Amikor az étel több, mint táplálék: Érzelmi evés és túlevés
Kemp, E., Bui, M., Grier, S. (2013).
When food is more than nutrition: Understanding emotional eating and overconsumption
Journal of Consumer Behaviour 12,
204–213
Készítette: Hunyad Réka
Absztrakt
Kutatásunk azt vizsgálja,
hogy az érzelmi szabályozás esetén a közelebbi vagy azonnali célok elsődleges
teljesítése(szemben a hosszú távú célok teljesítésével) miképpen befolyásolja a
testsúly fenntartását illetve a testsúlycsökkenést. Az irodalom azt támasztja
alá, hogy pszichológiai és szociális faktorok is részt vesznek az étkezési
szokások fenntartásában, illetve a túlevésben. Érzelmi evők interjúiból
megtudtuk, hogy a negatív érzelmek, az előzetes gondolatok és a ruminációra
való fokozott hajlam is szerepet játszik a rossz étkezési szokások
fenntartásában. A kutatásban résztvevők étkezési szokásait emellett nagyban
befolyásolta környezetük viselkedése és hozzáállása. Jelen tanulmány végén
további lehetséges intervenciókat illetve megközelítéseket javaslunk az érzelmi
evés, obezitás és túlevés témájában.
Bevezetés
Margarat 44 éves elvált
hölgy, két felnőtt gyermek anyja, New Orleansban él. Jelenleg túlsúlyos, és
tisztában van vele, hogy súlya kihatással van egészségére. Margaret 11 éve küzd
azért, hogy veszítsen súlyából, de pár évvel ezelőtt a Katrina Hurrikán után
még több felesleget szedett fel.
Margaret küzdelme a
kilókkal és az étellel nem ritka jelenség a legtöbb ember számára. A túlzott
ételfogyasztás egyre növekvő problémát jelent. Az Egyesült Államokban körülbelül
68%-a a 20 éven felüli lakosságnak
túlsúlyos vagy kövér.
Csak az Egyesült
Államokban a túlsúly okozta egészségügyi problémák kezelése évi 147 milliárd
dollár költséget jelenet. Ugyanakkor az amerikai lakosság körülbelül 23
milliárd dollárt költ évente különböző testsúlycsökkentő programokra, termékekre.
A számokból kiütköző sikertelenség
rámutat annak szükségességére, hogy megértsük azokat a faktorokat, melyek az
adott egyén túlsúlyossá válásához vezetnek.
Az érzelmi evés a túlevés
egyik okozója, és sokszor a súlycsökkentő diéták fő buktatója. Az érzelmi evés
egy gyakori viselkedés, mely az egyént érő érzelmekre adott válasz, és egyfajta
diszfunkcionális coping mechanizmusként illetve megkönnyebbülésként is leírható
(D’Arrigo, 2007). Spoor (2007) kutatása
alapján elmondható, hogy az érzelmi evés egészséges és étkezési zavarokban
szenvedő nőknél is összefügg az érzelmi alapú megküzdéssel és az
elkerülő-figyelemelterelő viselkedéssel.
Más kutatások rámutattak
arra, hogy az érzelmi evés az elhízás egyik fő oka azért is lehet, mert az
érzelmi evők negatív érzések hatására jóval kalória-és energiadúsabb módon
étkeznek, mint a normál, nem érzelmi
alapon étkezők (Oliver et al., 2000). Bár az érzelmi evés gyakori jelenség,
kevesen ismerik fel problémaként és keresnek fel szakértő segítséget.
A legtöbben a
súlycsökkentésre hosszú távú célként tekintenek. Egyesek képesek ezen hosszú
távú céloknak ellentmondva inkább a jelen pillanatban fellépő igényeiket
kielégíteni, és ilyen módon szabályozni pl. érzelmeiket. Margarettel ugyanez a helyzet. Bár szeretne
egy egészséges életmódot fenntartani, és tett lépéseket is érte, közelebbi
célok elsődleges kielégítése például az átélt negatív érzelmek és distressz
hatásának csökkentése megakadályozta hosszú távú, fontosabb céljainak elérését.
Margaret tehát nem éhségének enyhítése
miatt eszik, hanem az őt ért negatív érzelmi hatások csökkentése céljából.
Kevés olyan tanulmány
született mely mély megértésről tanúskodna az érzelmi evés és egyéb evészavarok
fenomenológiájáról, jelen tanulmány ezt a kutatási űrt hívatott betölteni, és
elméleti összefoglalót valamint gyakorlatban és hasznosítható megoldásokat
kínál.
Három kérdéskört érint
jelen tanulmány:
1)
Hogyan befolyásolják a közelebbi, azonnali
kielégülés igényével fellépő célok a testsúly fenntartását és a súlycsökkentés
hosszú távú célját?
2)
Hogyan befolyásolják szociális faktorok az
egyén étkezési szokásainak kialakítását?
3)
Mi a szerepe az érzelmi evésnek a nők
életében?
Az
érzelmi szabályozás elmélete
Lazarus (1991) elmélete
szerint, mikor az adott ember (számára) negatív érzelmeket él át, megpróbálja
befolyásolni ezt az érzelmi állapotot, azáltal, hogy javít rajta. Általában a
negatív érzéseket próbálják leginkább szabályozni azáltal, hogy minimalizálják
a negatív érzelmi élményeket. Cialdini
et al. (1973) kidolgozott egy negatív enyhítés (negative relief) modellt,
melynek jelentése, hogy az adott ember a negatív affektusoktól megszabadulhat,
ha pozitív, megerősítő élményeknek teszi ki magát.
A fogyasztás az egyik
olyan stratégia, mely által a negatív érzelmi állapotok csökkenhetnek pozitív
megerősítők használatával. Ugyanakkor ez a viselkedést kontrasztban áll a
normál pszichológiai válasszal a negatív affektusokra. A distressz hatására az
étvágy csökkenését észleli a normál populáció, a gyomormozgás lassulása és a
vércukorszint emelkedése mellett (Bohon et al., 2009).
A populáció egy része
mégis szembemegy ezen pszichológiai folyamatokkal, és negatív affektusok
hatására fokozott jutalomválasznak tekinti az ételfogyasztását. Bohon et al.
(2009) kutatása alapján elmondható, hogy az érzelmi evők parahippocampal
gyrusában és anterior cingulate-ben ( az agy jutalomközpontjának részei)
nagyobb aktivitás mutatkozott annak lehetőségére, hogy turmixot fogyasszanak
kellemetlen hangulatuk közepette. A nem érzelmi evők ugyanezen agyi területeken
jóval kisebb aktivitást mutattak kellemetlen hangulatuk miatt.
Következésképpen
egyeseknél a jutalmazás élménye dominálja az egyensúlyállapot iránti igényt.
Hogy jobban megérthessük az érzelmi evést, külső és belső faktorokat is megvizsgáltunk,
mely az érzelmi evéshez és a túlevéshez vezethetnek.
Módszer
A kutatás során mély
interjúkat („egzisztenciális-fenomenológiai interjú”) vettek fel a
résztvevőkkel és tartalomelemzést végeztek a kutatók az elmondottak alapján. 13
résztvevőt választottak ki, akik szociökonómiai státuszukat tekintve diverznek
voltak mondhatóak. Mindegyik résztvevő nő volt, 9 közülök (az érzelmi evők) az
BMI skálán túlsúlyosnak bizonyultak, a másik 4 résztvevő pedig normál súlyú
volt, és a nem érzelmi evők csoportjába
tartoztak.
Nyitott végű kérdésekkel
és struktúrálatlan élő interjúval vizsgálták a résztvevőket. Az interjúk
mindegyike közel egy órán át tartott, és a narratívára valamint a
kontextualitásra fókuszált az evés- és a súlyproblémák tárgyalásakor.
Érzelmi
evők narratívája
Többen az érzelmi evők
csoportjából beszámoltak arról az igyekezetről, hogy elkerüljék vagy
lerövidítsék a negatív affektív szakaszokat étel fogyasztásával.
Emellett három jelentős
terület emelkedett ki az érzelmi evők interjújából.
1)
Az érzelmi evők szívesebben fogyasztottak
és akár túl is ették magukat „hedonikusnak” (magas energiatartalmú, alacsony
tápanyagtartalmú) minősített ételekből, mikor olyan negatív/kellemetlen érzelmi élmények
érték őket mint pl. stressz, szorongás, magány és szomorúság.
2)
Az érzelmi evők csoportja a tényleges
fogyasztás előtt sokszor olyan pszichológiai folyamatokban vettek részt, mint
az előzetes gondolkodás (prefactual thinking) és a rumináció.Ezen folyamatok
következtetéseként nem voltak képesek ellenállni az étel csábításának, a nem
érzelmi evők csoportjával ellentétben, akik sokszor feladták a rövid távú,
gyors kielégülést jelentő célokat hosszabb távú célok kedvéért.
3)
Az érzelmi evők csoportja arról számolt
be, hogy fogyasztásuk valamiféleképpen normatív cselekedetnek számít.
A
negatív érzések csökkentése evés útján
Az érzelmi evők
csoportjának tagjai utaltak rá, hogy egy specifikus vagy általános negatív
érzés megjelenése evési reakciót vált ki belőlük. Mindegyik esetben a kísérletben résztvevő
érzelmi evők önbevallás alapján nem éhségük csökkentése, hanem a negatív
affektus megszűntetésének érdekében ettek.
Több résztvevő is
beszámolt egy pszichológiai konfliktusról, mely az evési epizódjai közben
jelent meg. Túlevésüket általában a bűntudat egy formája követte.
Előzetes
gondolkodás és rumináció
Az egyén cselekedetei
előtt értékeli annak lehetséges kimeneteleit és figyelembe vesz más
alternatívákat is, Gleicher et al. (1995) erre mint előzetes gondolatokra utal
(prefactual thinking). Az előzetes gondolkodásnak két formája létezik: hedonikus
racionalizálás és kognitív megfontolás. A hedonikus racionalizálás olyan
gondolatokat jelent, melyek által az adott személy megindokolhatja a kísértésnek
való engedést, vagy éppen utólagosan megmagyarázhatja. Ezzel ellentétben a
kognitív megfontolás során a kísértésnek való engedést az egyén korábbi elhatározása
akadályozza.
A különbség az érzelmi és
nem érzelmi evők csoportja között az volt, hogy a nem érzelmi evők csoportja gyakrabban
használta a kognitív megfontolás módszerét, mely által meggyőzték magukat, hogy
ellenálljanak a kísértésnek.
Több érzelmi evő is
megosztotta, hogy hajlamos a negatív érzésekre és a distresszre visszatérő
gondolatok formájában fókuszálni. (Pl. „Olyan rosszul érezm magam, szomorú
vagyok. Mi velem a baj?”) Azt a hajlamot, hogy visszatérő epizódokra, negatív
érzésekekre fókuszáljon az ember és passzív módon gondolkodjon róla,
ruminációnak nevezzük (Martin & Tesser, 1996).
Azok akik ruminációra a kutatások alapján inkább
tűnődnek egy problémán, amely ez esetben egy maladaptív viselkedésként írható
körül, ugyanis a visszatérő gondolatok nem az adott probléma megoldására
vonatkoznak (Morrow & Nolen-Hoeksema, 1990). A ruminációs hajlam ahhoz is
vezethet, hogy az egyén arról fantáziál, miképpen fogja az elfogyasztott étel
negatív hangulatát, érzelmeit eltüntetni. A túlevés és az evésről való
fantáziálás a valós probléma előli kitérést is jelenti itt.
Az érzelmi evők emellett
arról számoltak be, hogy a hedonista ételekről szóló reklámok fontos szerepet
játszottak számukra a hedonikus racionalizációban és a ruminációban. Ez a fajta
marketing stimuláció minimális hatást gyakorolt a nem érzelmi evők csoportjára.
Szociális
normák
Az étkezési szokások
fokozottan kitettek a szociális normák hatásának (Bekker et al., 2004). A
kísérlet összes résztvevője egyetértett abban, hogy a fókuszt a legtöbb
szociális tevékenységükben az étel adja. Azonban az érzelmi evők csoportja
kifejezte, hogy ezek a találkozások sokszor az érzelmi evésüket is
kiszolgálják. Emellett egyes kutatások a
túlevést szociálisan facilitáltnak tartják. Amikor az emberek olyan
környezetben mozognak, ahol kényelmesen érzik magukat (pl. család, barátok),
szociálisan serkentődnek, hogy többet egyenek, mintha egyedül lennének (de
Castro, 1990).
Az étkezési szokások
kialakításában emellett a korai, gyerekkori szocializációnak is nagy szerepe
van (Marshall et al, 2007). Kutatások azt mutatják, hogy azon felnőttek, akiknek
gyerekként ételt ajánlottak fel megnyugtatásképpen, 2,5-szer valószínűbbnek
bizonyult, hogy felnőttként a gyakori érzelmi evéshez fordulnak. (Brown et al.,
2009)
Diszkusszió
Jelen kutatás belső és
külső folyamatokat is megvizsgált, melyek az érzelmi evés tényéhez vezettek: Az
érzelmi evők rövid távú célokat valósítanak meg étkezéseikkel, pl. a negatív
érzelmek csökkentése. Az érzelmi evők csoportja hajlamosabb az előzetes
gondolkodásra és a ruminációra, melyek lehetővé teszi szükségleteik azonnali
kielégítését. Külső nyomás pl. szociális normák, korai szocializáció is
befolyásolják a hosszú távú célok elérését az érzelmi evők körében. A különböző
reklámok vélhetően elősegítik az érzelmi evést.
Kitekintés
Az egyének jobb
döntéseket hoznak fogyasztásuk tekintetében, ha magas szintű érzelmi
képességekkel rendelkeznek (érzelmi szabályozásuk jól működik). Épp ezért a
szociális marketing eszközöknek azt kéne megcélozniuk, hogy támogassák az
egyént az érzelmi megküzdési képességeinek javításában. Emellett az érzelmi
szabályozás alternatívájaként vagy lehetőségeként az evés helyett az egyének
nem evéssel kapcsolatos tevékenységek felvételét pl. meditáció, jóga is
megtehetik. A szülőket emellett támogatni szükséges abban, hogy megtanítsák
gyermeküket az érzelmeikkel való megküzdésben étellel való jutalmazás nélkül.
A figyelemfelkeltés a
felnőtt érzelmi evők körében és megfelelő kezdő pont, mellyel rámutathatunk
arra, hogy az étellel kapcsolatos viselkedésük nem csak őket, hanem gyermekeik
étkezési szokásait is befolyásolhatják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése