A kezeléssel való együttműködés hiánya rákkal küzdő serdülők és fiatal felnőttek esetében
Kondryn,
H. J., Edmondson, C. L., Hill, J., Eden, T. O. B. (2011). Treatment
non-adherence in teenage and young adult patients with cancer. The Lancet Oncology, 12, 100-108.
Készítette:
Tiringer Melinda
Absztrakt
A
kezeléssel való együttműködés a krónikus betegségek esetében rendkívül fontos
kérdés, amely még nagyobb hangsúllyal szerepel serdülőkorban. Mindezek ellenére
nem áll rendelkezésünkre elegendő adat a serdülők és a fiatal felnőttek
kezeléssel való együttműködésére vonatkozóan. Egy korábbi vizsgálati eredmény
szerint a legtöbb serdülőnek és fiatal felnőttnek – több mint 63%-uknak -
problémái vannak a kezelési eljárások betartásával, bár a megfelelő mérőeszközök
hiányában nem ismerjük pontosan a non-adherence (együttműködés hiánya) arányát.
Ez az áttekintő tanulmány számos faktort figyelembe vett, amelyek hatással
vannak a kezeléssel való együttműködésre a serdülők és a fiatal felnőttek
esetében; ezek a következőek: emocionális működés (depresszió és önértékelés),
egészséghiedelmek (a betegség észlelt súlyossága és sérülékenység) és családi
környezet (a szülői támogatás és a gyerek-szülő viszony). A tanulmány kiemeli,
hogy nincsenek intervenciós tanulmányok, amelyek a rákkal küzdő serdülők és
fiatal felnőttek együttműködését céloznák meg - mindössze egy ilyen kutatást találtak.
Bevezetés
Angliában
évente körülbelül 1800, 13 és 24 év közötti serdülőt és fiatal felnőttet
diagnosztizálnak rákkal. A modern, hatékony eljárások ellenére a betegek nagyjából
30%-a nem gyógyítható, így ebben a korosztályban a nem balesetekhez köthető
halálozások közül a rák a vezető halálok. A kezelés sikertelenségének okait – a
biológiai tényezők mellett - nagy részben az együttműködés hiánya (non-adherence)
magyarázza.
Az
együttműködés (adherence) komplex, sokrétű jelenség, amely hatással van a
kezelés sikerességére és az egészséggel is összefüggő életminőségre. A fogalom
jelentősége ellenére igen kevés számú kutatás található, amely a rákkal küzdő
serdülők és a fiatal felnőttek kezeléssel való együttműködését vizsgálná. Ennek
több lehetséges oka is lehet. Először is, a rák olyan betegség, amelynek
kezelése összetett és a kezelés bizonyos komponensei felett az egészségügyi
dolgozók gyakorolják a kontrollt, vagyis a páciens együttműködése így nem forog
veszélyben. Ugyanakkor egyre elterjedtebbek a szájon át alkalmazandó
daganatellenes szerek; ez viszont azzal jár, hogy nő a betegek felelőssége a
saját kezelésükkel kapcsolatban. Ezen kívül a jelenség kutatása esetében számos
metodológiai probléma is felmerül: az együttműködésnek továbbra sincs pontos
definíciója, valamint nincsenek olyan mérőeszközök sem, amelyek pszichometriai
szempontból is megfelelőek lennének.
Az
együttműködés annak mértéke, hogy a személy viselkedése (gyógyszerszedés, diéta
betartása, életstílus megváltoztatása) mennyire felel meg az egészségügyi
szolgáltatóval közösen megfogalmazott ajánlásoknak. Vagyis a definíció magában
foglalja egyrészt a szövetséget a beteg és az egészségügyi szolgáltató között,
másrészt a beteg aktív szerepét a kezelésben, illetve az azzal kapcsolatos
döntéshozásban. Az együttműködés hiánya (non-adherence) Tebbi (1993) szerint
azt a pontot jelenti, amikor a beteg viselkedése már veszélyezteti a kezelés
korábban kitűzött célját. Nehézséget okoz, hogy megfelelő mérőeszközök
hiányában a klinikusok az esetek kevesebb, mint 50 százalékában képesek csak
felismerni az együttműködés hiányát.
Az áttekintett kutatások
A
szerzők 4 tanulmányt tekintettek át, amelyek a rákkal diagnosztizált serdülők
és fiatal felnőttek együttműködését vizsgálták szájon át alkalmazandó
gyógyszerek esetében. A kutatások konklúziója, hogy a serdülők és a fiatal
felnőttek 27-63% nem szedte, vagy nem megfelelően szedte az orvos által felírt
gyógyszert. Ezen kívül jellemző, hogy azok a betegek, akik fiatalabbak (Kennard
és mtsai (2004) szerint átlagosan 9.5 évesek), nagyobb mértékű együttműködést
mutattak azoknál, akik idősebbek (átlagosan 17.4 évesek). Azonban ezek a
tanulmányok csak a szájon át alkalmazandó gyógyszerekkel foglalkoztak, viszont
a rák kezelése ennél sokkal komplexebb, számos más viselkedéses elemet is
magában foglal.
A
szerzők így a következőkben további öt tanulmányt is bevontak vizsgálatukba,
melyek már a rákkezelés különböző komponenseivel való együttműködést elemezték
serdülők és fiatal felnőttek esetében. Dolgin és mtsai (1986) például azt
tapasztalták, hogy azok a serdülők, akiket egy belvárosi kórház onkológiai
osztályán kezeltek, kevésbé voltak együttműködőek, mint azok a serdülők, akiket
egy gyermekekre szakosodott kórházban ápoltak. Kondryn és mtsai (2009) a
rákkezelés komponenseit az együttműködés szempontjából alacsony és magas
kockázatú elemekre bontották, majd ezeket vizsgálták serdülő mintán. A magas
kockázatú komponensek a kezelésnek azokat az elemeit jelentik, amelyek esetében
az együttműködés hiánya azonnali és életveszélyes következményekhez vezet
(például láz vagy vérzés esetén az orvos értesítésének elmulasztása). A
serdülők 14-24 százaléka ilyen esetekben sem működik együtt. Továbbá azok a
betegek, akik nem követték az orvosi utasításokat a magas kockázatú komponensek
esetében, az alacsony kockázatú komponenseknél (a kezelés azon elemei,
amelyeknek nincs súlyos és azonnali következménye az együttműködés hiánya
esetében, például vizit kihagyása) sem mutattak együttműködést. Jellemző, hogy
a serdülők 39 százaléka előre meg is tervezte, hogy nem fog együttműködni,
tehát az együttműködés, illetve az együttműködés hiánya, mint attitűd is
megjelenik.
Az
együttműködés hiányának jelentőségét egy longitudinális vizsgálat is igazolja:
Kennard és mtsai (2004) 6 évvel a rák diagnosztizálása után azt tapasztalták, hogy
a serdülőknek annál a csoportjánál, akiknél korábban gyenge együttműködést
állapítottak meg, szignifikánsan magasabb volt a mortalitás aránya.
Az együttműködés hiányának kockázati
tényezői
Az
együttműködés nemcsak a beteg jellemzőin múlik: ezek mellett figyelembe kell
vennünk a beteg családját, az egészségügyi helyzetet, illetve ezen tényezők
interakcióit is. A kockázati tényezők ismerete elengedhetetlen a megfelelő
intervenciók kialakítása szempontjából is.
A beteg jellemzői
Demográfiai változók–
A demográfiai változók közül az életkor a legjelentősebb kockázati tényező.
Alacsonyabb életkorban nagyobb mértékű az együttműködés, mint idősebb korban.
Ez az összefüggés a serdülőkor fejlődési jellegzetességeivel magyarázható: a
serdülők érzelmileg és pszichológiailag még nem elég fejlettek a betegséggel
való felelősség felvállalására, hajlamosak a kockázatvállaló magatartásra és a
rövid távú következményekre fókuszálnak a hosszú távúak helyett.
Emocionális működés
– A gyengén együttműködő serdülőkre alacsonyabb helyzeti szorongás és
distressz, ugyanakkor magasabb vonásszorongás jellemző. Az együttműködés
hiányát mutató serdülőknél magasabb mértékű depressziót és alacsonyabb
önértékelést tapasztaltak.
Egészséghiedelmek
– A serdülőkre is jellemző az az összefüggés, hogy minél súlyosabbnak érzékelik
a betegségüket, illetve minél sérülékenyebbnek észlelik saját magukat, annál
nagyobb az együttműködés mértéke.
Családi tényezők
A
szülői bevonódás (például a szülő segít a kezelés szervezésében,
adminisztrálásában) jelentős indikátora az együttműködés mértékének. Továbbá
minél nagyobb a különbség abban, ahogyan a serdülő és a szülők látják a
családot, annál gyengébb együttműködés tapasztalható.
A terápia és a kezelés
jellegzetességei
Felnőtteknél
a vizsgálatok alapján az tapasztalható, hogy minél komplexebb és hosszabb,
valamint minél több mellékhatással jár a kezelés, annál gyengébb az
együttműködés. Serdülőknél ez az összefüggés egyelőre nem tisztázott. Jellemző,
hogy azok a serdülők, akiket gyermekosztályon ápolnak, nagyobb mértékű
együttműködést mutatnak, mint azok a serdülők, akiket nem gyermekosztályon
helyeztek el.
A kezeléssel való együttműködés
fejlesztése
Lehetséges stratégiák
Az
együttműködés mértékét növelő stratégiáknak multifaktoriálisnak kell lennie:
nem elég, ha csak a beteget célozzák, figyelembe kell venniük a beteg családi
környezetét, az egészségügyi környezetet és magát a kezelést is. Fontos, hogy
rendelkezzünk megfelelő mérőeszközökkel, amelyekkel lehetséges az együttműködés
hiányának megállapítása. Ezen kívül meg kell érteni, hogy egy serdülő miért nem
működik együtt: lehetőséget kell biztosítani, hogy a serdülő ezeket a
problémákat ítélkezéstől mentes környezetben vitathassa meg az egészségügyi
dolgozókkal. Az együttműködés mértékének javítása érdekében a serdülőnek aktív
szerepet kell biztosítani, hogy részt vegyen a saját kezelésével kapcsolatos
döntéshozatali folyamatban. A mentális egészség alacsony szintje szintén
szuboptimális együttműködéshez vezet, így a klinikusoknak ezt is ismernie kell.
A
serdülő együttműködésének fejlesztésében jelentős szerep jut a családnak is.
Lehetőséget kell biztosítani a családtagoknak a beteg kezelésébe való
bevonódásra, de tisztázni kell a szerepeket – például el kell dönteni, hogy ki
tartja számon, hogy a serdülő mennyi gyógyszert vett be. Ugyanakkor a bevonódás
mellett el kell kerülni a szülői túlvédést és a kezeléssel való konfliktusokat
az együttműködés kívánatos szintjének eléréséhez.
Intervenciók
Jelen
tanulmány szerzői mindössze egy, a rákkal diagnosztizált serdülők és fiatal
felnőttek együttműködését megcélzó intervencióról szóló vizsgálatot találtak.
Kato és mtsai (2008) vizsgálatában a résztvevő serdülőknek egy videojátékkal
kellett naponta egy órát játszaniuk. A videojátékban egy „nanobotot”
irányítottak egy virtuális testben, a feladatuk pedig az volt, hogy a nanobot
segítségével rávegyék a virtuális személyt az együttműködésre – vegye be a
rákos sejtek elleni „lőszert”, vagyis a daganatellenes szert. A kontrollcsoport
tagjai hasonló felépítésű, de a rákhoz nem kapcsolódó játékkal játszottak. Az
együttműködés mértékét elektronikus gyógyszerszámláló dobozokkal és biológiai
eszközökkel mérték. Az intervenciós csoportban 16 százalékkal magasabb
együttműködést tapasztaltak, mint a kontrollcsoportban, továbbá ezekre a
serdülőkre jellemző volt, hogy többet tudtak a betegségükről és nagyobb
énhatékonyságot mutattak a betegségük kezelésével kapcsolatban.
Konklúzió
A
korábbi vizsgálatok hátránya, hogy kis mintával dolgoztak, valamint a minták az
életkor szempontjából heterogének voltak. Így a jövő kutatásainak egy fontos
feladata a minta növelése és az életkori kohorszok alapján történő vizsgálatok
szervezése. Valamint a gyenge együttműködés hátterében húzódó okok megértéséhez
az eddigi keresztmetszeti kutatások helyett longitudinális vizsgálatokra lenne
szükség. Sok személy azért nem vesz részt az együttműködést vizsgáló
kutatásokban, mert az orvosaik rosszallják, hogy nem működnek együtt az előírt
kezelésekkel. Így a későbbi kutatások szempontjából elengedhetetlen az
ítélkezéstől mentes légkör megteremtése az egészségügyben.
Az
együttműködéssel kapcsolatos kutatások eddig csak azt vizsgálták, hogy a
személy milyen mértékben hajtja végre az orvosi utasításokat. A kutatások nem
foglalkoznak azzal, hogy a személy kitart-e a kezelés mellett – például ha egy
személy fél évig szedi a gyógyszereit, de csak feleannyit, amennyit az orvosa
előírt, akkor kitart a kezelése mellett, de az együttműködése minősége gyenge.
A fent felvázolt kérdések megválaszolása és a problémák megoldása a jövő
kutatásainak feladata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése