Siket gyermekek mentális egészség
problémái
Peter A. Hindley: Mental
health problems in deaf children. Current
Paediatrics (2005) 15, 114–119
Az összefoglalót készített: Belák Ildikó
A siketség több formában is létezik. Sok gyerek tapasztal
átmeneti hallásromlást középfülgyulladás miatt, és ezeknek a gyerekeknek
nehezére eshet a koncentrálás, de a halláskárosodás magában nem okoz negatív
fejlődési hatást. Ezzel ellentétben a súlyosan, korai életkorban, mindkét
fülükre halláskárosodott gyerekeknek szükségük van speciális beavatkozásokra,
hogy a fejlődésbeli – főleg a mentális – lemaradásokat csökkentsék.
Nagyjából 1 a
2700 gyermekből születik siketen, ha az első életév alatt megsüketült
gyermekeket is beleszámítjuk, akkor az arány 1:1000. Ezeknek a gyerekeknek a
többsége olyan családba születik, ahol még nem fordult elő siketség, valamint
nagy részük siket közösség tagja lesz, jelnyelvet fog használni és folyamatos
diszkrimináció fogja érni. A korai siketség hatásai megfigyelhetőek szociális,
pszichológiai, kulturális és orvosi téren is. Szociális kérdés az, hogy a
szülők milyen könnyen tudnak eleget tenni a gyerek igényeinek, és a társadalom
hogyan tudja a készségkieséseket minimalizálni. Pszichológiailag felmerül, hogy
a gyerek siketsége hogyan befolyásolja a gyerek nyelvi, társas és érzelmi
fejlődését. Kulturális kérdés, hogy mely gyerekek fognak a szülők halló
világából átszokni a siket közösségbe. Végül orvosi kérdés, hogy milyen
speciális egészségügyi intervenciókra van szükségük a siket gyerekeknek,
valamint milyen egyéb betegségek társulhatnak a siketséghez.
A siketség orvosi
aspektusból
A siket gyerekek nagyobb valószínűséggel szenvednek egyéb
betegségektől is, magas rizikófaktornak számítanak körükben a központi
idegrendszeri problémák, melyek hatszorosára növelik a gyerekek mentális
problémáinak kialakulási esélyeit. A siket gyerekek esetében magasabb az olyan
központi idegrendszeri problémák előfordulásának esélye, mint az epilepszia és
a Little-kór. Valamint az olyan központi idegrendszeri rendellenességek,
amelyeket például a terhesség alatti vírusos fertőzés vagy a csecsemőkori
meningitisz okoz, gyakran kapcsolatba hozhatóak a siketséggel. A siket gyerekek
sérülékenyebbek más egyéb betegségekkel szemben is, pl. látáscsökkenés,
mozgászavar és tanulási zavar, diabétesz, pajzsmirigy alulműködés vagy
szívritmuszavar.
A siketség
társas, kulturális és pszichológiai aspektusai
A szülők reakcióját a gyermekük siketségére meghatározza, hogy
milyen korábbi tapasztalataik vannak a siketséggel kapcsolatban. Akiknek nem
volt még kapcsolatuk siket emberrel, azok erős sokkot és hitetlenséget
érezhetnek, míg azok a szülők, akik sejtették, hogy gyermekük siket, elsőként
megjelenő gondolatként megnyugvást érezhetnek, hogy sejtésük igaz volt. A
technika fejlődésével ma már a csecsemők néhány hetes korában ki lehet deríteni
a siketséget, így a szülőknek több idejük van megemészteni az információt,
megtanulni a jelnyelvet, vagy megfontolni hallássegítő implantátum igénybe
vételét. Bár az információ megemésztése és az érzelmi megrázkódtatás
feldolgozása még így is szakember segítségét igényli.
A Siket Gyermekek Nemzeti Szervezete részletes leírást közölt
arról, milyen érzés siket gyermek szülőjének lenni. A szülők különbségeket
fogalmaztak meg a siket és halló gyermekek nevelése között a kommunikáció
területén, valamint az olyan témáknál, mint a fegyelem, az érzelmek és a szex
megbeszélése. Ezek a problémák hangsúlyosabbak voltak azoknál a gyermekeknél,
akik több betegséggel is rendelkeztek, de kevésbé voltak jelentősek siket
szülők esetében.
A siket gyerekek jelentős része az életkorának megfelelő
beszédet, társas és érzelmi képességeket alakít ki, habár az Egyesül Királyság
siket gyermekeinek nagy többsége a beszélt nyelv fejlődési lemaradásával küzd,
valamint akik jelnyelvvel kommunikálnak olyan környezetben kénytelenek felnőni,
ahol a társak és a felnőttek jelnyelvi képességei nem megfelelőek a saját
fejlődésükhöz.
Kutatások három aspektusát emelik ki a fejlődésnek, mely siket
gyerekek mentális fejlődésénél még hangsúlyosabbak:
2. Emellett a siket gyerekek
nagyobb valószínűséggel mutatnak csökkent megnyilvánulást, megértést,
felismerést az érzelmekkel kapcsolatban.
3. Végül a konzekvens
gondolkodás területén lemaradással szembesülhetnek, tanulmányaik során pedig problémákba
ütközhetnek, főleg az írás és olvasás terén.
Az a feltételezés nem helytálló, hogy a siket gyerekeknél az
írás a beszéd megfelelő helyettesítője, hiszen nem mindenkinek van megfelelő
irodalmi érzéke, és a jelnyelv írott formáját össze lehet téveszteni
gondolatzavarral. Ezen kívül a siket gyerekek körében magasabb minden abúzus
megjelenése, melyet nehezebben tudnak kifejezni, ha nincs rá jelnyelvi
kifejezésük, és a hatóságoknak is problémás a felderítése, ha senki nem ismeri
a jelnyelvet.
Siket gyerekek
mentális problémáinak epidemiológiája
A siket gyerekek körülbelül másfél-kétszer sérülékenyebbek
mentális problémák meglétére, mint halló gyerekek, valamint a siket gyerekek 40
százaléka szenved valamilyen mentális problémától. Emellett nagyobb
valószínűséggel jelenik meg náluk autizmus spektrumzavar és ADHD. A finneknél
találták a legjobb eredményeket a témában: a gyerekek a finn jelnyelvet és
hangzó nyelvet is tanulják, míg szüleiket segítik a jelnyelv megtanulásában.
Ezeknél a gyerekeknél a mentális betegségek előfordulásának prevalenciája
megegyezett halló társaikéval.
Siket gyerekek
mentális problémáinak felmérése
A siket gyerekkel foglalkozó klinikus kommunikációs képessége
befolyásolja a mentális problémák felmérésének eredményét. Ha a klinikus
valamilyen problémába ütközik, hajlamos nagyobb gesztusokat használni, mellyel
pont ellentétes hatást ér el: a gyerek nem fog stresszes eseményeket és
érzelmeket közölni vele. A klinikusnak észben kell tartania, hogy mindig a
gyerek számára legmegfelelőbb módon kommunikáljon. Ha ez a jelnyelv, akkor
szükség lehet tolmács segítségére, akit előzetesen be kell avatni a témába,
majd a felmérés után is meg kell kérdezni a véleményét, hiszen ő van direkt
szemkontaktusban a gyerekkel, ő veheti észre a nem megszokott gesztusokat.
Emellett figyelembe kell venni azt is, hogy a tolmácsok a jelentést fordítják,
a mentális zavarral rendelkező gyerekek viszont torzult jelzéseket
használhatnak, aminek nem csak az értelme fontos, hanem a jelzés pontatlansága
is. A szülők, vagy tanárok tolmácsként bevonása hasznosnak tűnhet, viszont a
valóságban nem javasolt: rosszul fordíthatnak, és a gyerek sem biztos, hogy
elárul minden fontos információt ismerős embereknek.
Intervenciók
A mentális fejlesztésnél figyelembe kell venni a gyerek és a
szülők kommunikációs képességét és módszerét, a gyerek érettségi szintjét,
érzelmi megértését, mentalizációját, valamint a klinikusnak mindig biztosítania
kell vizuális megközelítéseket (rajzolás, játék, szobrászat), ha megakadni a
kommunikáció.
A kommunikáció kérdése még hangsúlyosabb kórházba került siket
gyerekek esetében, nem csak a kórházi dolgozóknak, hanem a többi gyereknek is szükséges
tisztában lennie a kommunikációs szükségleteikkel. Még az olyan környezetben
is, ahol mindent megtesznek az alkalmazottak és a gyerekek jelnyelvi
nevelésében, nehéz a siket gyerekeknek jelentőségteljes kapcsolatokat
kialakítaniuk társaikkal.
A siketek segítésére számos kezdeményezés alakult, melyek a
gyerekekkel közvetlen kapcsolatban állók tanítását szorgalmazzák, lehetővé
teszik a telefonos kapcsolattartást siketekkel szöveges telefonokon és
vidótelefonokon keresztül, valamint helyi tolmácsszolgáltatásokat is nyújtanak.
Összefoglalva
A siket gyerekek nagyobb valószínűséggel szenvednek mentális
problémáktól, melyek különböző faktorok együttes hatás miatt állhatnak fent. A
családon belüli korai hatékony kommunikáció megakadályozhatja ezen problémák
kialakulását. A siketekkel foglalkozó klinikusoknak tisztában kell lenniük az
adott gyerek kommunikációs képességével és a siketség fejlődésbeli
lemaradásainak következményével. A helyi szolgáltatóknak lépéseket kell
tenniük, hogy csökkentsék a siketek korlátait a kommunikáció és különféle
szolgáltatások elérése területén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése