Serdülőkkel és fiatal felnőttekkel végzett szex-edukáció
következményei a szexuális viselkedésben és kimenetben
Lindberg, L.D. &
Maddow-Zimet, I. (2012). Consequences of Sex Education on Teen and Young Adult
Sexual Behaviors and Outcomes. Journal of
Adolescent Health 51, 332–338
Az összefoglalót készítette:
Mészáros Dóra Anna
A
formális szexuális edukáció, vagyis a tanterv-alapú iskolai vagy iskolán kívüli
programok kulcsfontosságú stratégiája a biztonságos szex hirdetésének a tinik
és fiatal felnőttek körében. 1997 és 2008 között 1,5 billió dollárt költöttek
olyan edukációs programokra, amik a „házasságig nincs szex”-et hirdették.
2002-ig növekedett az ilyenfajta tiltások száma, és csökkent az olyan programok
száma, amik az absztinencia mellett a fogamzásgátló eszközökről szóltak.
2006-2008- ig tartó National Survey of Family Growth (NSFG) adatai szerint ezek
stabilak maradtak, sok fiatalt nem értek el a fogamzásgátlásról az információk.
Ezek az adatok felvetik a kérdést az absztinenciát hirdető programok
hatékonyságáról. Egy tanulmányt kivéve a legtöbb azt mutatja, hogy nem
hatékonyak a szexuális élet megkezdésének késleltetésében illetve a
rizikófaktorok csökkentésében. Az átfogó szex-edukációnak viszont van jótékony
hatása a tiniknél. Például Kohler azt találta, hogy az ilyen programok
csökkentik a tinédzser terhességet. Egy másik tanulmány szerint a tinik később
kezdtek szexuális életet és a fiúknál növelte a fogamzásgátló eszközök
alkalmazását az első szexuális együttlét alkalmával.
Jelen
tanulmány célja, hogy a szex-edukációs programok hosszabb távú hatását is
vizsgálják 15 és 24 év közötti fiataloknál, mint pl. az első aktus időzítését,
párkapcsolatot, szexuális úton terjedő betegségeket. Az adatok a NSFG
2006-2008-ig tartó kutatásából származnak, ezeket tekintik át a programok
fajtái szerint.
Módszer:
·
Adatok: NSFG 2006 június-2008
december, USA-ban gyűjtött adatok, a válaszolók 15 és 44 év között voltak,
reprezentatív felmérés. Interjúkat készítettek 15 és 24 év közöttiekkel a
szexuális és reproduktív egészségről szóló edukációról, a kényesebb témákról
pedig számítógép által rögzített kérdésekre kellett válaszolni, amit maga
rögzíthetett a válaszoló.
·
Mérések:
-
Formális instrukció: Kaptak
formális intrukciókat arról 18 éves koruk előtt, hogy hogyan mondjanak nemet a
szexre, illetve a fogamzásgátlási módszerekről- mikor először? Összehasonlítva
ezeket azzal az időponttal, amikor az első szexuális aktusban való részt
vettek, és ezek alapján kiszámították, hogy az előtt kapták-e ezeket az információkat.
Majd több csoportot alkottak (akik kaptak szex-edukációt az első együttlét
előtt arról, hogyan mondjon nemet - azaz az absztinenciáról-, illetve arról,
hogy hogyan mondjon nemet/absztinencia és a fogamzásgátlásról, illetve egyikről
sem kapott infot.)
-
Függő változók: 12 változót
alakítottak ki, dichotóm változók ezek. Az első vaginális közösülés (az első
szexuális együttlét időpontja, fogamzásgátló eszköz használata az első szexnél,
óvszer használata), a partner jellemzői (romantikus partner, egykorú vagy
eltérő korú, nem kívánt első közösülés). Élettartamú és jelenlegi szexuális és
reproduktív egészség (hat vagy több partner, terhesség, nemi úton terjedő
betegségek az utóbbi 12 hónapban, bármilyen fogamzásgátló használata az utolsó
közösülés alkalmával).
-
Szociodemográfiai változók:
interjú idején életkor, rassz, szegénységi szint, anya tanulmányai, körülménye
14 éves korban, vallásos intézmények látogatásának gyakorisága 14 évesen, a
közösség típusa.
-
Analitikus megközelítés: 15 és
24 év közötti válaszadók kerültek be, azokat kizárták, akiknek az első aktusuk
10 éves kor előtt történt, illetve, akik az absztinenciáról nem hallottak
formálisan. Így 2505 nő és 2186 férfi került a mintába. Nemek szerint végeztek
statisztikai elemzéseket. Khi-négyzet próbát alkalmaztak. A szociodemográfiai
változók kovariánsok voltak. Majd logisztikus regressziót készítettek.
Eredmények:
A
szexuálisan tapasztalt lányok 2/3-a kapott mindkét edukációból, a fiúknak 55%-a
kapott ilyen felvilágosítást az első vaginális közösülés előtt.
Hozzávetőlegesen 5-ből egy személy kapott csak az absztinenciáról információt.
A lányok 16%- a, a fiúknak pedig 24%-a mondta azt, hogy semmilyen információt
nem kapott. Akiknek nem volt része edukációban, azok általában szegényebb
háztartásban éltek, feketék vagy spanyol-ajkúak, az édesanyjuk alacsonyabban
edukált, illetve a lányok nagy része 14 évesen csak az anyjukkal élt, és ritkán
látogatott vallási közösséget. Az egészségesebb szexuális viselkedés mindkét
csoportban pozitívan összefüggött, hogy kaptak valamilyen edukációt, a
rizikósabb viselkedést mutatók általában nem is kaptak semmilyen információt. A
20 éves kor előtt történő első vaginális közösülés idejét meghatározta, hogy
kaptak-e edukációt a fiatalok. Akik nem kaptak, azoknak kb. 80-90%- a 20 éves
kora előtt részt vett az első közösülésben.
Vaginális
közösülés kezdéséről: Akik kaptak mindkét-féle edukációból, szignifikánsan
később kezdtek nemi életet élni, mindkét nemnél, habár a fiúknál nagyobb volt
az összefüggés.
Fogamzásgátló
használata az első szexuális együttlétnél: A lányoknál szignifikánsan
együttjárt a fogamzásgátló (illetve óvszer) használata azzal, hogy
részesültek-e edukációban; akik csak az absztinenciát hangsúlyozót kapták, nem
volt szignifikáns különbség. Míg fiúknál a mindkét fajtát kapók és a csak
absztinenciáról szólóban részesülők is inkább használtak fogamzásgátló eszközt,
mint akik semmilyenben nem részesültek.
Az első
partner jellemzői: A fiúk és lányok is szignifikánsan kevesebb nem velük egykorú
partnert választottak az edukáció mellett. Lányok, akik mindkét fajta
edukációban részesültek akarták a szexuális együttlétet, inkább, mint akik nem,
fiúknál ez nem mutatott szignifikáns különbséget. Nem volt abban sem
szignifikáns különbség, hogy romantikus partnerrel történt-e meg vagy nem.
Élettartam
és jelenlegi szexuális és reproduktív egészséggel kapcsolatos kimenetek és
viselkedés: az első elemzés alapján, akik mindkét edukációt meghallgatták
kisebb eséllyel volt hat vagy több partnerük, ejtettek teherbe lányt, és
részesültek nemi úton terjedő betegség kezelésében, illetve inkább használtak
óvszert a legutolsó közösüléskor, de ez a második elemzés során nem volt
szignifikáns. Elmondható viszont, hogy fiúknál indirekten befolyásolta az
edukáció, hogy később kezdtek szexuális életet, és a jelenlegi
egészségmagatartásuk nem rizikós.
Diszkusszió:
A
tanulmány szerint az edukációnak pozitív hatása van a fiatalok szexuális
egészségének növelésében. Azok a fiatalok, akik részesültek olyan edukációban,
ahol a fogamzásgátlásról illetve az absztinenciáról is volt szó, később kezdtek
aktív nemi életet, nagyobb eséllyel használtak az első közösülésnél óvszert és
egészségesebb partnerkapcsolatuk volt. A hosszútávú hatást nem lehetett
közvetlenül ennek az edukációnak tulajdonítani, ám elmondható, hogy indirekt
módon a férfiak szexuális magatartására jótékonyan hatott. Az a 20%, akik csak
absztinenciáról hallottak formális információkat, később volt részük először
vaginális közösülésben. Az óvszerhasználat viszont azoknál volt magasabb, akik
hallották a fogamzásgátló eszközökről szóló edukációt is. Mivel a
születésszabályozásról szóló információkat nem tudták kontrollálni, lehet, hogy
ezek adtak némi torzítást a szignifikanciákban. A szexuális edukációkról szóló
kritikákkal ellentétben kimutatták, hogy nem kezdték korábban a nemi életet a
fiatalok az edukáció miatt, sőt egészségesebb szexuális magatartást mutattak.
Megjegyzendő, hogy ez az első olyan tanulmány, amelyik a partnerválasztásról is
ír, de további kutatást javasolnak, hogy a szex-edukációval való
összekapcsolását megmagyarázhassák. Általánosságban elmondható, hogy fiúknak
többet segített az edukációban való részvétel, mint a lányoknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése