Az online közösségi média hatása a serdülők jóllétére
Best, P., Manktelow, R., & Taylor, B. (2014).
Online communication, social media and adolescent wellbeing: A systematic
narrative review. Children and Youth
Services Review, 41,
27-36.
Az összefoglalót
készítette: Somorjai Réka Flóra
Absztrakt
Sok ellentétes
vélemény létezik azzal kapcsolatban, hogy a szociális médiának és a modern
technológiának milyen hatásai vannak a serdülők mentális jóllétére. Jelen
empirikus kutatás célja az, hogy ezekben a vitás kérdésekben áttekintést adjon,
és elkülönítse a szociális média és online kommunikációs technikák jótékony,
illetve káros hatásait a serdülőkre nézve. A kutatás alapjául 2003 januárja és
2013 áprilisa között publikált 8 adatbázisból szűrt tanulmányokat vettünk,
összesen 43-at. Ennek megfelelően a kimutatott jótékony hatások a következők:
megnövekedett önbizalom és észlelt társas támogatás, biztonságosabb
identitáskeresés és több lehetőség az önfeltárásra, ugyanakkor a negatív
követkzmények között van a lehetőség sérelem elszenvedésére és szociális kirekesztésre,
magasabb kockázat depresszió és cyber-bullying (CB) megtapasztalására. Jelen
átfogó, szisztematikus narratív kutatás célja volt, hogy felfedje ezeket a
látszólag egymásnak ellentmondó eredményeket, illetve rámutasson egy robosztus
ok-okozati kutatás szükségességére.
Kulcsszavak:
szisztematikus;
narratív áttekintés; serdülőkor; szociális háló; jóllét
1.0 Bevezetés
A hálózatelmélet (Watts, 2007)
érvényességét mi sem bizonyította jobban, mint az elmúlt évtizedek folyamán a
közösségi média technológia nyomán létrejött online kommunikáció népszerűségének
megnövekedése. A fiatal generáció szinte teljes egésze használja a közösségi
média felületeit. Az adatokat tekintve a 18-29 évesek 83%-a felhasználói
szinten van jelen valamelyik közösségi platformon (Duggan & Brenner, 2013).
Az „EU Kids Online” kutatás kimutatta,
hogy egy 15-16 éves korú fiatal átlagosan napi 118 percet tölt online (O’Neill
et al, 2011). Ennek különböző előnyeivel és hátrányaival már számos kutatás
foglalkozott. Ezért sem hagyható figyelmen kívül az egyre nagyobb tért hódító
online közösségi média technológia (SMT) hatása a serdülő korosztály
pszicho-szociális jóllétére és megőrzésére vonatkozóan. Továbbá számos kutatás
felhívta a figyelmet az online kommunikációban rejlő, serdülőket támogató
lehetőségekre is (Tichon and Shapiro, 2003; Ko and Kuo, 2009; Cerna and Samhel,
2009; Nicholas, 2010; Dolev-Cohen and Barak, 2013; Siriaraya et al, 2011).
2.0 Elméleti
háttér
2.1 Közösségi média
technológia (SMT)
Az
eddigi kutatások kevéssé tárgyalták a közösségi média technológiákon (SMT)
belül a közösségi média felületeket, „amelyek alatt azokat a weboldalakat
értjük, melyek lehetőséget adnak online közösségek létrehozására, illetve
felhasználók által különféle tartalmak megosztására” (Kim et al, 2010). Ezekre
a felületekre jellemző, hogy azonnali, alacsony költséggel járó, privát és
rejtett kommunikációt tesznek lehetővé, amelyet nehéz ellenőrizni, továbbá
mindkét fél számára adott a szinkronban és aszinkronban történő kommunikáció megvalósítása
(Barak, 2007; Stefanone et al, 2011). Ellison és mtsai (2007) korábban már beszámoltak
a SNS pozitív hatásairól a mentális egészség tekintetében, de többen kiemelték
az olyan hátrányait is, mint a CB, a szociális kirekesztettség érzése vagy a mások
általi kihasználás (Kraut et al, 1998; McPherson et al, 2006; Juvonen &
Gross; 2008; Milani et al, 2009). A közösségi média technológia felületeit
eltérő tulajdonságok jellemzik, illetve egyénileg változó, hogy ezek közül ki
melyiket preferálja. Az introvertáltak előnyben részesítik a privát levelezést
(anonimitás szerepe miatt), míg az extrovertáltak olyan közösségi média
platformokat használnak gyakrabban, mint a Facebook (Orchard& Fullwood,
2010; Ryan & Xenos, 2011).
2.2 Serdülőkor
A United Nations Population Fund szerint
1,8 milliárd 10-24 év közötti fiatal él ma a földön (UN-DESA, 2010). Rengeteg
az olyan újonnan felbukkanó stresszor, amivel a modern társadalom és a
világméretű technológiai fejlődés szembesíti őket (Stengård &
Appelqvist-Schmidlechner, 2010). Ennek kapcsán jött létre az az új kutatási
terület, amely ezeknek a modern technológiai eszközöknek és platformoknak a
fiatalokra mért hatását vizsgálja. Serdülőkorban kifejezetten fontos ezeknek a
vizsgálata, hiszen a barátok szerepe kulcsfontosságúvá válik ebben az
életszakaszban, és átveszi a szülők helyét az elsődleges szociális
támogatáskeresésben (Hartup, 1996; Strasburger et al, 2009; Manago et al, 2012;
Coleman, 1974; Boyd & Bee, 2012). Jelen tanulmányban a 20 év alatti
populációt vizsgálták, hiszen ez az első olyan generáció, amelynek egész
fejlődése során jelen volt az online közösségi média.
2.3 Jóllét
A
jóllét fogalmát szubjektív értékelése miatt nehéz pontosan definiálni és mérni.
Ryan és Deci (2001) a hedonikus és eudaimonikus jóllétet különböztették meg
egymástól. A hedonikus szemléletet képviselő elméletalkotók a mentális
egészséget az elégedettség vs. elégedetlenség paradigmával igyekeznek
megragadni, illetve olyan komponensekkel, mint pl.: az élettel való általános
elégedettség, a pozitív érzelmek relatív gyakorisága és a negatív affektusok
relatív hiánya. Az eudaimonikus (önkiteljesítéssel járó) jóllét az elért
célokat és az önmegvalósítást helyezi fókuszba. A klasszikus jóllét-irodalom
elsősorban a szubjektív jóllétet (subjective well-being, SWB) tárgyalja, mely
egyfajta ernyőfogalomként jelenik meg, azaz magában foglal mindent, ami az
egyén saját életének különböző aspektusaira (pl. a lakókörnyezetre, átélt
eseményekre, testi-lelki történésekre, munkára) irányuló értékelése. A
klasszikus jóllét-értelmezésen túlmutat Martin Seligman (2011) jóllételmélete,
vagyis a PERMA-modell. Eszerint a jóllétet biztosító élet öt komponense a
következő: pozitív érzelmek, boldogság, elmélyülés/aktív elfoglaltság, jó
kapcsolatok, értelem/célok, teljesítmény/sikerérzet.
3.0 Módszer
Jelen
kutatásban szisztematikus, összefoglaló technikát alkalmaztunk (Taylor et al,
2007; McFadden et al, 2012). A felhasznált tanulmányok szelekciójánál a szigorú
kiválasztáson volt a hangsúly, illetve az eredmények közti hangsúlyeltolódások
kiegyenlítésén (Killick & Taylor, 2009). A kutatási kérdésnek és a kutatási
elrendezésnek köszönhetően jelen összefoglaló elemzésben nem alkalmazhattuk az
adatok statisztikai metaanalízisét, így az adatok összesítésére helyeződött a
fő hangsúly. A narratív összefoglaló Popay és munkatársai (2006:11) munkája
alapján készült, akik négy specifikus összetevőt vontak be a megközelítésükbe:
1. Meghatározni a felhasznált munkák
célját; 2. A felhasznált irodalmak alapján egy előzetes összefoglalást
készíteni; 3. Az adatok közti összefüggést feltárni; 4. Megállapítani az
összefoglalás robosztusságát. Az eljárás Rogers és munkatársai (2009) nevéhez
köthető, akik rávilágítottak arra, hogy egy szigorú adatszelekción alapuló
narratív összefoglaló is szolgálhat kvantitatív kutatásokhoz hasonló
validitással.
A kutatási
témában publikált cikkek és tanulmányok körében elsőként szűrő-kritériumokat
határoztunk meg. Keresési kifejezésünk „a
közösségi oldalak hatása serdülők mentális egészségére” volt. Összesen 8
adatbázisban futtattuk le a keresést: (1)
Applied Social Sciences Index and Abstracts (ASSIA); (2) Communication
Abstracts; (3) Cumulative Index to Nursing and Allied Health (CINAHL); (4)
Educational Resources Information Centre (ERIC) (5) Medline (Ovid); (6)
PsycINFO; (7) Scopus and (8) Social Sciences Citation Index (SSCI). További
kritérium volt a publikáció dátuma (2003. január 1.- 2013. április 11.).
Összesen három fogalmi csoportot alkottunk 41 kulcsszó alapján, ezek: (1)
online közösségi média; (2) mentális egészség és (3) serdülőkor. Az
adatszelekciós csoportban kettő kutató vett részt, egy harmadik fő a revíziós
folyamatokon dolgozott. A cikkeknek tartalmukban kapcsolódniuk kellett
valamilyen közösségi médiás kommunikációs felülethez, például bloghoz,
üzenetküldő platformhoz, chat-alkalmazáshoz, interaktív weboldalhoz, fórumhoz
vagy közösségi oldalhoz. A nem angol nyelvű publikációkat a költségkímélés és
időtakarékosság miatt kizártuk a keresésből. Így összesen 132 tanulmányt
olvastunk el, és ezek közül 43-at tartottunk meg. A reliabilitás ellenőrzéséhez
a Kappa statisztikai próbát alkalmaztuk. Az adatszelekcióban résztvevő kutatók
közti reliabilitás értéke 0,82 (p<0,05) volt (Landis & Koch,1977). A kutatók
a Downs és Black módszert használták a kvantitatív tanulmányok minőségének
tesztelésére (Downs & Black,1998). Továbbá a kutatók a CASP (Critical
Apraisal Skills Programme) és a Quality Framework (Spencer et al, 2003; CASP,
2006) mérőeszközöket is alkalmazták a kvalitatív tanulmányok megbízhatóságának kiértékelésekor.
Egy tanulmány csak akkor kerülhetett bele a mintába, ha annak kiválasztása a
résztvevő kutatók közös megegyezésén alapult. A narratív összefoglalók
megírásának kezdetekor fogalmi sablonokat használtunk a könnyebb kategorizáció
és az egységes fogalmi keret érdekében. Így kaptuk meg az elemzés többdimenziós
modelljét: makroszinten a kommunikációs folyamatot (Woodstock, 2002; Green et
al, 2002; Alder & Rodman, 2006; Scott, 2007). Mezoszint alatt a rendszerszemléletű
megközelítést értettük. Garmonsway (1991) definíciója alapján: „egy rendszer
alatt azokat az elemeket értjük, melyek interakciója egy egységet hoz létre, a
benne lévő viselkedése ezáltal megváltozhat”. Mikroszint alatt pedig a
serdülőkori fejlődést értettük, szűkebben a közösségi média technológiák
hatását az egyén fejlődésére. A makro és mezoszintek interakciója ezen a ponton
egyedülállóan hat a serdülő populációra.
Jelen
kutatás célja volt, hogy összesítse az online kommunikációs felületek használatának
hatásait a mentális jóllétre a serdülő populációban.
4.0 Eredmények
A
kutatásba bekerült tanulmányok többségére (95%) a női résztvevők magasabb
aránya jellemző. Leggyakrabban használt eljárás a kérdőíves kutatás (55%) volt,
emellett szerepelt még a mintában kvalitatív (12%), longitudinális (12%),
tartalomelemzéses (11%), kísérleti (4%), esetkontroll (3%) és kevert módszeres
(3%) eljárás is.
4.1 Kommunikáció
alapú megközelítés
Ebben
a kategóriában a kutatások öt változó hatását vizsgálták: (1) az online kommunikáció
használatának intenzitása; (2) online kommunikációs média preferenciája; (3)
online közlési folyamat és arra irányuló motivációs erő; (4) az online
kommunikáció okozta viselkedésváltozás; (5) az online és offline kommunikáció
közti különbségek. A kutatás kvalitatív keretét képezték a személyes
adatlapokról, üzenőfalakról és blogokról nyilvánosan elérhető információk
(Cerna & Samhel, 2009; Duggan et al, 2011; Siriaraya et al, 2011; Williams
& Merten, 2013; Cash et al, 2013). A szakirodalom alapján jellemző a
serdülőkre, hogy szívesen osztanak meg magukról személyes információkat online
platformokon, és az online kommunikáció során hajlamosabbak az érzelmi
feltárulkozásra (Tichon and Shapiro, 2003; Cerna & Samhel, 2009; Ko &
Kuo, 2009; Duggan et al, 2011; Siriaraya et al, 2011; Cash et al, 2013). Az
online kommunikáció előnyei között több tanulmányban szerepelt például a
megnövekedett szociális támogatás, a csökkent szociális szorongás mértéke, a
megnőtt önértékelés és a csökkent szociális izoláció hatása (Ko and Kuo, 2009;
Gross, 2009; Maarten et al, 2009; Valkenburg et al, 2009; Davis, 2012;
Dolev-Cohen and Barak, 2013). Míg az ellentétes vélemények az online
kommunikáció és a jóllét közti negatív összefüggéseket hangsúlyozzák (Van den
Eijnden et al, 2008; Hwang et al, 2009; O’Dea & Campbell, 2011; Devine
& Lloyd, 2012; Fioravanti et al, 2012; Pantic et al, 2012; Koles &
Nagy, 2012). Két tanulmányban nem találtak szignifikáns kapcsolatot a
depresszió és az online kommunikáció között (Gross, 2004; Jelenchick et al,
2013).
Az online barátságokkal
foglalkozó tanulmányok közül az online barátságok pozitív kimeneteként
azonosították a megnőtt észlelt társas támogatást, az érzelmi feltárulkozást, a
közösséghez való tartozás érzését, az identitáskeresési lehetőségek
kiszélesedését és az eltérő közösségek közti különbségek áthidalását (Ko &
Kuo, 2009; Ahn, 2012; Lueng, 2011; Sarriera, et al, 2012; Dolev-Cohen &
Barak, 2013). A társas támogatás érzése és az érzelmi támogatás, az önfeltárás
lehetősége, a valahová tartozás élménye között szignifikáns, pozitív kapcsolat
mutatkozott, míg előbbi a szociális szorongással szignifikáns negatív
kapcsolatban állt (Tichon & Shapiro, 2003; Valaitis, 2005; Ko & Kuo,
2009, Duggan et al, 2011; Siriaraya et al, 2011; Quinn & Oldmeadow, 2012;
Williams & Merten, 2013). Két tanulmányban mutatták ki, hogy az online
történő kommunikációs tevékenységek pozitív összefüggésben vannak a jóllét
növekedésével (Hwang et al, 2009; Maarten et al, 2009). A közösségi oldalak
ismert hatásaként említi Quinn és Oldmeadow (2012), hogy növelték a valahová
tartozás érzését a serdülők körében.
4.2 Serdülőkori
fejlődés megközelítés
A
felhasznált tanulmányok közül nyolc mérte az önértékelést (Valkenburg &
Peter, 2006; Gross, 2009; Wilson et al, 2010; Baker & White, 2011; O’Dea
& Campbell, 2011; Firoravanti et al, 2012; Huang & Leung, 2012;
Apaolaza et al, 2013). Közülük három talált szignifikáns kapcsolatot az
alacsony önértékelés és a SMT között (Maarten et al, 2009; Firorovanti et al,
2012; Huang & Leung, 2012). Ezzel
ellentétben a többi tanulmány pozitívabb önértékelést mutatott ki a közösségi
médiahasználattal összefüggésben (Donchi & Moore, 2004; Valkenburg &
Peter, 2006, Gross, 2009). Hasonlóan ellentmondásos eredmények születtek a
depresszió és a közösségi média technológiák kapcsolatát illetően (Van den
Eijnden, 2008; Pantic et al, 2012; Vandoninck et al, 2012; Jelenchick et al,
2013). Egy tajvani kutatásban a serdülők depressziós hangulatának szignifikáns
bejóslója volt az online közösségi médiahasználat abban az esetben, ha a serdülők
az internetet a szocializáció és a barátkeresés céljából használták, míg abban
az esetben, mikor az közösségi média használatának intenzitását vizsgálták a
depressziós hangulattal kapcsolatban, nem találtak szignifikáns összefüggést
(Vandoninck et al, 2011). Leung (2011) kimutatta, hogy a magányos serdülők
körében nagyobb mértékű volt az online közösségi médiák használatának
preferenciája.
4.3 Cyber-bullying
(CB)
Machmutow
és mtsai. (2012) az online eltöltött idő mennyiségét kutatásukban szignifikáns
pozitív előrejelzőnek találták a CB bekövetkezésének tekintetében. Parris és
munkatársai (2012) három fő stratégiát figyeltek meg CB-ot átélt áldozatoknál,
ezek: reaktív megküzdés; preventatív megküzdés (offline maradni); elfogadás.
5.0 Diszkusszió
Jelen
tanulmány célja volt, hogy összefoglalja az online média és a közösségi média
szerepének hatását a serdülők mentális jóllétére vonatkozóan vizsgálja. Mivel
narratív áttekintést tűztek ki célul a kutatók, így jelen tanulmány alapját
különböző kritériumok mentén kiválasztott korábbi publikációk tették ki.
Elsőként az adatok közötti összefüggések azonosítása volt a cél, majd az
összefüggések robosztusságának és limitációinak meghatározása. A 43-ból 13
tanulmány előnyös kimeneteket talált a közösségi média használat és a mentális
jóllét kapcsán, például megnőtt a szociális támogatás, szélesedtek a kapcsolati
lehetőségek, megnövekedett az önbecsülés és a kapcsolódás élménye. Az
anonimitás és a csökkent nonverbális gátlások által az online kapcsolatok
segítették csökkenteni az önfeltárulkozást akadályozó tényezőket (Ko & Kuo,
2009). Továbbá az is valószínű, hogy az elfojtott érzelmek az elhallgatás miatt
negatívan hatnak a jóllétre (Dolev-Cohen & Barak, 2013). Azok a kutatások,
melyekben a káros hatásokat vizsgálták, az online történő kommunikációt az
interakciók egy gyengébb változatának tartják, amely növeli a depresszió és a
szociális kirekesztés esélyeit. Egy nagyobb kutatásban például azt találták,
hogy lányok esetén a közösségi média használat intenzívebbé válása csökkentette
a mentális jóllétet (Devine & Lloyd, 2012). A kutatás szignifikáns pozitív
kapcsolatot mutatott ki az online eltöltött idő és a CB között, illetve a CB pozitív
összefüggést mutatott a depresszióval kapcsolatban.
6.0 Kitekintés és
limitációk
Összességében azt találták, hogy a
kommunikációra használt online médiatechnológiáknak több előnye van a mentális
jóllétre, mint hátránya. Azonban figyelembe kell venni azt, hogy az online
közösségi média felületek jellemző működési módjuktól függően más-más hatást
válthatnak ki (Facebook, AskFM), azaz az online platformok mentális jóllétre
való hatása az online platformokra specifikus lehet. Befolyásolja még a negatív
és pozitív kimenetet a nem, a szocio-ökonómiai státusz, a földrajzi
elhelyezkedés is. Limitációként meg kell említeni a felhasznált tanulmányok
eltérő reliabilitásmutatóit is. Szükségszerű, hogy egy jövőbeni kutatás bővítse
a szűrési kritériumokat, például ne csak angol nyelvű cikkeket használjon fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése