Alexitímia és a disszociatív élmények kapcsolata a szorongással és a depresszióval egyetemisták körében
Usha,
B., Hozoori R (2103). A Study of Relationship of Alexithymia and Dissociative Experiences
with Anxiety and Depression in Students. Social
and Behavioral Sciences 84. 128-133.
Készítette: Gerhát Zsófia
Absztrakt:
Célkitűzés: A tanulmány célja feltárni az
alexitímia és a disszociatív élmények kapcsolatát a szorongással és a
depresszióval. Módszer: Leíró-korreláció
kutatás. A szükséges elemszámot randomizált, rétegzett, klaszter eljárással
állapították meg, 209 nő, és 241 férfi vett részt a vizsgálatban. A következő
kérdőíveket alkalmazták: Beck Depresszió Kérdőív, Beck Szorongás Kérdőív, 28
itemes Disszociatív Élmény Skála (DES) és a Toronto Alexitímia Skála. Eredmények: Alexitímia és DES értékek
magasabbak voltak, mint a nyugati kultúrában. Total alexitímia eredmények,
valamint két összetevője – érzelmek beazonosításának és körülírásának nehézsége
–korrelált a szorongással és depresszióval. A csökkent fantázia és képzelő
képesség viszont nem állt kapcsolatban egyikkel sem. Ezen felül disszociatív élmények, a total
eredmény és az alskálák - úgy, mint emlékezetkihagyás, deperszonalizáció,
derealizáció, képzeleti bevonódás pozitívan kapcsolódott a szorongáshoz és
depresszióhoz. Érzelmek beazonosításának és körülírásának nehézsége,
emlékezetkihagyás, deperszonalizáció, derealizáció és képzeleti bevonódás
7,4%-ban, 1,5%-ban, 11,9%-ban és 2,1%-ban magyarázza a depresszió varianciáját.
Továbbá 9,9%-ban, 9,7%-ban, 2,0%-ban és 1,8%-ban magyarázzák a szorongás
varianciáját. A következő nemek közötti különbségek adódtak: férfiak között
magasabb lett az eredmény az emlékezetkihagyásban, deperszonalizációban és
derealizációban, nőknél a kifelé irányuló figyelemben, többi alskálán volt nemi
eltérés. Konklúzió: Habár az alexitímia és a disszociatív élmények kapcsolata
Iránban éppúgy érvényes, mint más kultúrákban, az alexitímia és a disszociatív
élmények száma magasabb az iráni egyetemisták körében. Ezek az eredmények
rámutatnak arra, hogy az alexitímia és a disszociatív élmények tanulmányozásába
a kulturális faktorokat is be kell vonni.
Bevezetés
Alexitímia
az érzések beazonosításának és kifejezésének a képtelensége. A fogalom Sifneous
és Nemayától származik. Jukama tanulmányozta a prevalenciáját 15-16 évesek
körében, és megállapította, hogy a lányok körében 10%, fiúk körében pedig 7%. Alexitímia
az egészség indikátora is egyúttal. Kapcsolódhat evészavarokhoz, OCD-hez,
rigiditáshoz, szerhasználati problémákhoz, szomatizációhoz, szorongáshoz és
depresszióhoz. Az újabb kutatások szerint pedig lehetséges előrejelzője lehet
disszociatív tendenciáknak. A disszociáció komplex pszichiátriai probléma, ami
a normál disszociációból alakul ki, annak kiterjedése. A disszociatív
megbetegedésekben meggyengül a tudatos működés, a memória, az identitás és környezeti
érzékelés. Patologikus szinten leggyakoribb oka a súlyos, gyerekkori trauma. Néhány
vizsgálat talált összefüggést a nem és a disszociáció között, mások nem. Vannak
kutatók, akik szerint az alexitímia összefügg a kultúrával. Vannak tanulmányok,
amelyek nem találtak kapcsolatot az alexitímia valamint az elnyomás, a
szorongás mint vonás és az előnyös szociális feltételek között. Mivel
disszociatív tünetek láthatók a szorongásos és szomatoform megbetegedésekben,
valamint mivel a PTSD és a szomatoform zavarok gyakran együtt járnak
szorongással, és mivel disszociatív tapasztalások a stresszel való megküzdés
részei, úgy tűnik, alexitímia összefüggésben lehet a szorongással is, és a
depresszióval is. Valamint felmerül a kérdés, vajon alexitímia és disszociatív
élmények előre jelezhetik-e a szorongást és a depressziót.
Módszer
Résztvevők: Jelent tanulmány egy
leíró-korrellációs vizsgálat egyetemisták körében. Randomizált, rétegzett,
klaszter mintaelemzés alapján összesen 388 egyetemista lett a kutatásba bevonva
(180 nő, 208 férfi). Átlagéletkor 22,30 év.
Mérőeszközök
Beck Depresszió
Kérdőív (BDI) :
21 itemből áll, pontozás 1-3ig. Az iráni verzió belső megbízhatósága magas
(cronbach alpha: 0,86). Klinikai diagnózis felállítására alkalmas eszköz.
Beck Szorongás
Kérdőív (BAI): 21 itemből állő önbeszámoló skála, ami
a szorongás súlyosságát méri felnőttek és serdülők körében. Mivel méri ugyan az
érzelmi, fiziológiai és kognitív tüneteket, de depressziót nem, megkülönbözteti
a szorongást a depressziótól. A szorongást négy aspektusból vizsgálja: (1)
szubjektív (például: nem tud ellazulni), (2) neurofiziológiai (például:
dermedtség, kábultság), (3) vegetatív (például: melegségérzet) és (4) pánikkal
kapcsolatos (például: félelem attól, hogy a legrosszabb történik). A
válaszoknak az elmúlt hétre (beleértve a kitöltés napját is) kell vonatkozniuk.
0 pont egyáltalán nem zavar, 1 pont enyhén, nem zavar túlságosan, 2 pont
mérsékelten kellemetlen, de kibírom, 3 pont erősen zavar, alig tudtam elviselni.
Toronto Alexitímia
Skála (TAS-20): 20
itemből áll, leggyakrabban alkalmazott alexitímia skála. Azokat az embereket
tartjuk alexitímiában szenvedőknek, akik nehezen tudják az érzéseiket
beazonosítani, körülírni, és hajlanak arra, hogy minimalizálják az érzelmi
élményeiket, valamint a figyelmüket kifelé fokuszálják. TAS-20-nak 3 alskálája
van: nehézség az érzelmek körülírásában, nehézségek az érzelmek
beazonosításában,
kifelé-irányuló gondolkodás. A válaszok 1-5ig tartó Likert-skálán kell megadni (1=egyáltalán nem ért egyet, 5=teljes mértékben egyetért). A total eredmény az összes válasz. 51 pont vagy az alatt nincs alexitímia, 61 pont vagy a fölött alexitímiáról van szó, a kettő között pedig lehetséges a betegség.
kifelé-irányuló gondolkodás. A válaszok 1-5ig tartó Likert-skálán kell megadni (1=egyáltalán nem ért egyet, 5=teljes mértékben egyetért). A total eredmény az összes válasz. 51 pont vagy az alatt nincs alexitímia, 61 pont vagy a fölött alexitímiáról van szó, a kettő között pedig lehetséges a betegség.
Disszociatív Élmény
Skála (DES): 28
itemből álló önbecslő skála, klinikai és normál populáción is alkalmazható. Olyan
élményeket vizsgál, mint elmerülés és képzeleti bevonódás, emlékezetkihagyás és
deperszonalizáció / derealizáció. A kérdések 0-100ig értékelhetők. Más
tesztekkel összevetve igen jó a konvergencia-validitása, és jó a bejósló ereje,
különösen a traumatikus élmények meglétét tekintve. A szerzők vizsgálatában a
cronback-alpja: ,94.
Eredmények:
Az
alexitímia kérdőív két alskálája – nehézségek az érzések beazonosításában és
nehézségek az érzések kifejezésében – pozitívan korrelált a szorongással és
depresszióval (p<,01). Disszociatív élmények és valamennyi összetevője
korrelált a szorongással és depresszióval (p<,01). Többszörös regresszió
analízis azt mutatta, hogy az érzelmek beazonosításának nehézsége, valamint a
körülírásuk nehézsége, amnézia, deperszonalizáció, derealizáció 7,4%-ban,
1,5%-ban, 11,5%-ban és 2,1%-ban magyarázza a depressziót, és 9,9%-ban,
9,7%-ban, 2,0%-ban, 1,8%-ban a szorongást. A fiúk több amnéziáról,
deperszonalizációról és derealizációról, a lányok magasabb fokú külsőre
fokuszáló gondolkodásról számoltak be.
Megbeszélés
Az
ember érzelmi éltet befolyásolja, hogy hogyan tud megküzdeni az élet
kihívásaival. Ennek eredménye az egyén „jól-léte”. Érzelmileg terhelhető
személyek hatékonyan azonosítják be a saját érzéseiket, a bevonódásaikat, és
fejezik ki azokat mások számára. Sikeresebben a az élet negatív eseményeinek a
feldolgozásában, és adaptívabban tudnak a környezetükhöz kapcsolódni.
Traumatikus élmények, mint például: háború, gyerekkori szexuális bántalmazás
gyakran vezet alexitímiához. Mindemellett gyerekkori traumák disszociatív
zavarhoz vezetnek. Úgy tűnik az alexitímia is, és a disszociatív zavar is segít
elviselni a bántalmazást. A szorongó egyének korlátozzák az érzéseiket, hogy
elkerüljék a túlzott fizikai reakciókat. Viszont a gátlásos érzéseik
következtében a fiziológia reakcióktól való félelem ördögi körébe kerülnek. Jelent
tanulmány elsősorban az együttjárások vizsgálatára törekedett és nem ok-okozati
viszony megállapítására. További csak egyetemista mintát vizsgált. A jövőben
ajánlatos lenne nem egyetemistákat, illetve betegeket is vizsgálni. Valamint
egyéb változókat, például: személyiség jellemzőket és szocioökonómiai státuszt
is figyelembe venni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése