A szex és HIV edukációs programok: Hatásuk a fiatalok szexuális viselkedésére a
világban
Douglas B. Kirby, Ph.D., B.A.
Laris, M.P.H., and Lori A. Rolleri, M.S.W., M.P.H. (2007). Sex and HIV
Education Programs: Their Impact on Sexual Behaviors of Young People Throughout
the World. Journal of Adolescent Health
40 206–217.
Az összefoglalót készítette: Muth Veronika
A csökkenő tinédzserkori terhességszám
ellenére még mindig nagyon magas ezek, illetve a szexuális úton terjedő
betegségek (STD) száma az USA-ban, magasabb, mint egyéb fejlett országokban. A
fejlődő országokban a házasság előtti terhesség, illetve néhány betegség aránya
is növekedni látszik.
Sokan a szexuális, HIV/STD edukációs
programokban látják e probléma részmegoldását. Ígéretesnek számítanak azok a
programok, amelyek írott anyagon alapulnak, illetve iskolákban, klinikai és
közösségi helyeken vezették be, így sok, magas rizikójú fiatalhoz is eljutnak.
Az eddigi áttekintések főleg egy földrajzi
területre koncentráltak, vagy nem elemezték mélységében a programok
jellegzetességeit. Jelen áttekintés megpróbál ezeken a korlátokon túlmutatni,
és 83 kutatás bevonásával elemzi ezeket. A kutatás két kérdésre keresi a
választ: Milyen hatásokkal rendelkeznek a tananyag alapú szexuális, HIV
edukáció programok a szexuális viselkedésre, STD és teherbeesés arányaira
nézve, illetve az olyan mediátor faktorokra, mint a tudásra és az attitűdre?
Mik azok a közös karakterisztikumok, amelyek hatásosnak tűnnek a tananyag alapú
programok esetében a szexuális kockázati magatartás esetében.
Módszer
Az egyes kutatások az alábbi feltételek
teljesülése mellett kerülhettek be: tananyag-alapú és csoportos programot mutat
be, illetve a 9 és 24 év közti korosztályra fókuszál, legalább 100 résztvevő
bevonásával. Az áttekintésbe olyan 1990 előtt készült kutatásokat vontak be,
melyek alapos kísérleti tervezéssel rendelkeztek, elő- és utóméréssel együtt,
3, illetve 6 hónapos utánkövetéssel egybekötve. Minden viselkedésre gyakorolt
hatást szignifikánsnak tekintettek, ha a statisztikailag szignfikánsnak volt
mondható (p < .05), illetve a szignifikancia vagy a teljes vizsgálati
csoportra vonatkozott, vagy egy olyan alcsoportra, mely körülbelül az
egyharmadát tette ki a populácónak (pl. USA három fő etnikai csoportja közül az
egyik). Különböző módszerekkel próbálták elkerülni, hogy csak a pozitív
eredményekre derüljön fény, illetve elérni a minél kiegyensúlyozottabb
áttekintést (pl. különböző időintervallumok figyelembevétele).
A hatékony programok jellemzőinek
meghatározását egy háromlépcsős modell kidolgozásával kísérelték meg. Elsőként
felnőtteknek szóló egészség és HIV edukációs programokat, fiatal felnőtteknek
szóló szexuális és HIV edukációs programokat, valamint fiataloknak szóló egyedi
szexuális és HIV edukációs programok tanulmányait nézték át. Ezt követően a
program alapjául szolgáló anyagokat is áttekintették és elkülönítették a
viselkedésváltozásra 28 legerősebb bizonyítékokat tartalmazót. E 28
tanulmányból 19 tevékenységeit lekódolták majd ezeket értékelték és
meghatározták a közös jellemzőket. A harmadik lépés során figyelmet fordítottak
az anyag kifejlesztésére, illetve végrehajtására is.
Eredmények
Az eredményeket az alábbi 4 kategória
szerint csoportosították: az áttekintett tanulmány jellegzetességei, program
hatása a szexuális kockázati magatartásra, terhesség és STD arányra, a
programok hatása a mediátor faktorokra, ill. a hatékony programok közös
jellemzői.
Az áttekintett 83 tanulmány közül 56
származott az USA-ból, a fennmaradó 18 pedig fejlődő országokból. 52%-uk csak
az STD/HIVre koncentrált, 31%-uk ezek mellett a tinédzserkori terhességre is,
17%-uk pedig csak a tinédzserkori terhességre. A magatartást illetően a
programoknak csak 7%-a volt olyan, amely teljes absztinenciára
"buzdított", a programok nagy része a fogamzásgátlás különböző
formáira fókuszált. A programok több mint négyötöde rendelt valamilyen elméleti
hátteret a programhoz, amely annak alapjául szolgált (pl. szociális
tanuláselmélet, szociális-kognitív elmélet). Majdnem az összes program
alkalmazott valamilyen gyakorlatot, hogy jobban bevonja a fiatalokat, illetve
szintén gyakorlatilag az összes program kiképezte az oktatókat a gyakorlatok
elvégzése előtt. Nagy különbség volt a programok hosszában, az átlag 12 óra
volt, a bevont programok kétharmada 2-15 üléssel rendelkezett.
A szexuális, illetve a fogamzásgátlással
kapcsolatos viselkedéssel kapcsolatos mérések önbeszámoló alapján történtek,
míg a korai terhességet és az STD-t laboratóriumi tesztek segítségével mérték
(utánkövetés során). Számos program rendelkezett hiányosságokkal is (pl. a
program hiányos bemutatása).
Egy kivételével az összes program az alábbi
6 viselkedési összetevő legalább egyikére hatással volt: szexuális élet
megkezdése, együttlét gyakorisága, szexuális partnerek száma, óvszer
használata, fogamzásgátlási módszerek használata általánosságban, rizikó
vállalása, terhesség aránya, STD aránya. A programok 42%-a késleltette a
szexuális élet megkezdődését, 55%-uk nem talált szignifikáns eredményt. A
tanulmányok 29%-a talált csökkenést a szexuális együttlétek gyakoriságában, míg
61%-uk nem talált erre utaló hatást, 35%-uk talált a szexuális partnerek
számában csökkenést, míg 62%-uk nem talált szignifikáns hatást. A tanulmányok
majdnem fele talált megnövekedett óvszer használatot, illetve valamivel több,
mint az egyharmaduknál gyakoribb egyéb fogamzásgátló módszerek használatát.
Az eredményeket összesítve látható, hogy a
programok 65%-a szignifikáns pozitív hatással bírt egy vagy több szexuális
magatartás összetevőre nézve. A programok 33%-a volt pozitív hatással 2 vagy
több összetevőre. Néhány program hatása csak néhány hónapig tartott, azonban
voltak olyanok is, ahol több évig kimutatható volt a hatás. A programok
egyaránt hatékonynak bizonyultak alacsony és átlagos jövedelmű, vidéki és
városi fiataloknál, fiúknál és lányoknál, különböző korosztálynál, illetve
iskolákban, klinikai és közösségi helyeken.
Fontos kérdés, hogy vajon a támogatott és
szakemberek által kifejlesztett és véghezvitt programok, amelyek hatékonynak
bizonyultak, mások által más közösségekben megismételhetőek-e. Az erre a
kérdésre irányuló vizsgálatok konzisztensen pozitív eredményeket hoztak, amikor
a gyakorlatokat az eredetileg megtervezett módon alkalmazták, illetve hasonló
környezetben, hasonló célcsoportnak tartották a programot. Amikor ezen a két
tényezőn változtattak, a hatás kevésbé bizonyult pozitívnak.
Fontos, hogy milyen faktorokon keresztül
bizonyultak a programok hatékonynak, így az áttekintés szerzői 71 mediátor
faktort különítettek el, amelyek legalább egy tanulmányban megjelentek. Ilyen
mediátor faktornak számított a tudás (a szexualitással általánosságban,
STD/HIV-ről), észlelt rizikó, a következmények észlelt fontossága, stb…. Az elemzések során számos mediátor szignifikáns
hatása bebizonyosodott, és láthatóvá vált, hogy az ilyen tényezőkön végbemenő
változások nagyban elősegítik a viselkedés megváltozását is. Számos program
pozitív hatással bírt a releváns tudásra, a rizikóval kapcsolatos tudatosságra,
értékekre és attitűdökre, én-hatékonyságra, stb.
A programok írott anyagának elemzése során
17 olyan jellemzőt azonosítottak, melyek megjelentek a hatékony programok nagy
részében. Az olyan képesség-alapú anyagok, amelyek megtestesítették ezen
jellemzők jelentős részét, hatékonyabbnak bizonyultak, mint az olyan
tudás-alapú anyagok, amelyek nem tartalmaztak sokat ezek közül. Fontos
tényezőkként írták le a közösség kiugró jellegzetességeit is. Tehát ha a HIV
igen jellemzőnek bizonyult egy közösségben, valamint a közösség tagjainak
hiányosak a betegséggel kapcsolatos információi, akkor az ilyen jellegű
információkat tartalmazó program akkor is hatékonynak bizonyult, ha nem
tartalmazta a hatékony anyagokat jellemző vonásokat.
Konklúzió
Számos áttekintett tanulmány jelentős
korláttal bír. Ezek a korlátok megfigyelhetők voltak többek között a program
bemutatása, a kvázi-kísérletek tervezése, illetve a fókuszban levő jelenségek
hiányosságai során.
A hiányosságok ellenére a tinédzsereknek és
fiataloknak szóló edukációs programok igen hatékonynak és erősnek bizonyultak.
A programok kétharmada mutatott szignifikánsan pozitív hatást a viselkedésváltozást
illetően, illetve több mint 10 intervenció fejtett ki hosszú távú hatást (2,
vagy több évig tartóan).
A programok hatékonyságának erőssége a
fejlődő országokban legalább annyira erősnek mondható, mint az USA-ban
kialakított programok, illetve a hatékonyságban nem mutatkozott különbség sem a
városi vagy vidéki helyszín között, sem a nem, rassz, vagy jövedelmet
figyelembe véve. Ezt a hatékonyságot támasztja alá a programok
megismételhetősége is, melyek során a pozitív hatás megerősítetté vált.
A szignifikánsan pozitív hatások
tekintetében kevésbé bizonyultak hatásosnak a programok az STD-re, illetve a
korai terhességre nézve. A hiányos konzisztens eredményekért felelhet az
alacsony elemszám, vagy valamilyen egyéb módszertani hiányosság, vagy a
viselkedésben megjelenő kismértékű változás is, amely nem eredményezett
értékelhető változást az STD-ben, vagy a korai terhességben.
Végezetül ezek alapján az áttekintés számos
jövőre irányuló konklúziót fogalmaz meg, ezek közül néhány: az ilyen jellegű
programok nem elégségesek pl. az STD visszaszorításában, viszont egy nagyobb
kezdeményezés részei lehetnek, szigorúbb programokra van szükség magasabb
rizikójú környezetekben, a negatív eredmények publikálására is szükség van a
terület jobb megértéséhez, stb.
Összességében úgy gondolom, hogy az
áttekintés alapos áttekintését végezte a bevont tanulmányoknak, valamint a
cikkben is részletesen bemutatásra kerülnek az egyes lépések. Számos kritikai
elem és jövőre irányuló fontos gondolat megjelenik a cikkben, amelyek szintén
az erősségei közé sorolhatók. Az egyes jellemzőkön belül kialakított
csoportokat azonban nem minden esetben éreztem megalapozottnak. Szintén az
áttekintés egyik erősségének érzem a fejlett és fejlődő országok programjainak
való bevonását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése