Edukációs
program a 2-es típusú diabétesz kialakulásának csökkentésére
Yates, T., Davies, M. J., Henson, J., Troughton,
J., Edwardson, C., Gray, L. J., Khunti, K. (2012): Walking away from type 2
diabetes: trial protocol of a cluster randomised controlled trial evaluating a
structured education programme in those at high risk of developing type 2
diabetes. BMC Family Practice 13:46.
Az összefoglalót
készítette: Pete Barbara
Dolgozatom témájául
Yates és munkatársai (2012) cikkének összefoglalását választottam, akik egy
klaszter randomizált kontroll vizsgálatot terveztek meg a 2-es típusú diabétesz
kialakulásának csökkentésére.
A vizsgálat hátterének
leírásakor a 2-es típusú diabétesz magas prevelanciáját hangsúlyozzák az
Egyesült Királyságban. A diabétesz az egészségügyi költségek 7-14%-áért
felelős, így a prevenció kiemelt fontosságú. Az Egyesült Királyságban az NHS
program végzi a szűrést és a prevenciót, de a kutatási eredmények gyakorlatba
fordítása nem történik meg. Kutatások szerint a diabétesz mellitus a nem
megfelelő életmód betegsége, az esetek 80-90%-a megelőzhető lenne egészséges
életmóddal. A 2-es típusú diabétesz kialakulása a magas kockázatú populációban
az életmód megváltoztatásával, fizikai aktivitással és egészséges
táplálkozással 60%-kal lecsökkenthető lenne.
A szerzők ezért
kifejlesztettek egy rövid strukturált edukációs programot a sétálás
mennyiségének növelésére és a glükóz szabályozás fejlesztésére azoknál, akik
hajlamosak a diabétesz 2-re. A kockázati csoportot orális glükóz tolerancia
tesztek segítésével a csökkent glükóz tolerancián keresztül azonosították.
A vizsgálat célja, hogy
kiderítsék, hogy egy rövid pragmatikus edukációs programon alapuló életmód
intervenció elősegítheti-e a fizikai aktivitás hosszútávú növekedését a 2-es
típusú diabéteszre hajlamosak körében. További cél annak felmérése, hogy az
intervenció hat-e a glükóz szabályozásra, a diabétesz 2 kialakulására, a
kardiovaszkuláris kockázati jelekre, az életminőségre és a depresszióra. Cél
még a diabétesz 2 progressziójának megfigyelése egy 3 éves periódusban.
A szerzők egy klaszter
randomizált kontroll vizsgálatot terveznek. A randomizációt egy független,
képzett egyén végzi az orvosi rendelők szintjén. Az utánkövetést 12, 24 és 36
hónap után fogják végezni. A statisztikai eljárások alapján minimum 8 klaszterre
lesz szükségük, így 10 orvosi rendelőt vesznek be a vizsgálatba.
Az orvosi rendelőknek a
Leicestershire régióban egy meghívó levelet küldenek, ezután a kutatás
koordinátora meglátogatja őket és tréninget és támogatást nyújt a résztvevő
rendelőknek. A résztvevőket a kutatási csoport által kifejlesztett és validált
Leicester Risk Assessment eszköz automatikus verziójának segítségével
választják ki. Ez az eszköz a számítógépes orvosi adatokat tudja analizálni és
ezek alapján kiválasztani a magas kockázatú egyéneket.
A kockázati csoport
tagjai közül azokat zárják ki, akiknek már van 2-es típusú diabétesz
diagnózisuk, vagy akiknél az első mérésnél derül ki a diagnózis, akik
szteroidokat szednek vagy nem beszélnek angolul. A tervek alapján egy átlagos
orvosi rendelő 4500 főt kezel, ebből 450 kerül be a kockázati csoportba, amiből
a beválasztási kritériumoknak 330 fog megfelelni, ebből 100 vállalja a
részvételt, ebből 10-nél diagnosztizálják a diabétesz 2-t, így egy átlag
klaszterben 90 fő lesz. A kontrollcsoport egy információs füzetet kap a
diabétesz 2 kockázati faktorairól, és arról, hogy a fizikai aktivitás és
életmód-változtatás megelőzheti vagy késleltetheti a betegség kialakulását.
Az intervenciós
csoportnak felajánlják a Walking Away from Type 2 Diabetes csoportos edukációs
programot. A program PREPARE program tartalmán és viselkedésváltoztató
technikáin alapul. A 3 órán keresztül folyó csoportos foglalkozást 2 képzett
edukátor vezeti, és 6-10 fős csoportokban zajlik. A foglalkozás elsősorban a
sétálás mennyiségének növelését célozza meg, a csökkent glükóztoleranciáról
való tudás és percepciók felmérésével, az önértékelés és az önszabályozó
képességek fejlesztésével (célkitűző stratégiák, önmonitorozás…stb.). Az
önmonitorozást lépésszámláló használatával képzelik el. Azoknak, akik a kezdési
ponton kevesebb, mint 6000 lépést tesznek, legalább 3000 lépéssel kell
megnövelniük az aktivitási szintet (30 perc sétának felel meg). Azokat, akik
több mint 6000 lépést tesznek egy nap, bátorítják, hogy növeljék 9000 lépésre.
Akik több, mint 9000 lépést tesznek meg, azokat ezen szint fenntartására
bíztatják és tájékoztatják, hogy az aktivitás növelésével még többet tehetnek
az egészségükért. A célkitűző stratégiák esetén a közeli célok felállítására
törekszenek, a résztvevők egy cselekvési terv kidolgozásával monitorozhatják a
célelérés folyamatát. A program másik része az egészséges táplálkozást célozza
meg, különösen a telített zsírban gazdag ételek azonosítását és
helyettesítését.
A PREPARE programhoz
képest a szerzők végrehajtottak néhány módosítást, hogy az edukációs program ne
csak a diabétesz 2, hanem más betegségek magas kockázatú csoportjainál is
alkalmazható legyen.
Az edukátorokat (kb.
10-et) az elsődleges és másodlagos ellátásból és a közösségből választanák ki.
Az egészségügyi ellátásból kiválasztott edukátoroknál fontos, hogy regisztrált
egészségügyi szakemberek legyenek, a közösségből kiválasztottaknál pedig, hogy
a programnak megfelelő szakmájuk legyen (pl. edző). Az edukátorok tréningje 2
teljes napon keresztül történne, majd a program során állandó támogatást
kapnának. A program minőségének biztosítása miatt a program alatt egy személy a
terem hátsó részében ülne csendben, miközben egy cd-ről 10 másodpercenként
pittyegést hall. Le kell jegyeznie, ki beszél ezen a pittyegés idején, vagy
milyen egyéb dolog történik (pl. nevetés). Azt is lejegyzi, hogy az egyes
modulok kulcspontjairól volt-e szó. Ezen kívül visszajelzést ad az
edukátoroknak.
Az intervenciós
csoportban lévő egyéneket minden évben meghívják egy csoportülésre, hogy
minimális támogatást nyújtsanak az eredmények hosszútávú fenntartásában. Az
utánkövető programok célja, hogy elemezzék és megértsék az adatokat,
áttekintsék a fejlődést és célokat, és választ kapjanak a kérdéseikre. Minden
utánkövető program 2-3 óráig tart és egy képzett edukátor vezeti.
Az vizsgálat elsődleges
kimenete a fizikai aktivitás, amelyet accelerométerrel mérnek. Azt is mérik,
hogy a v.sz.-ek mennyi mozgásról számolnak be az International Physical
Activity Questionnare segítségével. Mindkét mérést megismétlik a 12, 24 és 36
hónapos utánkövetésnél is.
A másodlagos kimenetek
egyrészt a biokémiai változók, amelyek az anyagcsere és a vese egészségét mérik
(koplalás, glükóz, HbA1c, lipid profil, máj funkció tesztek, vizelet és elektrolitok).
Az antropometriai és demográfiai változók közül artériás vérnyomást (ülő
pozícióban, 3 mérés, utolsó két mérés átlagát véve), testsúlyt,
testzsír-százalékot, derék-körfogatot, súlyt mérnek. Emellett információt
gyűjtenek a dohányzásról, gyógyszerszedésről és etnicitásról. A szociális
deprivációt úgy mérnék, hogy egy Index of Multiple Deprivation pontszámot
sorolnának a résztvevők postai kódjához. Az étrendet a Dietary Instrument for
Nutrition Education ételgyakorisági kérdőívvel mérnék. Az egészséggel
kapcsolatos életminőségre is kíváncsiak lennének a szerzők, ezt a 15D eszközzel
mérnék, amely az egészség 15 dimenziójára kérdez rá (mobilitás, látás, hallás,
légzés, alvás, evés…stb.). A másodlagos kimenetek közül mérnék még a diabétesz
kockázattal kapcsolatos percepciókat és észlelt tudást, egy rövid, validált
betegségpercepciók kérdőívvel. A depressziót és szorongást a Hospital Anxiety
and Depression Scale segítségével mérnék.
Összességében
elmondható, hogy a szerzők széleskörűen felvázolták egy diabétesz 2
kialakulását megelőző edukációs program tervét, a kockázati csoport
azonosításától a mérésig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése