Amikor a halál dohányzásra késztet: cigarettadobozok figyelmeztetőcímkéi
a Rettegéskezelés elméleti perspektívájából
Hansen, J.,
Winzeler, S., Topolinski, S. (2010) When the death makes you smoke: A terror
managemenet perspective on the effectiveness of cigarette on-pack warnings. Journal
of Experimental Social Psychology, 46, 226-228.
Készítette:
Száki Roland
Absztrakt
A dohánytermékek fogyasztóinak, a dohányzás kockázatairól
való informálásában az egyik legfőbb eszközt a cigarettadobozok figyelmeztetőcímkéje
jelenti. Jelen kutatás a rettegéskezelés elméleti keretében vizsgálja a
halandóság tudatot kiváltó cigarettadoboz figyelmeztetések hatását, a
halandóságra nem emlékeztető címkékkel szemben. Az eredmények alapján: a halandóság
tudatot kiváltó üzenetek esetében amennyivel nagyobb részét képezi a dohányzás
az önértékelésnek, annyival pozitívabb irányban változnak a dohányzással kapcsolatos
attitűdök. Ezzel szemben, ha a figyelmeztetés rémisztő, de nem vált ki
halandóság tudatot, akkor a dohányzással kapcsolatos attitűdök annál
negatívabbá válnak, amennyivel magasabb a dohányzásra épülő önértékelés. Tehát,
a halandóság tudatot kiváltó figyelmeztetések bizonyos körülmények között növelhetik
a dohányzás előszeretetének gyakoriságát. Ez az ironikus hatás rávilágít a
kockázatok kommunikációjának fontosságára, melynek egyeznie kell a fogadók
önértékelés kontingenciáival, s sürgető következményeket helyez az egészségügyi
szabályozások elé.
Bevezetés
A dohányzás
milliók haláláért felelős az egész világon, s úgy tűnik, ez a szám csak nőni
látszik. A különböző kormányok rengeteg dohányzás ellenes stratégiát
bevetettek, melyek között megemlíthető az adóemelés, a dohányzás közterületeken
való tiltása stb.
A
dohánytermékek megcímkézése is ezen stratégiák közé tartozik, hiszen számos
országban minden dohánytermék rendelkezik figyelmeztető felirattal a dohányzás
egészségre ható negatív következményeit illetően. Az efféle üzenetek felhívják
a fogyasztók figyelmét arra, hogy a dohányzás halálhoz illetve egészségügyi és
szociális problémákhoz vezethet. Tehát számos felirat a halandóságunkra
emlékeztet, de vannak közülük olyanok is melyek nem. A kérdés az, hogy ezek mennyiben
képesek csökkentetni a dohányzással kapcsolatos attitűdöket?
A tanulmány
hipotézisei alapján a figyelmeztetések különböző hatással bírnak a dohányzással
kapcsolatos attitűdökre, mely függ a halandóság tudattól és attól, hogy az
egyénnek mennyire köthető önértékelése a dohányzáshoz.
A
Rettegéskezelés egészségmodellje alapján azt feltételezhetjük, hogy a
halandóság tudatot kiváltó figyelmeztetések a dohányzás iránti pozitív
attitűdöket erősítik amennyiben az egyén önértékelése a dohányzáshoz köthető, s
ennek fordítottja igaz a halandóságra nem emlékeztető üzeneteknél.
Maga a
hipotézis a Rettegéskezelés elméletéből származik. Minden ember tudatában van
saját halálának tényével, s ez a tudat magában rejti a bénító egzisztenciális
szorongás lehetőségét. Annak érdekében, hogy ezt kezelni tudjuk, hiszünk egy
kulturális világnézetben, s önértékelésünket az ennek megfelelő életmóddal
tartjuk fent. Az önértékelés pedig segít fenntartani a biztonságérzetünket és
kivédeni a bénító rettegést, amikor halandóságunk kiugróvá válik. Mivel a
dohányzás az önértékelés egyik forrását jelenti, ironikusan a halandóság
tudatot kiváltó figyelmeztető címkék megerősíthetik a dohányzással kapcsolatos
pozitív attitűdöket.
Módszer
Vizsgálati alanyok és berendezés
Egyetemi
kreditért cserébe 39 pszichológia hallgató vett részt a kutatásban, akik közül
mindegyik dohányosként jellemezte magát.
Eszközök és eljárás
A
demográfiai információk után a résztvevők egy kérdőívcsomagot töltöttek ki. Az
első kérdőív a dohányzásra épülő önértékelést mérte. Ezt követően az alanyok
véletlenszerűen két csoportba kerültek. S mind a két kondícióban két dohányzás
ellenes üzenettel ellátott cigarettadobozt mutattak be a vizsgálati
személyeknek, az elsőben a halandóság tudatot kiváltó, míg a másodikban ahhoz
nem kapcsolódó (de fenyegető) üzenetekkel találkoztak.
Egy a vizsgálattól független
kérdőív következett, melynek célja a csupán egy késleltetés beiktatása volt;
hiszen a korábbi kutatások alapján a halandóság tudat hatása egy rövid
késleltetés után a legkifejezettebb.
Legvégül az alanyok 5
dohányzással kapcsolatos attitűdre adtak választ.
Eredmények
A kísérleti
és a kontroll csoport nem különböztek szignifikánsan a dohányzáshoz köthető
önértékelés tekintetében. Azonban a kísérleti csoport szignifikáns
interakcióban állt a dohányzáshoz kapcsolódó önértékeléssel. Továbbá az negatív
kapcsolatban volt a dohányzásos attitűdökkel a kontroll csoportban, s pozitív
kapcsolatban volt a kísérleti csoportban (a halandóság tudat kondíciójában).
Diszkusszió
Az
eredmények arra utalnak, hogy a cigarettadobozon található figyelmeztetések
hatékonyak lehetnek a dohányzás ellenes attitűdök kialakításában. Ugyanakkor ez
a hatás függ a dohányzáshoz köthető önértékelés és az üzenet halandóság
tudatának kombinációjától. A halálra emlékeztető figyelmeztetések ironikusan a
pozitív attitűdöket erősítették meg azoknál, akik nagy hangsúlyt fektettek a
dohányzásra önértékelésükben. Tehát ezek a személyek a dohányzás iránti
attitűdjeiket a kiváltott egzisztenciális szorongás elleni védekezésképpen
használják. Az alacsony dohányzáshoz kapcsolódó önértékelésű személyeknél ez a
hatás nem volt megfigyelhető.
Továbbá a halálhoz nem
kapcsolódó figyelmeztető üzenetek is annál hatékonyabbak voltak, aminél nagyobb
hangsúlyt fektettek önértékelésüket tekintve a dohányzásra.
Az
eredmények összességében egybehangzanak a Rettegéskezelés elméletével és annak
egészségmodelljével is; továbbá praktikus szempontból kiemelkedő relevanciával
rendelkeznek, hiszen arra figyelmeztetnek, hogy különböző stratégiákat érdemes
bevetni a dohányzás ellenes kampányok során.
Kérdésként
felmerülhet, hogy a való életben az emberek mekkora súlyt fektetnek a
dohányzásra önértékelésük fenntartásához, ami önmagában is befolyásolhatja a
különböző üzenetek hatékonyságát. Feltételezhetjük azonban, hogy egyes
csoportok nagyobb hangsúlyt fektetnek a dohányzásra; például a fiatalok, akik
kortársaik előtt akarnak pozitív színben megjelenni.
Konklúzió
Ha a
dohányzók halállal kapcsolatos üzenetekkel találkoznak akkor aktív megküzdési
kísérleteket tesznek arra, hogy képesek legyenek a kockázatos viselkedés
folytatására. Az, hogy mely stratégiát választják, függ a dohányzásból fakadó
önértékelésüktől. Hogy sikeres dohányzás ellenes üzeneteket hozzunk létre,
számításba kell vennünk, hogy a halál akár dohányzásra is késztetheti az
embereket.
199� b E e �� �f� az egyik tanulmány (Marcus, 1999) szignifikáns
különbséget talált 3 hónapos utánkövetés után is, emellett határeseti
szignifikancia mutatkozott az utánkövetés 12. hónapjában. Egy másik tanulmány
esetében a szignifikánsan magasabb absztinencia-ráták csak az utánkövetés 3.
hónapjában mutatkoztak meg (a kezelés végén, illetve az utánkövetés 12.
hónapjában nem; Marcus, 2005). A többi vizsgálat nem támasztotta alá a
testedzés absztinenciára gyakorolt szignifikáns hatását, meg kell azonban
jegyezni, hogy a 15-ből mindösszesen 6 vizsgálat elemszáma volt kielégítő.
Diszkusszió
Leszoktató programok
Több tanulmánnyal szemben is
kritikák fogalmazhatók meg. Például Taylor (1988) vizsgálatában a dohányzásról
való leszokást segítő program mindössze egy tanácsadási alkalomban merült ki,
valamint az intervenció célja nem az absztinencia elérése, hanem annak
fenntartása volt, így az eredmények (melyek nem mutatták ki a testedzés
jótékony hatását) a vizsgált mintán (miokardiális infarktuson átesettek) nem
túl könnyen általánosíthatóak. Az eredményeket négy vizsgálatban (Hill, 1985;
Marcus, 1991, Martin, 1997, Taylor, 1988) az torzíthatta, hogy a kontroll
csoport jóval kevesebb figyelmet kapott a testedzéses feltételben részt vevő
kísérleti csoportnál, így az eredmények a társas támogatás nagyobb mértékének
is tulajdoníthatók. Bár az ajánlások amellett szólnak, hogy a leszoktató
programok a cigaretta letétele előtt induljanak, ezt mindössze csak 7 vizsgálat
tartotta be. Ráadásul a programok egy kivétellel a testedzésre nem úgy tekintettek,
mint a leszokást esgítő megküzdési stratégiára.
Célpopuláció
A demográfiai faktorok (mint a kor, nem, testsúly,
edzettségi szint, SES, foglalkozás) befolyásolhatják mind a dohányzásról való
leszokást (Javis, 1997), mind a testedzési viselkedést (Caspersen, 1994). A
tanulmányok közül mindössze 6 vizsgált férfiakat és nőket egyaránt, és ezek
közül csak kettő hasonlította össze nemek szerint a kimeneti változókat: ezek a
vizsgálatok azonban nem találtak szignifikáns különbséget. Egyik tanulmány sem
vette figyelembe az eredmények értelmezéskor a foglalkozást, a SES-t vagy az
életkort. Három kivételtől eltekintve mindegyik vizsgálat észak-amerikai volt,
s mindössze 7 tanulmány rögzítette az etnikai státuszt: ezek is a fehérek
túlsúlyát állapították meg a mintákon belül. A minták egy kivétellel
(poszt-akut miokardiális infarktusos minta) a dohányzók általános populációját
vizsgálták, holott szakirodalmi előzmények alapján mind a mentális betegek
(pl.: súlyos depresszióban szenvedők), mind az obese-ek, mind pedig a terhes
dohányzók populációját érdemes lenne vizsgálni.
Súlygyarapodás
A vizsgált tanulmányok zöme a
súlygyarapodás tekintetében nem mutatott szignifikáns különbséget a testedzéses
intervencióban részesülő valamint a kontroll csoport között sem a kezelés
végén, sem az utánkövetés során: ez egyrészt magyarázható az intervenciók
kombinálásának sokféleségével (pl.: nikotin tapasz, nikotin helyettesítő
kezelés), másrészt az alacsony mintaelemszámokkal, ugyanis egy korábbi
metaanalízis szignifikáns rövidtávú előnyökről számolt be (Spring, 2009).
Testedzéses intervenciók
A legtöbb tanulmány felügyelt,
csoportos testedzést alkalmazott, melyet otthon végezendő gyakorlatokkal
egészítettek ki. Az intervenció hatását nagyban befolyásolhatta annak időtartama
(pl.: a kevesebb, mint 6 hetes intervenció nem bizonyult hatásosnak), típusa (a
legtöbb vizsgálat kardiovaszkuláris típusú mozgást alkalmazott) valamint
intenzitása (ebbe beletartozik a fizikai aktivitás szupervíziója is, melynek
során kognitív viselkedésterápiás módszerekkel igyekeznek növelni az
adherenciát). Ezek kapcsán Marcus (2005) az eredményei alapján ajánlást
fogalmazott meg (hetenként minimum 110 perc aktivitás, melyet felügyelt módon,
heti 2-3 alkalommal végeznek), azonban további vizsgálatok szükségesek még az
optimális paraméterek meghatározására. Emellett az intervenció után végzett
fizikai aktivitás mértékére vonatkozóan a bevont tanulmányok nem szolgáltattak
információt, továbbá a felügyelet nélküli, otthoni testmozgásra vonatkozó
adherencia növelése érdekében is további kutatásokat lenne szükséges végezni.
Emellett négy kivételtől
eltekintve a tanulmányok nem vizsgálták a kontroll csoport fizikai aktivitását
az intervenció alatt, valamint az utánkövetés alatt mindössze három tanulmány
vizsgálta bármelyik csoport fittségének mértékét (mely hasznos mutatója az
adherenciának). Azonban a fizikai fittség változásának jelentősége a
dohányzásról való leszokás kontextusában kétséges: a testmozgás ugyanis a
fittségben bekövetkező változástól függetlenül is kifejti előnyös pszichológiai
és egészségre gyakorolt pozitív hatását (pl.: Taylor, 2008).
Pszichológiai mutatók
Az
eredmények a mért változók tekintetében inkonzisztensek, s számos tanulmány nem
is talált szignifikáns különbséget a pszichológiai mutatók (depresszió,
elvonási tünetek, sóvárgás, észlelt stressz, stb.) tekintetében a vizsgált
csoportok közt. Szakirodalmi előzmények (pl.: Grove, 2006) alapján a szerzők
azonban érdemesnek tartanák további vizsgálatok során a testedzés
alvásproblémákra gyakorolt hatását is vizsgálni. Emellett 25 olyan tanulmányt
is azonosítottak, mely a testmozgás akut hatásait vizsgálta a dohányzással
kapcsolatos kimeneti változókra (elvonási tünetek, sóvárgás). Ebből három
tanulmány a cigaretta letételének időszakát vizsgálta, inkonzisztens
eredményekkel, a többi 22 tanulmány pedig az absztinencia időszakában: ezek
esetében 5 kivétellel minden tanulmány szignifikáns csökkenést mutatott ki az
elvonási tünetek és sóvárgás tekintetében a passzív kontroll csoporthoz képest.
Konklúzió, kitekintés
A szerzők további vizsgálatok
szükségességét hangsúlyozzák, melyek nagyobb mintaelemszámmal dolgoznak,
megfelelő hatékonyságú testedzést alkalmaznak az intervenciók során, a kontroll
csoportot a vizsgálati csoporttal megegyező mértékű figyelemben részesítik,
valamint a teljes mintán mérik az adherenciát. A testedzés absztinenciára
gyakorolt hatásának specifikálása valamint az optimális intenzitású és típusú
testedzéses intervenciók feltárása érdekében szintén további vizsgálatok
szükségesek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése