Testmozgást és viselkedésváltozást elősegítő infokommunikációs technológia alapú intervenciók gyermekek és serdülők körében: szisztematikus összefoglaló
Lau, P. W. C., Lau, E. Y., Wong, D. P., Ransdell, L. (2011). A systematic review of information and communication technology–based interventions for promoting physical activity behavior change in children and adolescents. Journal of Medical Internet Research, 13(3), 1-18.
Az összefoglalót
készítette: Balázs Regina
Bevezetés
Bár
a rendszeres testmozgásnak számos pozitív hatása ismert (többek közt csökkenti
a mellrák, a magas vérnyomás, a koszorúér betegségek, a kettes típusú
cukorbetegség, és az elhízás kialakulását) gyermekek és serdülőknél esetében, túlnyomó
részük nem végez fizikai aktivitás. Ezt előmozdítandó, az utóbbi években több
intervenció is a fiatal populáció ”megmozdítását” tűzte ki célul, leginkább
szemtől szemben történő edukációkat, és a tömegmédiát használva. Ezek
eredményei azt mutatták, hogy bár a szemtől szembeni interakciók (pl. strukturált
fizikai aktivitás programok, egyéni tanácsadás) hatékonynak bizonyulnak, a
hatás csak kis méretű, valamint a mindennapi időbeosztás, a lakóhely, és az
említett szolgáltatások ára okozta nehézségek miatt viszonylag kevesen veszik
igénybe őket. A kis hatásméret és a limitált elérhetőség miatt az ilyen intervenciók
közegészségügyre gyakorolt hatása is mérsékelt. A tömegmédián (TV, rádió,
ingyenes nyomtatott kiadványok) keresztül az intervenciók szélesebb körben is
elterjedhetnek, bár továbbra is maradnak hiányosságok (pl. visszacsatolás
hiánya). Az internet, és az okostelefonok elterjedésével azonban lehetőség
nyílik arra, hogy a fizikai aktivitás előmozdítását célzó intervenciók minél
több gyermekhez és serdülőhöz eljussanak. Az így készített intervenciós programokat
a kutatók számos, testmozgással kapcsolatos viselkedésváltozásra hatást
gyakorló faktor mentén tudják a fiatalok igényeihez igazítani (pl. nem,
etnikum, testsúly, a változás fázisai, önhatékonyság, korlátok), több
formátumban is el tudják juttatni a célpopulációhoz (pl. üzenet, hangfelvétel,
video, animáció), valamint lehetőség nyílik visszacsatolásként szolgáló
üzenetek, automatikus emlékeztetők, és társas támogatás nyújtására is.
Az infokommunikációs technológiára
(továbbiakban: IKT) épülő kutatások, tanulmányok, valamint az ezek eredményeit
összegző szisztematikus összefoglaló tanulmányok száma az elmúlt években
fokozatosan nőtt, azonban továbbra is kevés fókusz irányul a gyermekek és
serdülők testmozgására és viselkedésváltozására. Lau és munkatársai jelen
tanulmányukban éppen ezért erre a korosztályra helyezték a hangsúlyt, és náluk
is arra, hogy mennyire eredményesek az internetes, az e-mail-es, és a rövid
szöveges üzenetben közvetített (továbbiakban: SMS) testmozgásra irányuló
intervenciós programok.
Módszer
A
jelen szisztematikus összefoglalóba beválogatott cikkek a CINAHL, Medline,
PsycInfo, PubMed és Web of Science internetes adatbázisokból kerültek ki, 1997.
január 1 – től 2009. december 31-ig terjedő megjelenési időszakkal. Bekerülési
feltétel volt hogy a tanulmányok kurrens nemzetközi szaklapban jelenjenek meg,
randomizált kontrollvizsgálatok legyenek, egy specifikus testmozgást elősegítő
intervenciós programot mutassanak be, legyen minimum egy mért viselkedéses kimeneti
változó, gyerek (6-12 év) és serdülő (13-18 év) mintán dolgozzanak mind a
kísérleti, mind a kontrollcsoportban, valamint az internet, e-mail és/vagy SMS
legyen az intervenció fő információszolgáltatási módja. A kontrollcsoportok
tagjai nem IKT intervenciókban, nem a korábban említetett IKT intervenciós
formák egyikében, vagy egyáltalán nem részesültek intervencióban. A tanulmányok
módszertanának ellenőrzéséhez egy már korábban is alkalmazott 13 itemes (és így
összesen 13 pontos) skálát használtak, mely alapján csak a 9 pont fölötti
tanulmányokat válogatták be az elemzésbe. Így a kezdeti 2606 tanulmányból végül
csak 9 tanulmányt használtak fel jelen összefoglalóhoz. Az összesített minta
1456 főből állt, 48,1%-os női részvétellel.
A
beválogatott tanulmányok eredményeit az alábbiak alapján összegezték:
publikálás ideje és helye, a tanulmány jellemzői (kutatási elrendezés, használt
infokommunikációs eszköz, célviselkedés), résztvevők jellemzői (minta nagysága,
életkor, csoportok), intervenció jellemzői (időtartam, kontaktgyakoriság,
elméleti alapok, viselkedésváltoztatási technikák típusa és száma,
infokommunikációs kezdeményezés stratégiája). Az alkalmazott viselkedésváltoztatási
technikákat Abraham és Michie taxonómiája alapján kódolták. Az
infokommunikációs kezdeményezés szempontjából a csoportokat a szerint
különböztették meg, hogy a résztvevő, vagy a kutató kezében van-e az irányítás
(azaz pl. a résztvevőnek a hét általa választott két napján kellett
meglátogatnia egy bizonyos weboldalt, vagy a kutatótól kapott hyperlink,
e-mail, SMS tartalmazta az instrukciókat). Az intervenciós csoportokban elért
eredményeket három jellel kódolták: pozitív szignifikáns változás volt tapasztalható
(↑),
nem volt szignifikáns változás (→), vagy negatív irányú szignifikáns változás volt
megfigyelhető (↓). Az intervenciós és kontrollcsoportokban
bekövetkező változások közti különbséget szintén három kóddal látták el a
szerint, hogy a szignifikáns különbség az infokommunikációs (+), vagy a
kontroll csoport irányában mutatkozott meg (-), valamint, ha nem volt
szignifikáns különbség a csoportok között (0).
Eredmények
Bár
az áttekintett tanulmányok heterogenitása miatt jelen összefoglaló egyfajta
narratív áttekintésnek tekinthető leginkább, és a beválogatott tanulmányok kis
száma miatt is indokoltak további vizsgálatok a területen, az eredmények így is
érdekesek és jó kiinduló pontként szolgálhatnak a jövő kutatásai számára.
A korábbi tanulmányok leginkább az internet
alapú prevenciók hatékonyságáról számoltak be, jelen összefoglaló alapján
azonban elmondható, hogy az SMS alapú intervenciók is éppen olyan hatásosak
lehetnek. Mivel azonban a 9 tanulmányból mindössze 4 vizsgált elméleti
modelleket a kimeneti változók alapján, a testmozgás és viselkedésváltozás
mechanizmusának pontosabb feltárásához további kutatásokra van szükség.
7 tanulmányban hasonlítottak össze IKT-alapú
intervencióban részesülő csoportokat nem IKT-alapú, vagy semmilyen
intervencióban nem részesülő csoportokkal, melyekből 6 esetén bizonyult minimum
olyan hatékonynak az előbbi, mint az utóbbiak. Ezek közül 3 esetben ugyanolyan
hatékonynak, 3 esetben pedig hatékonyabbnak bizonyultak az IKT intervenciók,
mint például a szemtől szembeni interakcióra építők. Bár a kutatások túlnyomó
része mindkét fajta intervenciót vizsgálja (sok esetben akár egymás
kiegészítőjeként), valamint felmerül annak a kérdése is, hogy az IKT
intervenciók esetén mi okozza pontosan a kimutatott hatékonyságot (pl. a kontaktok
napi gyakorisága a személyes találkozók heti rendszerességével szemben), az IKT-alapú
intervenciók hatékonynak bizonyulnak, különösképpen akkor, amikor más csatornát
használó intervenciókkal is kiegészülnek. A
kezdeményezést/irányítást a kutatók kezébe helyező kutatások pedig feltehetően
azért bizonyultak hatékonyabbnak, mert a különféle automatikus és/vagy
személyre szabott tartalmak (pl. linkek, személyes visszajelzések) egyrészt
nagyobb gyakorisággal érkeznek a résztvevőkhöz, másrészt rugalmasan
alkalmazkodnak a személyek napirendjéhez. Nem kell megtervezniük, hogy hol és
mikor iktassák be a mindennapjaikba a programot, hanem elég, ha ugyanúgy
használják infokommunikációs eszközeiket, mint általában tennék. Az ilyen
típusú kutatási elrendezésnek az intervenció hatásméretére, az intervenciós
kitettség mértékére, és a terápiahűségre gyakorolt hatásának pontos feltárására
azonban további kutatásokra van szükség.
3 tanulmányban a csoporton belüli
különbségek nagy hatásméret mellett bizonyultak szignifikánsnak, így
megvizsgálták azt is, hogy melyik intervenciós jellemző vezethetett ehhez az eredményhez.
Azok az intervenciós programok, melyek elméleti modellekre épültek, és a
kutatók kezébe helyezték az kezdeményezést/irányítást, szignifikánsabb
eredményekhez és magasabb hatásmérethez vezettek, mint a többi kutatás. Az
elméleti modellekre építő tanulmányok csekély száma miatt az azonban nem volt
kimutatható, hogy pontosan mely viselkedésváltozás-elmélet bizonyul a
leghatékonyabbnak.
Összefoglalás
Jelen
szisztematikus összefoglaló eredményei alapján tehát elmondható, hogy az IKT-alapú
intervenciók sikeresek lehetnek a gyermekek és serdülők körében, különösképp
akkor, ha kiegészülnek egyéb intervenciós módszerekkel is. Továbbá azok az
intervenciók bizonyulnak a leghatékonyabbnak (magasabb szignifikanciaszint és
hatásméret), melyek elméleti modellen alapulnak, és a kutatók általi
kezdeményezésre építenek. Mivel több kutatásban is hiányzott az intervencióban
nem részesülő kontrollcsoport, ezért a hatékonyság kimutatásának érdekében
további kutatásokra van szükség, valamint érdemes lenne utánkövetést
alkalmazni, és az intervencióknak való kitettség mértékéről is pontos
beszámolást adni az egyes tanulmányokban. A szisztematikus összefoglaló
alapjául szolgáló tanulmányok alacsony száma miatt azonban a szerzők
óvatosságra intik az olvasókat/kutatókat eredményeik felhasználásában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése