a pszichológiai
distressz enyhítése érdekében. Ezek: „Ha azt hinném, hogy mentális problémám
van, az első gondolatom az lenne, hogy professzionális segítséget kérjek”
illetve „Ha valakinek érzelmi problémái vannak, nem valószínű, hogy egyedül meg
tudja oldani, valószínűbb, hogy professzionális segítséggel fogja tudni
megoldani.”, melyek valószínűbben jelezték előre a segítségkérési szándékot,
mint az összes többi pozitív attitűd a terápiával szemben.
A mentális
egészséggel foglalkozó szakirodalom szerint, a mentális segítségkérés folyamata
azzal kezdődik, hogy pontosan felismeri az egyén a tüneteit, és hogy segítség
szükséges. Az első akadály a tanácsadás keresés útjában, az attól való félelem
szokott lenni, hogy érzelmeit kifejezze az egyén. Az eddigi tények azt
mutatják, hogy a pszichológus egyetemi hallgatók körében a terápiára való
jelentkezési hajlandóságot az általános és olyan célzott stratégia együttes
alkalmazása javítaná, mely növelné a nyitottságot a terápiás segítség kérésre,
a tünetek észlelését, és megvilágítaná a professzionális segítség értékét és
szükségességét. A terápiás segítségkérésre való nyitottságot növelné, ha tudnák
a hallgatók, hogy vannak olyan szakemberek, akik együttműködnének velük céljaik
megvalósításában, anélkül, hogy a kívánatosnál mélyebb érzelmi megterhelést
okozna az számukra.
A tünetek
felismerése javítható azáltal, ha a képzésben megjelenik a mentális egészség
szakirodalma, különös tekintettel a stressz és a gyakori mentális zavarok
tüneteinek felismeréséről szóló tanulmányok. A hallgatók számára jelezheti a
professzionális segítségkérés értékét és szükségességét, ha felhívnák
figyelmüket arra, hogy a felnőtteknél tapasztalható mentális zavarok gyakran 24
éves kor előtt jelentkeznek, illetve, hogy a distressz szorongásos tünetei
sokszor előzményei a hangulati zavaroknak. Továbbá, hogy amennyiben ezek nem
kerülnek kezelésre idejében, akkor a fiatal felnőttkorban megjelenő mentális
zavar évtizedekig tartó distresszt és nehézségeket okoz, és az egészséget
tovább károsító ártalmas megküzdési stratégiákhoz vezethet. A korán szerzett
tapasztalatok hatására a későbbi praxisában is valószínűbb, hogy a pszichológus
professzionális segítséget kér, amikor a szakmai ártalmak miatt arra szüksége
van, ezáltal pedig ő maga is magasabb színvonalú szolgáltatást képes nyújtani a
praxisában, végső soron tehát az egyetemi képzés színvonalát emelné, ha már a
képzés során hozzászoknak a professzionális segítségkéréshez, amikor arra
igényük lenne.
Nem csak arra van
szükség, hogy a képzésben megjelenjen a segítségkérés fontossága, hanem az
oktatóknak és az egyetemi karnak is példát kell mutatnia. Ahhoz, hogy modellt
tudjanak nyújtani a terápiás nyitottságukról, nekik is pozitív attitűdökkel
kell rendelkezniük a terápiákkal kapcsolatban. Az eddigi adatok azt mutatják,
hogy az egyetemi oktató pszichológusok esetében egyáltalán nem jellemző, hogy
ők maguk terápiás segítséget kérnének, amikor a distressz következtében arra
szükségük lenne, pedig az egyetemi oktató pszichológusok magasabb stressz szintnek
vannak kitéve, mint a klinikus kollégáik. Úgy tűnik tehát, hogy nem csak a
hallgatók, hanem az egész egyetemi kar számára is hasznos lenne, ha célul
tűznék ki a hallgatók attitűdjének javítását a segítségkéréssel kapcsolatban.
A tanulmány
kihangsúlyozza a férfiak nagyobb fokú veszélyeztetettségét, mivel distressz
alkalmával a nők nagyobb valószínűséggel keresnek fel professzionális
segítőt.
A tanulmány korlátai
Fontos azonban
néhány korlátozást megtenni a tanulmánnyal kapcsolatban: a tanulmány nem mérte
a segítségkérő viselkedést. Így az attitűd és viselkedés közti kapcsolatot nem
lehetett feltárni. Továbbá, jelen kutatás eredményei csak egy időpontból
származó adatokkal dolgozik, a jövőbeli kutatásoknak érdemes lenne megvizsgálni,
hogy a segítségkérő attitűd miképpen alakul a pszichológusok egész karrierjét
tekintve, így hallgatói, diplomás és gyakorló pszichológus korukban. A kutatás
azt vizsgálta, hogy a standardizált címkék által leírt tünetek és a
segítségkérési szándék között milyen a viszony, de nem vizsgálta a hallgatók
aktuális tüneti szintjéhez viszonyítva a segítségkérési szándékot, holott
ismeretes, hogy a depresszív tünetek fokozódásával egyre csökken a
segítségkérési szándék, ezért a jövőbeli kutatásoknak azt is meg kellene
vizsgálniuk, hogy a tünetek komolyodásával összefüggésben hogyan változik a
terápiás széndék.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése