A média és a technológiák használata, mint a betegség* előrejelzője kisgyermekeknél, kiskamaszoknál
és serdülőknél függetlenül a testmozgás és az evési szokások egészségre
gyakorolt hatásától
Rosen, L.
D., Lim, A.F., Felt, J., Carrier, L.M., Cheever, N. A., Lara-Ruiz, J. M.,
Mendoza, J. S., Rokkum, J. (2014). Media and technology use predicts ill-being
among children, preteensand teenagers independent of the negative health
impacts of exercise and eating habits. Computers
in Human Behavior, 35, 364–375.
Az
összefoglalót készítette: Csontos Anna Zsófia
Absztrakt
Az
Amerikai Gyerekgyógyászati Akadémia azt javasolja, hogy 2 évnél fiatalabb
gyerekek ne töltsenek időt képernyő előtt, az ennél idősebb gyermekek pedig
csak limitált mennyiségben. Azonban a kamaszokat és a serdülőket illetően
semmilyen efféle irányelvet nem kiáltottak ki. Továbbá, több kutatás alapján is
tudjuk, hogy a kiskamaszok és a serdülők igen sok időt töltenek a képernyők
előtt, és közöttük megfigyelhető a magas obezitás, kevesebb fizikai aktivitás,
és csökkent egészség. Ez a kutatás a
technológia hatását vizsgálta a betegség négy területére (pszichológiai
problémák, viselkedéses problémák, figyelmi zavarok és fizikai egészség)
gyermekek között, 3 korcsoportra osztva őket (gyermekek: 4-8 év, kiskamaszok:
9-12 év, serdülők: 13-18év). 1030 szülő töltött ki egy online, anonim kérdőívet
a gyermekéről és annak viselkedéséről. Mértük a napi technológia használatot,
naponta elfogyasztott ételmennyiséget, napi testmozgást és egészséget. Az első
feltételezés, miszerint az egészségtelen étkezés bejósolja a meggyengült
egészséget, részben alátámasztódott, kifejezettem a gyermekek és a kiskamaszok
esetében. Második feltételezésünk az volt, hogy a csökkent fizikai aktivitás
bejósolja az egészség mértékének csökkenését, részben teljesült a kiskamaszoknál,
és bizonyítást nyert a serdülőknél. A harmadik feltételezésünk, ami alapján a
megnövekedett napi technológiahasználat a betegség bejóslója, az étkezési
szokások és a testmozgás tényezőit kizárva; teljes mértékben bizonyítást nyert.
Gyermekeknek és serdülőknek a médiahasználat összességében jósolta be a
rosszullétet, míg a serdülőknél a specifikus technológiahasználat bírt prediktív
értékkel, ide értve a videojátékokat, és az elektronikus kommunikációt. A
serdülőknél majdnem minden típusú technológiahasználat járt együtt gyenge
egészséggel. Ezeknek az eredményeknek a gyakorlati haszna abban mutatkozhat, ha
határokat szabunk a technológia használatnak és biztatjuk a gyerekeket az
egészséges étkezésre és testmozgásra, mind az iskolában, mind otthon.
Bevezetés
Az
Amerikai Gyerekgyógyászati Akadémia szerint nem ajánlott, hogy a gyerekek két
óránál többet töltsenek a képernyők előtt. Ebbe beletartozik a tévénézés,
számítógépezés, telefon vagy egyéb elektronikai eszközök használata. Ennek
ellenére a Washingtoni Egyetemen végzett kutatás alapján az 5 év alatti
gyermekek 66% túllépte ezt a határt, és átlagban 4.1 órát töltött a képernyő
előtt, melynek 90%-a otthon történt. Mire ezek a gyerekek elérik a serdülőkort,
már átlagosan napi 7.5 órát töltenek a képernyők előtt, melynek egynegyedét
különböző médiák közötti multitaskinggal töltik. Kutatások azt is kimutatták,
hogy az elmúlt 30 évben a BMI (=body mass index) alapján megduplázódott az obezitásban
szenvedő gyermekek, és megtriplázódott a tinédzserek száma. Ez alatt a 30 év
alatt a túlfolyós 6-11 évesek aránya 7%-ról 18%-ra nőtt, az elhízott 12-19
éveseké pedig 5%-ról 18%-ra. Több kutatás alátámasztotta már a képernyők előtt
töltött idő kapcsolatát a megnövekedett obezitással, mind gyerekeknél, mind serdülőknél,
és a csökkent testmozgással, amit kutatási eredmények szerint a megnövekedett
médiahasználat jósol be.
Ezek az
eredmények nem csak az idő rossz eltöltéséről szólnak, ugyanis az is
nyilvánvalóvá vált, hogy specifikusan a képernyő előtt eltöltött túl sok idő,
például számítógépezés, videojátékok, önmagában több mentális illetve fizikális
probléma bejóslója volt. Ezt a kutatás abból a célból jött létre, hogy
gazdagítsuk az eredményeket a témával kapcsolatban, a különböző specifikus
technológia használat hatásának vizsgálatával gyermekek, kiskamaszok és
serdülők között. A hatás alapján négy területet vizsgáltunk: fizikai problémák
és tünetegyüttesek, pszichés tünetek manifesztálódása, figyelmi problémák,
otthoni és iskolai viselkedés. Továbbá teszteljük a szakirodalomban már leírt
kapcsolatot a fizikai aktivitás, az étkezési szokások és az egészség között.
A
képernyő előtt töltött idő hatása az egészségre
Bár a
legtöbb kutatás specifikus tevékenységek kapcsolatát vizsgálta a jólléttel,
vannak eredmények a képernyő előtt eltöltött idő hatására vonatkozóak. Egy skót
kutatás szerint bejósolta a pszichológiai distresszt a testmozgástól
függetlenül, egy ausztrál mintán pedig azok a serdülőknél, akik sok időt
töltöttek a képernyők előtt, fokozott magányosság, depresszió, megvonás,
szorongás, figyelmi zavar és agresszió volt megfigyelhető. Egy harmadik kutatás
pedig azt találta, hogy a képernyő előtt eltöltött túlzottan sok idő,
kifejezetten az internethasználat, és a videojátékozás több szomorúságot, több
szuicid gondolatot és több öngyilkosság tervezést jósolt be. Norvég fiatalok
között kimutatták, hogy a sok televíziózás és a számítógépezés gyakoribb
hátfájást és fejfájást eredményez. Egy 2010-es összegző kutatás szerint pedig a
képernyők előtt eltöltött idő bejósolja az agresszív érzéseket, az agressziót,
és a szociális kirekesztettség érzését gyermekeknél és serdülőknél.
A
televíziózás hatása az egészségre
A korai
televíziózás hatását a későbbi egészségre több kutatás is vizsgálta. Többek
között azt találták, hogy a több tévénézés 29 és 53 hónaposoknál 10 évesen több
viktimizáció problémához és figyelmi zavarhoz vezetett; 30-33 hónaposoknál több
viselkedéses problémát jósolt be 5 évesen; az 5 éves korban több tévénézés
pedig pszichoszociális alkalmazkodási problémákat idézett elő 7 évesen. Az is
bizonyítást nyert, hogy azoknak a gyerekeknek, akik az elalvás előtti 90
percben tévét néznek, rosszabb az alvásuk minősége. Néhány kutatás azt a
feltevést vizsgálta, hogy a tévéműsorok tartalma (például erőszakos műsorok
edukatív programokhoz képest) az, ami inkább befolyásolja a hatást, mintsem a
tévénézés időtartama, más kutatás viszont úgy találta, hogy a két változónak
egymástól független a hatása. Összességében, több kutatás azt találta, hogy a
televíziós programok tartalma az, ami a leginkább bejósolja a viselkedéses
problémákat, például a megnövekedett agressziót, de olyan kutatás is létezik,
amely azt bizonyította, hogy az erőszakos médiatartalmak jósolják be a későbbi
antiszociális viselkedést, figyelmetlenséget, és érzelmi distresszt.
A
videojátékok és az internethasználat hatása az egészségre
Rengeteg
konzisztens kutatás létezik, mely a videojátékok egészségre való hatásának
felderítésére vállalkozott. Rengeteg negatív hatását találták a túlzott videojáték
használatnak, a tartalomtól függetlenül: depresszió, bűnözésre való hajlam,
externalizációs és internalizációs problémák, figyelmi zavarok, magasabb
szociális fóbia és szorongás. Azonban sok kutatás a videojátékok erőszakos
aspektusainak a negatív hatásaira fókuszált. Holland fiatalok között azt
találták, hogy aki erőszakosabb játékokkal játszott, az erőszakosabb
viselkedést mutatott. Ezt a képet egy amerikai kutatás árnyalta, ami kimutatta,
hogy ezt a hatást nem mediálja az erőszakra való hajlam. Friss kutatások azt is
kimutatták, hogy nagy részben attól is függ a videojátékozás hatása, hogy
kikkel játszik az egyén; ha új, ismeretlen emberekkel játszik, akkor nő a
magányosság érzése, míg ha barátokkal/családdal akkor viszont növekedhet a jóllét
érzése. Továbbá a videojátékokra is igaz, ha az elalvás előtti órákban játszik
a gyermek, akkor rosszabb minőségű alvás figyelhető meg nála.
Egyes
kutatások az internethasználat hatását összességében vizsgálták, nem különböző
tevékenységek és látogatott oldalak alapján. Ezek összefüggésbe hozták az
internethasználatot a depresszióval, a világ több kontinensén, serdülők között.
A fizikai aktivitás hatásainak kiszűrésével együtt is kimutatták, hogy a
számítógépet többet használó 10 és 11 évesek több pszichológiai nehézséget
mutattak. Továbbá, amerikai és nem amerikai populációkat vizsgálva is azt
találták, hogy az internet túlzott használata, amit internetfüggőségként
definiáltak, együtt jár olyan megnövekedett tüneti jelekkel, amelyek
depresszióra, figyelemhiányos zavarra, impulzivitásra, obszesszív-kompulzív
zavarra, hosztilitásra, vagy szociális szorongásra utalnak.
A
média- és technológia használat, a fizikai aktivitás és az étkezési szokások
hatása a túlsúlyosságra
Több
nemzetközi BMI-t alapul vevő statisztika alapján igen nagy arányban vannak az
elhízott (25-38%) és a túlsúlyos (59-78%) felnőttek a társadalomban. Az
obezitás arányait illetően az USA másik 33 ország előtt jár. Bizonyított, hogy
a tévézés mennyisége 29 és 53 hónapos korban bejósolta az emelkedett 10 éves
kori BMI-t köszönhetően az inadekvát fizikai aktivitásnak és a szükségesnél
több evésnek. Specifikusan arra is találtak bizonyítékot, hogy akik többet
néznek tévét, több kalóriát is fogyasztanak közben, vagy, hogy kifejezetten
azoknál növekszik meg később a BMI, akik naponta nézik, vagy a hálószobájukban
van TV. Egy 4-11 évesek mintáján végzett
kutatás kimutatta, hogy a gyerekek 37%-ban vett részt kis mennyiségű aktív
játékban, 65%-uk töltött nagy mennyiségű időt képernyő előtt, és 26%-ra volt
igaz az előbbi kettő kombinációja.
Összességében
elmondható, hogy azok a gyerekek, akik több időt töltenek képernyők előtt, az
összefügg azzal is, kevesebbet mozognak, és többet esznek ezen cselekvések
közben, ami magasabb BMI-hez vezet. Egy friss serdülőkkel végzett kutatás
kimutatta, hogy a számítógépezés és a tévénézés kombinációja együttesen jósolja
be a fizikai aktivitásuk mennyiségét. Az összefüggést fordítva is megtalálták
egy iowai kutatásban, amely kimutatta, hogy a normál súllyal bíró 8-10 éves
gyerekek szignifikánsan kevesebb időt töltöttek a képernyők előtt, mint
túlsúlyos és elhízott társaik.
Módszer
A
résztvevőket (N=1030) diákok keresték meg Dél-Kaliforniában és adták nekik oda
az online, anonim kérdőív linkjét. A feltétel annyi volt, hogy a kérdőívet
kitöltő szülők gyermeke a három vizsgált korcsoport egyikébe besorolható
legyen: 4-8 évesek (N=338), 9-12 évesek (N=316 és 13-18 évesek (N=376). A nemek
aránya nagyjából megegyezett, a vizsgált gyerekek 49%-a volt lány, és 51%-a
fiú. A kutatásban résztvevők etnikailag is vegyesek voltak: kaukázusi,
afrikai-amerikai, ázsiai illetve latin-amerikai származású mind kielégítő arányban
részt vett. A kitöltő szülők 3 csoportja között nem voltak szignifikáns
demográfiai különbségek.
A szülőket
megkérdezték demográfiai adataikról (nem, kor, iskolai végzettség, etnikai
hovatartozás, lakhely, medián jövedelem), majd saját és gyermekük testsúlyáról
és magasságáról, amely alapján számolható a BMI. Feltérképezték a gyerekek
fizikai egészségi állapotát egy tünettani listával (pl. fejfájás,
gyomorfájdalom, krónikus vagy egyéb megbetegedések). Szintén egy ellenőrző
listával nézték meg a gyermek viselkedési problémáit (pl. antiszociális
viselkedés, figyelem összpontosításának nehézsége). A gyermek pszichológiai
problémájára is egy 11 állításos ellenőrző listával kérdeztek rá, továbbá egy
kérdés volt 10-fokú skálával a napi stressz-szintre vonatkozóan, az egy-itemes YaleDepresszió
Skála, illetve a Rosenberg féle önbecsülés kérdőív.
A média-
és technológia-használatra (online jelenlét, online jelenléten kívül másra
használni a számítógépet, e-mailek küldése és fogadása, chatelés, SMS-ezés,
telefonálás, zenehallgatás, videojátékok, zenehallgatás, és játék különböző
eszközökkel) 10 kérdés vonatkozott, és egyes tevekénységek gyakoriságát kellett
egy skálán jelezni. A szülőket megkérdezték a gyerekeik birtokában álló
elektronikai eszközökről is (okostelefon, iPod, tablet stb.) és a saját szobájukban
történő technológia-használatról is.
Ugyanezt a
fajta skálát használva a szülőket megkérdezték a gyermekük napi kültéri
játékának és/vagy testmozgásának gyakoriságáról. Ezekből az adatokból egy
fizikai aktivitásra vonatkozó skála készült.
A szülőket
megkérdezték saját és gyerekük étkezési szokásaikról és fogyasztásáról,
specifikus étel- és italfajtákra lebontva (szénsavas üdítők, tejtermékek,
zöldségek, olajban sült ételek stb.) az alapján, hogy milyen gyakran
fogyasztják az adott ételt/italt. Ebből egy egészségtelen étkezésre vonatkozó
skála került megalkotásra.
Eredmények és diszkusszió
Az
étel/italfogyasztást illetően kiderült, hogy a gyerekek és szüleik majdnem napi
szinten fogyasztják a szénsavas üdítőket, diétás cukros üdítőket, olajban sült
ételeket, gyorséttermi ételt, illetve édességeket. A serdülők összességében
többet fogyasztanak ezekből, mint a gyerekek vagy kiskamaszok. A BMI alapján a
mintán a felnőttek 52%-a volt túlsúlyos vagy elhízott, a gyerekek 66%-a, a
kiskamaszok 52%-a és a serdülők 38%-a volt túlsúlyosként besorolható, obezitás
kockázatával. A gyerekek átlagosan 7 órát töltenek egy nap média- és
technológia-használattal, a kiskamaszok 10 órát, míg a serdülők több mint 18
órát (a különböző tevékenységekkel töltött időben lehetnek átfedések, ha
multitaskingról is szó van). A tévénézés kivételével a tevékenységek között
szignifikáns különbség volt megfigyelhető a korcsoportok között. A média- és
technológia-használat összes formájával (kivéve a videojátékok, és az
elektronikus játékok) szignifikánsan több időt töltöttek a serdülők, mint a
kiskamaszok, akik pedig szignifikánsan több időt töltöttek ezekkel a
tevékenységekkel, mint a gyermekek. A különböző feltételek és csoportok alapján
55 útmodell elemzést végeztünk, és ezek alapján Az első feltevés szerint a
szülő és a gyerek demográfiai adatainak és a napi média- és
technológia-használatnak a hatását kiszűrve, az egészségtelen táplálkozás a
betegség bejóslója. Ez a feltevés teljesen bizonyítást nyert mind a csökkent
egészséget, a pszichológiai, figyelmi, és fizikai problémákat; részben pedig a
viselkedéses problémákat illetően is (kivéve az összegzett
technológia-használat, a napi e-mail használat, a napi chat, és a napi
telefonhasználat esetében). Korcsoportokra lebontva ez az állítás részben nyert
alátámasztást a serdülők, és a gyerekek; teljesen pedig a kiskamaszok esetében.
Összességében, az egészségtelen étkezés szignifikáns bejóslója volt a
betegségnek minden korcsoportban, kivéve pár esetben, ahol a
technológia-használat moderálta a hatást.
A második
feltevés az volt, hogy a szülő és a gyerek demográfiai adatainak és a napi
média- és technológia-használatnak a hatását kiszűrve, a napi fizikai aktivitás
közvetlen negatív hatással bír az egészségre. Kutatásunk alapján két csoportra
osztottuk az alanyokat, akik elfogadható mennyiséget mozognak (legalább 1 órát
egy nap) és akik nem elfogadhatót (kevesebb, mint 1 órát). A gyerek csoportnál
a technológia-használat moderálta a hatást. A kiskamaszoknál viszont a kevesebb
napi testmozgás közvetlenül befolyásolta a viselkedéses problémákat. Ami a
legnagyobb meglepetést jelentette, az az volt, hogy a serdülőknél a figyelmi
problémákat kivéve, minden esetben közvetlen hatása volt a napi fizikai
aktivitásnak az egészség többi aspektusára. Ez jelentheti azt, hogy a fizikai
aktivitás hiánya az elektronikai eszközökkel való „begubódzást” jelenti, mely
jelenség annak köszönhető, hogy a gyerekeknek az évek során egyre több
elektronikai eszközük lesz a saját szobájukban (számítógépek, TV, játékkonzolok
stb.).
A kutatás
fókuszában álló harmadik kérdés az volt, hogy vajon a technológiák túlzott használata
bejóslója-e a betegségnek. Miután kontrollálták a demográfiai adatok, az
étkezési szokások és a fizikai aktivitás okozta hatásokat, azt találták, hogy a
technológia használat valóban a betegség bejóslója. A több technológiát
használó gyerekeknél összességében rosszabb volt az egészség, több figyelmi és
fizikai problémájuk volt. Csak kétféle technológia – a zenelejátszók és az
elektronikus játékok – használata jósolta be náluk a betegséget. Ezzel szemben
a kiskamaszoknál több specifikus technológiahasználat jósolta be a gyakoribb
betegséget (az összegzett média- és technológia-használat mellett), mint az
e-mail használata, a mobiltelefon, a chatelés, videojátékok és elektronikai
játékok. A serdülőknél egy erőteljes minta látszott kiemelkedni. Náluk a napi
technológia-használat legtöbb specifikus fajtája szignifikánsan bejósolta
betegséget, a pszichológiai és a figyelmi problémákat, illetve a fizikai
problémák nagyjából felét. Mindezek alapján az látszik, hogy gyerekeknél is
kiskamaszoknál nem a technológia-használat a fő felelős a betegségért, bár a
kiskamaszoknál a technológia-használat néhány specifikus formája bejósolta a
betegség egy-két fajtáját. Ezzel szemben a serdülőknél úgy tűnik, a betegség
akármelyik formájáról is beszélünk, a felelős elsősorban a technológia, és a
viselkedéses problémákat kivéve a technológia akármilyen eszközzel történő
túlzott használata szignifikánsan bejósolja a betegséget.
Implikációk és konklúzió
Jelenleg
nincsenek hivatalos előírások vagy javaslatok azzal kapcsolatban, hogy
legfeljebb mennyi időt lehetne egy kisiskolásnak vagy serdülőnek a képernyők
előtt töltenie, pedig ahogy ez a kutatás is kimutatta, egyes esetekben a
média-és technológia-használat gyengébb egészségi mutatókat eredményezhet,
függetlenül a gyerek demográfiai jellemzőitől, fizikai aktivitásától és
étkezési szokásaitól. Úgy tűnik, a serdülők a legveszélyeztetettebb korcsoport,
hiszen náluk akármelyik technológia túlzott használata negatívan befolyásolja
az egészséget. A legjobb talán az lenne, ha a szülők gyermekük egészségének
megóvása érdekében nem csak az egészséges táplálkozás és a testmozgás
fontosságát hangsúlyoznák, hanem határokat szabnának a képernyők előtt töltött
időnek, vagy a gyerek saját szobájában található elektronikai eszközök számát
limitálnák. Ebben a kettős lehetőség is rejlik, hiszen ki lehetne dolgozni
olyan programokat, ahol a gyerekeknek promotálják (iskolában és/vagy otthon),
hogy a képernyők előtt töltött idő egy részét testmozgásra fordítsák, hiszen
nem csak a túlzott technológiahasználat a probléma, hanem, hogy olyan sok
gyereknek a napi 1 óra testmozgás sincs meg az életében, ami a fiatalabb
korosztálynál erős befolyásolója az egészségnek. Ezek az eredmények abban is
segíthetnek, hogy egyes intervenciós programok mely technológiai tevékenységre
fókuszáljanak korosztály szerint (pl. a kiskamaszoknál az elektronikus
kommunikációra és a videojátékokra).
*A betegség szó ebben a cikkben, az
angol ill-being szóból fordítva, a csökkent egészséget, csökkent mentális és
érzelmi jóllétet jelöli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése