Személyiségvonások és a stresszel szembeni ellenállás kapcsolata
Ulrichová, M. (2014): The connection between
personality traits and resistence to stress. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 1246-1254.
Készítette: Sajtos
Viktória
Absztrakt
A
jelen tanulmány a stressz széles körű problémájával foglalkozik, illetve az
azzal való megküzdés előfeltételeit tanulmányozza. A mentális állapot hatással
van az ember életére, és a gondolkodási stílus visszahat a viselkedésre. A nem
megfelelő életstílus okozhat pszichoszomatikus zavarokat, melyek megkeserítik
az ember életét. A tanulmány leír bizonyos személyiségvonásokat melyek
segítenek bejósolni a stressz hatásait a mentális védettségre. A vizsgált minta
ápolói, illetve általános gimnázium, végzős, női diákjaiból áll.
1. Bevezetés
Pszichológiai
beállítottságunk hatással van életünkre, gondolkodásunkra, ami visszahat a
viselkedésre. Az egyén lelkiállapota döntő fontosságú a siker és a boldogság
szempontjából, ami nagy hatással van a fizikai állapotra is. Az érzelmek (mint
pszichológiai beállítottság része), jelentős faktora lehet az egyén egészségi
állapotának.
A
stressz kutatás alapítója, Selye János megállapítása szerit minden stressz igénybe
veszi a szervezetünket. A negatív érzelmek fáradtságot és depresszió érzését
keltik, stimulálják a megbántottság érzékelésének központjait, míg a pozitív
érzelmek eustresszt (jó stressz) okoznak, erő, egészség, élettel teliség és
öröm érzését keltik. Kiemelte a szeretet, mint a szociális támogatás hatásos
forrását, melynek hatása nem helyettesíthető a stressz enyhítésében. Ahhoz,
hogy megfelelő életkörülményeket teremtsünk, enyhítenünk kell ösztönös
önzésünkön, ami félelmet és ellenségességet gerjeszt kapcsolatainkban. Ha
hagyjuk, hogy szeressenek, és nem csak magunkra fókuszálunk, az biztonság
érzését kelti, ezáltal redukálja a stressz mennyiségét.
Ebben
a tanulmányban a cél, hogy azonosítsunk bizonyos személyiségvonásokat, ami
által feltárható pszichológiai rugalmasság, vagy alkalmazkodási nehézség, nehéz
helyzetekben, a stressz hatásától függően. A stressz kérdéskörének érdekessége
nem csak az aktualitásában rejlik, hanem abban is, hogy közvetlen kapcsolatban
van a lelki élettel és testi aspektusokkal.
A
vizsgálathoz a SPIDO kérdőívet használták, olyan végzős diákokon, akik
ápolónak, illetve általános gimnáziumban tanulnak. A kontroll csoport a sima
gimnazisták, a vizsgálati csoport az ápolónak tanulók. A lelki terheltség és
stressz az ápolók körében fontos aspektus, mert hatással van a nehéz szituációkhoz
való alkalmazkodásban, ami elkerülhetetlen a páciensekkel való gondoskodás esetében.
Feltételezhető, hogy ezen a szakterületen a pszichológiai rugalmasság nagyon is
szükséges.
A
tanulmány célja, hogy meghatározzunk olyan különféle személyiségvonásokat,
amelyekből következtetni lehet a pszichológiai rugalmasságra, 2 különböző
iskolában tanuló diákok körében.
2. Stressz
A
stressznek sok definíciója van az irodalmakban, melyek nem egységesek. Elsőként
Selye János írta le a fogalmat, 1949-ben, mint a szervezet nem specifikus
pszichológiai válaszát, minden igénybevételre. Majd 1929-ben Cannon is
megalkotta saját fogalmát, a „fight or flight” választ, mint hirtelen erős
ingerre adott reakciót, amit alarm fázisnak nevezett el. Ezt a szimpatikus
idegrendszer aktivációja okozza, aminek hatására adrenalin és noradrenalin
termelődik. Ennek rövidtávon élettani előnyei vannak. Ezzel szemben ismétlődő és hosszan fennálló
stressz hatására alakul ki az ellenállási fázis, ami a mellékvese kéreg
fokozott aktivitásával jár. Ez serkenti az ACTH és ez által a kortizol
termelést. A kortizol főként két szerven hat: az agy és a szív, továbbá az
immunrendszerben operál. Ha a kortizol termelés tartósan fennáll, akkor
következik a szervezet kimerülési fázisa, ami tartós károsodást okozhat az
említett szervekben.
Birkenbihlová
beszélt az öröm okozta stresszről, azaz az eustresszről. Ha az egyén ezt képes
kezelni, egy katarzison megy keresztül, ami az elégedettség és az öröm
érzésével jár. A pozitív stressz strapabíróbbá teszi az egyént, aminek gyógyító
hatása van.
3. Kutatás,
szelekció és módszerek
A
stressz egy elég komplex fogalomkör, mely sok faktorral rendelkezik. A stressz kutatásánál
fontos figyelembe venni az egyéni személyiségvonásokat, melynek észlelhető
hatása van a stressz feldolgozásában.
A
stressz negatív hatásai megmutatkoznak az egyén magatartásában, hosszabb fennállás
esetén előfordulhat csökkent érzékenység, érdeklődés beszűkülése és az empátiás
képesség elvesztése.
A
feszültség csökkentésében nagy szerepe lehet környezetünkben lévő pozitív
személyeknek vagy tárgyaknak, melyekhez kötődünk. A diákok számára egy-egy
tanár is betöltheti ezt a szerepet. Ez a tanulmány 2 csoportnál- ápoló képző
szakiskola és általános gimnázium tanulói között - veti össze a stressz kezelésében
szerepet játszó pszichológiai rezilienciát. Továbbá személyiségvonásaik függnek
a stressz faktoroktól.
Az
ápoló képző iskolában a diákok gyakrabban vannak kitéve stresszes
szituációknak, mint az általános gimnáziumban tanulók, ezért feltételezhetően
több olyan személyiségvonással rendelkeznek melyek magasabb is a pszichológiai
ellenálló képességet jeleznek. Ezzel szemben bizonyított, hogy az általános
gimnáziumban tanulók alkalmazkodóbbak és rugalmasabbak.
A
SPIDO, multidimenzionális kérdőívet
használták a kutatáshoz, mely egy jó eszköz a személyiség és a stressz
ellenálló képesség felméréséhez, a személyiségstruktúra és a dinamika
előrejelzéséhez kétes, újszerű interakciós helyzetekben. 200 itemet tartalmaz,
és 14 dimenziót fed le, melyek az alábbiak:
KO- kognitív variabilitás: kognitív
funkciók, érzékelési és feldolgozási funkciók. Magas variabilitás: tendencia
arra vonatkozóan, hogy a személy keresi a változást, magas igénye van az
intenzív külső stimulációra. Invariabilitás: arra való hajlam, hogy stabil és
szegényes kognitív környezetben maradjon, ami a percepció és a feldolgozás
alacsony színvonalát indikálja.
EM- Érzelmi variabilitás: környezete
érzelmeinek megtapasztalása interakció közben. Az érzelmek dinamikája és
következményeik a kognitív és akaratlagos területen. Pozitív pólus: magas
érzelmi ingerelhetőség, tendencia, hogy megtapasztalja a nyomást, a szituációs
stresszt, szorongást. Negatív pólus: Érzelmi stabilitás, csökkent érzékenység.
RE- regulatív variabilitás: akaratlagos
modalitás (viselkedés) szabályozása, ambíció, célorientált viselkedés.
Invariabilitás (magas stabilitás): beszabályozott viselkedés. Magas
variabilitás: alacsonyabb önszabályozási gát, rövidtávú előnyök elérése a cél.
AD- alkalmazkodási variabilitás: az élet és
az eseményekhez való alkalmazkodásra mutatott tendencia. Magas variabilitás:
adaptív válaszok. Magas stabilitás: adaptációs merevség, nehézség, merev,
maladaptív viselkedési sémák.
OV- ingerelhetőség általános szintje:
pozitív pólus arra való hajlama. hogy dinamikus interakciókat indítson,
intenzív ingerelhetőség.
MH- motoros reakciók és azok regulációja:
pozitív értékek: változás kereső magatartás, negatív értékek: békekereső
magatartás.
KR- kognitív regulációs variabilitás:
pozitív pólus: magas érdeklődés, dinamizmus, izgatottság, változékonyság
megfelelő ambíciók nélkül. Negatív pólus: kognitív merevség regulatív gátakkal,
korlátozott interakciós és viselkedéses készségekkel.
ER- érzelmi regulatív variabilitás:
kombinálható az érzelmi feszültség által okozott impulzív viselkedés
fogalmával. Pozitív pólus: kontrollálatlan, impulzív viselkedés, negatív pólus:
érzelmi ellenállás, önkontroll túlsúlya.
KA- kognitív alkalmazkodási variabilitás:
magas kognitív adaptivitás magas öntudatossággal, magas szintű
önérvényesítéssel, magas ambíciókkal jár együtt. Alacsony variabilitás ennek az
ellentéte: konvencionalitás, önelnyomásra mutatott tendencia.
EA- érzelmi adaptivitás variabilitás:
empátia a helyzeti változókra nézve. Negatív pólus: szituációs érzékenység,
alacsony magabiztosság, pesszimizmus depresszív viselkedéssel. Pozitív oldal:
szituációs optimizmus, jólét magabiztosság.
RA- regulatív adaptivitási variabilitás: a
motivált és frusztrált viselkedés indikátora. Pozitív oldal: célorientált,
motivált alkalmazkodás a szituációkhoz, negatív pólus: impulzív, az interakciók
szituációsan frusztráltak, instabilitás, regulációs nehézségek.
FM- feminitás-maszkulinitás: interakciókhoz
való hozzáállás. Pozitív pólus: problémamegoldó megközelítés (maszkulin),
negatív pólus megközelítése a megtapasztaláson alapul (feminin).
US- „változatlan élet” skála: magas
pontszámok: magas konzervativizmus, letelepedett, felelősségteljes életmód, alacsony
pontszám: bohém, szabad életmód.
EX- extrém válaszok készlete- hazugság
skálaként is szolgál, az egyén extrém válaszaira irányuló tendencia. Magas
érték: félénkség, passzivitás az adekvát válaszokat tekintve.
A
résztvevők a kérdésekre „Egyetértek” vagy „Nem értek egyet” válaszokkal
felelhettek. A válaszok egy sablon alapján (számkódokkal) lettek kiértékelve
minden dimenzióban. Érvényes pontnak az számított, ha egyezés volt jelölt
válasz és a sablonon szereplő szám között. Az értékek összege 2 vonal tetejére
lett bejegyezve, ami pontosan arra lett kifejlesztve h értékeljük a 14
dimenziók. A végső eredményt egy standard táblából kaptuk meg nem és kor
alapján. Az átlagos eredmény: 4,5,6; magas eredmény: 7,8,9,10; az alacsony
pedig: 1,2,3. A magas érték pozitív értékeket jelölnek, míg az alacsonyak
negatívat.
3.1 A kutatási
minta jellege
2
csoport: kontroll (általános gimnazisták) és kísérleti (ápolók) csoport. 40 főt
tartalmazott a kutatás: 20 nő a kontroll csoportban és 20 nő a kísérleti
csoportban.
A
vizsgálati csoportban a lányok ápoló képzés végzős diákjai voltak, egy
pardubice-i iskolában, 17 és 19 év közöttiek voltak, átlag kor a 18 év volt. A
kérdőívhez a kitöltés előtt instrukciót kaptak, hogyan töltsék ki.
A
kontroll csoportban általános gimnázium végzősei, szintén pardubice-i diákok,
az átlag életkor kicsit alacsonyabb: 17,5 év volt. Célunk volt, hogy a 2
csoportban a kor megegyezzen.
Míg
az ápolóknál a mintában csupán egyetlen osztály diákjai szerepelnek, az
általános gimnáziumban szükséges volt több osztály diákjait vizsgálni, hogy
kitegyék a megfelelő létszámot. A végzős csoportok vizsgálata azért volt
szükséges, mert feltételezhetően több érett vonással rendelkeznek fiatalabb
társaiknál.
Az
instrukcióban szerepelt, hogy a kérdőív 200 kérdést tartalmaz, melyre
„Egyetértek” vagy „Nem értek egyet” választ jelölhetnek. Azt is elmondták
nekik, hogy néhány esetben a döntés nehéz lehet, ekkora a számukra
legelfogadhatóbb választ kell adniuk, anélkül, hogy hosszasan töprengnének
rajta. Kihangsúlyozták, hogy nincs rossz vagy jó válasz, és a saját
véleményüknek megfelelően, őszintén válaszoljanak, ne hagyják, hogy a közösség
befolyást gyakoroljon felettük.
4. Eredmények
A
megszerzett válaszok alapján kiderült, hogy az ápoló diákok 6 átlagos, 1
pozitív (EX) és 7 negatív értéket értek el a 14 vizsgált dimenzióban, míg az
általános gimnazisták 4 átlagos, 3 pozitív és 7 negatív értéket.
A
tábla azt mutatja, hogy a KO –kognitív variabilitás dimenzió- elérte a 2,2-es
átlagértéket, továbbá 7 személy 1-es értéket ért el, ami mindenképp meglepő.
Egyetlen ápoló diák sem érte el ebben a dimenzióban átlagos (4,5,6) értéket. Ez
alacsony kognitív kapacitást indikás szituációs változós percepciójában és
feldolgozásában.
Ugyan
ez elmondható az általános gimnázium tanulóiról, annyi különbséggel, hogy az ő
átlagos értékük 2 volt. 8 tanuló kapott 1-es értéket, 1 pedig 0-t.
Megbeszélés
Feltételeztük,
hogy az ápoló diákok több olyan személyiségvonással rendelkeznek, melyek
magasabb fokú pszichológiai rezilienciával járnak. Ennek igazolásához az EM
(érzelmi variabilitás), KO (kognitív v.), RE (Szabályozási v.), MH (motoros
ügyesség) ER (érzelemszabályozás v.), RA (szabályozási adaptivitás v.), OV
(általános ingerelhetőségi szint) dimenziókra támaszkodtunk. Beigazolódott,
hogy az ápoló diákok magasabb stabilitással-invariabilitással rendelkeznek
ebben a 7 dimenzóban.
Az
EM dimenzió alacsonyabb értéke magasabb érzelmi stabilitással, alacsonyabb
érzelmi ingerelhetőséggel (magasabb ingerküszöb), tapasztalati nyomás kisebb
intenzitásával, alacsonyabb stresszel és szorongással jár együtt, ami
hozzájárul az erősebb pszichológiai rezilienciához.
A
KO dimenzió alacsonyabb kognitív kapacitást jelez az általános gimnázium
tanulóinál, ami meglepő és további vizsgálatokat kíván, hogy igazolhassunk egy
olyan feltevést, hogy az általános gimnáziumban tanulók magasabb kognitív
komponenssel és ambiciókkal rendelkeznek.
Hogy
igazoljuk ezt a hipotézist a KO, az RE, A KR és a KA dimenziókra támaszkodunk.
Ebben a feltételezésben azt várjuk, hogy ezek a diákok magasabb értéket kapnak
a KO és a KA dimenziókban, míg a RE, KR dimenziókban alacsonyabbat. Az
eredmények azt mutatják, hogy a feltételezés nem igazolódott. A KO dimenzió
eredményei nagyon meglepőek, mivel azt vártuk, hogy legalább átlagos értéket
érnek el az általános gimnázium végzősei. Ezt arra alapozzuk, hogy magasabb
szintű kognitív kapacitással kellene rendelkezniük, mint bármely más iskola
tanulói.
A
3. feltételezés, hogy az általános gimnázium tanulói magasabb flexibilitással
rendelkeznek, mint az ápoló tanulók. A hipotézis igazolásához az AD
(adaptivitási variabilitás), az RA (adaptivitás szabályozási v.), és a MH
(motoros ügyesség) dimenziókat használtuk, melyekben magasabb értékek elérését
vártuk az AD és az RA esetén, illetve alacsonyabb értékek elérését az MH
dimenzióban, ezeknél a tanulóknál. A feltételezés nem igazolódott.
5. Konklúzió
Összességében megállapíthatjuk, hogy az
általános gimnázium végzős tanulói felülmúlták az ápoló diákok csoportját az
ingerelhetőség, izgatottság, dinamizmus fogalomkörében, míg az ápoló diákok
személyiségének erősebb stabilitása mutatkozott meg, úgy, mint erősebb
szabályozottság, korlátozottság és magasabb önkontroll.
Az
ápoló diákok „rigiditása” azt eredményezi, hogy empátiás képességeik, szituációs
szenzitivitásuk és magabiztosságuk alacsonyabb. Ez meglepő eredmény, mert
feltételezhetően az ápolók munkakörének szerves része bizonyos fokú empátia.
Másrészről érthető az eredmény, mert ezek a diákok még egy úgynevezett
személyiség formálódás folyamatában vannak, mely akkor fog kifejlődni, ha
további tapasztalatokat szereznek munkájuk során, ami képessé teszi őket arra,
hogy megbirkózzanak a kihívást jelentő szituációkkal.
Továbbá
azok az emberek, akik érintettek a jövő generáció oktatásában, minden
lehetséges ismeretet meg kell szerezniük a stressz kiküszöbölésével kapcsolatban,
és nem csupán az elméleti tudás miatt, hanem főként, hogy képesek legyenek
olyan szituációkat létrehozni, ahol a stressz nem, vagy minimálisan jelenik
meg. A kérdőívekből megszerzett eredmények és információk nem csupán a
jelenlegi személyiség feltérképezésében hasznos, hanem egy hatékony eszköz a
diákok számára ahhoz, hogy problémáikat önállóan képesek legyenek megoldani,
számításba véve specifikus tulajdonságaikat és képességeiket a stressz
bejóslására.
Érthető
hogy főkén az ápolókat képző iskolákban és jövőbeli ápolók körében a stressz
fogalomkörét nem elég csupán felületesen ismerni, hanem az is szükséges, hogy
mélyrehatóbban tanulmányozzák az aspektusait annak érdekében, hogy a nehéz
helyzetekre felkészültek legyenek és megfelelően kezeljék azt. Fontos
elsajátítandó képesség, hogy a beteg embereknek reményt nyújtsanak, ugyanis
tudják, hogy néhány kedves szó milyen erőteljes pozitív hatást gyakorol. Ahhoz,
hogy valaki invesztálni tudjon egy ilyen kapcsolatba, valahonnan erőt is kell
merítenie ehhez, amire megfelelő lehetőség az iskola, éppen azért
elképzelhetetlen a modern oktatás pszichológusok és pszichoterapeuták nélkül.
Amint a problémát és a megoldásokat feltérképezték, a szituációt egy komplex
perspektívából szemlélve képesek megoldani, a személyt, mint egy
bio-pszicho-szociális egységet tekintve. Innentől kezdve az egyént nem
kényszeríti térdre szükségszerűen a stressz, hanem egy kihívás lesz amivel
képes megküzdeni és profitálni belőle.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése