A félelem, a düh, a gyümölcsök és a zöldségek:
az érzelmek és az üzenetkeretezés interakciós hatásai az egészségmagatartásra.
Gerend, Mary
A., and Maner, J. K. (2011). Fear, anger, fruits, and veggies: Interactive
effects of emotion and message framing on health behavior. Health Psychology 30, 420-423.
Az eredeti cikk elérhető online ezen a
webhelyen: http://www.communicationcache.com/uploads/1/0/8/8/10887248/fear_anger_fruits_and_veggies-_interactive_effects_of_emotion_and_message_framing_on_health_behavior.pdf
Készítette: Kristóf Boglárka
Az üzenetkeretezés (message framing) egy elméletileg is megalapozott
egészségkommunikációs stratégia, amelyet arra fejlesztettek ki, hogy cselekvést
motiváljon. Mindezt úgy teszi, hogy kihangsúlyozza adott cselekvés megkezdésének
előnyeit (nyereség), vagy a cselekvés elmaradása következtében megjelenő
költségeket (veszteség). Ez a kutatás azt vizsgálta, hogy ezeknek a bizonyos
keretes üzeneteknek a hatékonysága függ-e a befogadó érzelmi állapotától. A
vizsgálatban a félelem dühvel szembeni hatását vizsgálták, amely két érzelem
egyaránt gyakran megjelenik az egészségről való döntéshozás folyamata során.
Az üzenetkeretezés, úgy tűnik, hatékony ösztönző stratégiának bizonyul a
széles körű egészséggel kapcsolatos szokások és gyakorlatok megváltoztatását
tekintve. A módszer lényege, hogy vagy a nyereségek, vagy a veszteségek
szempontjából megfogalmazott felhívások segítségével próbálunk cselekvést
előmozdítani. Egy nyereségkeretes üzenet adott egészségviselkedés előnyeit
emeli ki: „Egy gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrend követése jótékony
hatással van az Ön egészségére”. Ezzel szemben egy veszteségkeretes üzenet az
egészségviselkedés kikerülésével járó költségekre fókuszál: „Egy gyümölcsökben
és zöldségekben szegény étrend követése káros lehet az Ön egészségére”.
Ez a kutatás azt vizsgálta, hogy a keretes egészségkommunikáció mennyire
függ az üzenet befogadójának lelki állapotától. Középpontba a félelem és a düh
kerültek, hiszen ezek az érzelmek gyakran megjelennek az egészségmagatartást
befolyásoló döntéshozatalkor (például akkor, amikor diagnózist kapunk, a kezelést
illető döntést kell hoznunk, stb). Azt feltételezték, hogy az emberek különösen
akkor motiváltak arra, hogy eleget tegyenek a viselkedésváltoztatásra irányuló
javaslatoknak, ha az üzenet összhangban van az aktuális érzelmi állapotukkal.
15 évvel korábban egy olyan prediktív rendszer került bevezetésre, amely
képes volt előjelezni, hogy relatíve mennyire lesznek hatékonyak a nyereség-
vagy veszteségkeretes felhívások. Akkor arra következtettek, hogy a nyereség-
és veszteségkeretes üzenetek hatékonysága attól függ, hogy a személy a
viselkedéshez kockázatokat is társít-e. Habár a veszteségkeretes felhívásokat
hatékonyabbnak vélték azokban az esetekben, amikor bizonytalanság és kockázat
is felmerült a viselkedés kapcsán, a nyereségkeretes felhívások akkor voltak
hatékonyabbak, amikor a viselkedés biztonsággal és bizonyossággal függött
össze. Ez a rendszer azon az elképzelésen nyugszik, hogy ez a fajta
kockázatészlelés az üzenetben leírt viselkedéssel kapcsolatos hiedelmekből
ered. Mindez annyit jelent, hogy a viselkedésről alkotott hiedelem a
kockázatészlelést megnövelheti. Ugyanakkor a keretes üzenetek hatékonysága más
tényezőkön is múlhat, amelyek az üzenetbe foglalt viselkedéssel csupán együtt
járnak. A fő hipotézis szerint a nyereség- vagy veszteségkeretes üzenetek
hatékonysága a befogadó érzelmi állapotától függ.
Néhány kutatás már vizsgálta a pozitív és a negatív kedélyállapotokat a
keretüzenetekkel kapcsolatban, azonban meggyőző eredmények nem születtek. Egy
tanulmány például azt mutatta, hogy a jó hangulatban lévő emberek reagálnak
leginkább a veszteségkeretes felhívásokra, míg a rossz hangulat váltott ki
leginkább viselkedésválaszt a nyereségkeretes üzenetekre. Más kutatók azonban
éppen ellenkező következtetésre jutottak. Mi lehet a nem egységes eredmények
hátterében? A korábbi kutatások főleg a
hangulati állapotok két pólusára fókuszáltak (pozitív vagy negatív), és nem a
konkrét érzelmekre. Az aktuális érzelemelméletek alapján mindenképpen tovább
kell lépnünk a valencia-alapú megközelítéseken, hogy a specifikus érzelmi
állapotokat vizsgálhassuk. Habár különböző érzelmi állapotok, mint a félelem,
düh, undor, szomorúság és féltékenység ugyanúgy negatív valenciával bírnak,
mégis különböző hatással lehetnek a lélektani működésre. A félelem és a düh
például mindketten negatív érzelmek, de ellentétes hatással vannak a
kockázattal kapcsolatos döntésekre. Akik éppen félnek, hajlamosak pesszimista
kockázatbecslésre, míg azok, akik dühösek, optimistán mérik fel a kockázatokat.
Ezek az eredmények alátámasztják, hogy a specifikus érzelmi állapotok
mind más-más kognitív értékelési mintázatokkal köthetők össze. A félelem és a
düh majdnem teljesen ellentétesen hatnak a bizonyosság és a kontroll érzetére.
A félelmet általában az alacsony bizonyosság és a személyes kontroll hiánya
jellemzi, amely jellemzően a magas kockázatészleléssel is összefüggésbe
hozhatóak. A düh ellenben a magas bizonyossággal és személyes kontrollérzettel
társul, amelyek sokkal inkább az alacsony kockázatészleléssel kapcsolódnak
össze. Emellett azt is megfigyelték, hogy míg a félelem a lehetséges negatív események
és ingerek elkerülését ösztönzi, a düh inkább a megközelítő viselkedést hívja
elő.
Ha mindezt az üzenetkeretezés kontextusába helyezzük, feltételezhetjük,
hogy a düh és a félelem másképp fogja befolyásolni az emberek
befogadóképességét nyereség- illetve veszteségkeretes üzenetek esetében. A
kutatás vezetői tehát azt feltételezték, hogy azok az alanyok, akik félelemmel
teli érzelmi állapotba kerülnek, magas kockázatot és potenciális fenyegetést
fognak észlelni, amelynek hatására erősebben reagálnak a veszteségkeretes
üzenetekre, mint a nyereségkeretesekre. Ezzel szemben a dühös érzelmi állapotú
résztvevők kevésbé fogják kockázatosnak érezni a helyzetüket, a fenyegetés
helyett jobban fognak fókuszálni a potenciális jutalomra, valamint
fogékonyabbak lesznek a veszteségkeretes felhívásokra.
Módszerek:
A kutatásban 133 főiskolai vagy egyetemi hallgató vett részt, akik véletlenszerűen
kerültek beosztásra egy félelem- vagy dühindukciós feladatba, mely során
előfeszítő ingerek hozták létre ezeket az ideiglenes érzelmi állapotokat. Ezt követően
egy nyereség- vagy veszteségkeretbe foglalt röpiratot olvastak el a gyümölcs és
zöldségfogyasztás ösztönzéséről. A személyek gyümölcs- és zöldségbevitele napi
adagokban került meghatározásra a vizsgálattól számított második hét
leteltével, utólagos online kérdőív segítségével.
A résztvevők fele tehát az a) dühindukciós, vagy b) félelemindukciós
feladatba került, és ezeken a csoportokon belül is véletlenszerűen alakították
ki azokat az alcsoportokat akik vagy 1) nyereségkeretes felhívást, vagy 2)
veszteségkeretes felhívást olvastak. Az érzelemindukció (manipuláció) során a
vizsgálati személyek feladata az volt, hogy röviden írjanak le 4-5 dolgot,
amitől nagyon félnek, vagy amitől nagyon dühbe gurulnak, majd írjanak egy
esszét egy olyan helyzetről, amitől a leginkább félnek, vagy leginkább
feldühíti őket. Az instrukció szerint arra is figyelniük kellett, hogy olyan
részletességgel írják le a szituációt, hogy ha valaki elolvassa az esszét,
szintén félelmet vagy dühöt váltson ki belőle.
A manipulációt követően a résztvevők vagy nyereség-, vagy
veszteségkeretes felhívást olvastak a gyümölcs- és zöldségfogyasztás
támogatásáról. Nyereségkeretes röpirat: „A gyümölcs- és zöldségfogyasztás
előnyei könnyen felhalmozódnak – a krónikus betegségek kockázatának csökkenése
csak a kezdet!” Veszteségkeretes röpirat: „Az elenyészőbb gyümölcs- és
zöldségfogyasztás kockázatai könnyen felhalmozódnak – a krónikus betegségek
kockázatának növekedése csak a kezdet!” Az érzelemindukciós feladat előtt
felmérték az alap gyümölcs- és zöldségbevitelt egy korábban sokat használt
kérdőív segítségével. A vonásszintű dühöt, illetve a vonásszorongást egy 10
tételes kérdőívvel mérték. A röpirat elolvasását követően a résztvevők azonnal
értékelték, hogy az üzenet mennyire hangsúlyozta a nem elég gyümölcs- és
zöldségfogyasztás hátrányait, valamint az elég gyümölcs- és zöldségbevitel
előnyeit.
Eredmények:
A résztvevők minden csoportban átlagosan 2,1 adag gyümölcsöt és
zöldséget fogyasztottak naponta. Azok a személyek, akik a nyereségkeretes
feltételben vettek részt, arról számoltak be, hogy a röpirat jobban fókuszált a
gyümölcs- és zöldségfogyasztás előnyeire, mint a fogyasztásuk elmaradásakor
keletkező károkra.
A vizsgálatot követő két hétben történő gyümölcs- és zöldségfogyasztásra elhanyagolható hatást gyakorolt az érzelem, mint főhatás, azonban az üzenet kerete és az érzelem kereszthatása megnyilvánult. A félelemindukciós feladatban résztvevők közül azok számoltak be nagyobb gyümölcs- és zöldségbevitelről a vizsgálatot követő két hétben, akik a veszteségkeretes röpiratot olvasták. A dühindukciós csoportban azonban azok a személyek ettek több gyümölcsöt és zöldséget, akik a nyereségkeretes üzenetet kapták. Azok az üzenetek érték tehát el a kívánt hatást - vagyis a nagyobb gyümölcs- és zöldségfogyasztást , amelyeknek a kerete összeegyeztethető volt a személy aktuális érzelmi állapotával (DÜH-nyereség; FÉLELEM-veszteség). A nem összeillő üzenetkeret-érzelem párosításokban lényegesen kisebb volt a gyümölcs- és zöldségbevitel növekedése.
A vizsgálatot követő két hétben történő gyümölcs- és zöldségfogyasztásra elhanyagolható hatást gyakorolt az érzelem, mint főhatás, azonban az üzenet kerete és az érzelem kereszthatása megnyilvánult. A félelemindukciós feladatban résztvevők közül azok számoltak be nagyobb gyümölcs- és zöldségbevitelről a vizsgálatot követő két hétben, akik a veszteségkeretes röpiratot olvasták. A dühindukciós csoportban azonban azok a személyek ettek több gyümölcsöt és zöldséget, akik a nyereségkeretes üzenetet kapták. Azok az üzenetek érték tehát el a kívánt hatást - vagyis a nagyobb gyümölcs- és zöldségfogyasztást , amelyeknek a kerete összeegyeztethető volt a személy aktuális érzelmi állapotával (DÜH-nyereség; FÉLELEM-veszteség). A nem összeillő üzenetkeret-érzelem párosításokban lényegesen kisebb volt a gyümölcs- és zöldségbevitel növekedése.
Megvitatás:
A fő hipotézis, miszerint a keretes egészségkommunikációra adott
válaszok az üzenetek befogadójának érzelmi állapotától függenek, megerősítést
nyert. Ez a kutatás főként abban nyújt újat, hogy demonstrálja: az átmeneti
érzelmi állapotok még akkor is képesek befolyásolni a keretes
egészségüzenetekre adott válaszokat, ha teljesen mellékesek az üzenetbe foglalt
ajánlott viselkedés tekintetében. Továbbá arra is fény derült, hogy két
ugyanolyan negatív valenciával bíró affektív állapot is képes rendkívül szerteágazó
hatások kiváltására, amikor a keretüzenetekre adott válaszokról beszélünk. Az
eredmények fontos gyakorlati jelentőséggel bírnak olyan betegellátási
szituációk kapcsán, amelyek dühöt vagy félelmet váltanak ki. Például
egészségügyi problémával diagnosztizált betegeknél erős érzelmekkel is
számolnunk kell, amelyek mindezek alapján befolyásolhatják, hogy a betegek
miként reagálnak a soron következő egészségügyi javallatokra.
A tanulmány korlátai előrevetítik a jövőbeni kutatást a témában. A
szerzők hangsúlyozzák, hogy az elkövetkezendőkben lényeges lenne felmérni azt
is, hogy a létrejövő hatások vajon hosszabb időintervallumban is
fennmaradnak-e, mint két hét. Érdemes lenne továbbá azt is megfigyelni, hogy
más típusú egészségviselkedés kapcsán megfigyelhetőek-e. A leegyszerűsített
érzelmi minták szintén vita tárgyát képezhetik, ugyanis egy diagnózissal való
szembesítéskor a beteg különféle változatos érzelmeket egyszerre is képes
megélni, amely érzelmi kavalkádban valószínűleg a félelem és a düh együttes megjelenése
is lehetséges.
Összegezve az eddig leírtakat, jelen kutatás eredményei azt mutatták,
hogy a keretes üzenetek hatását olyan tényezők is befolyásolhatják, amelyek az
üzenetekben foglalt viselkedéshez csak mellékesen kapcsolhatóak. A keretes
üzenetek hatását befolyásolja emellett a személy átmeneti érzelmi állapota is.
Míg a félelemmel teli személyek különösen jól reagálnak a veszteségkeretes
felhívásokra, addig a dühösekre a nyereségkeretes felhívások vannak nagy
hatással. Érdemes tehát az egészségkommunikációs kutatásokban a specifikus
érzelmek szerepét tovább vizsgálni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése