A problémamegoldást fejlesztő tréning specifikus hatása olyan anyák körében, akik gyermekénél frissen diagnosztizáltak daganatos betegséget
Olle
Jane Z. Sahler, Michael J. Dolgin, SeanPhipps, Diane L. Fairclough, MarthaA.
Askins, Ernest R. Katz, Robert B. Noll, and Robert W. Butler (2013) Specificity of Problem-Solving Skills Training
in Mothers of Children Newly Diagnosed With Cancer: Results of a Multisite Randomized
Clinical Trial. Journal of Clinical Oncology,
31, 1329-1335.
Készítette:
Lakatos Dóra (FTP9UV)
Absztrakt
Egy
szülő számára nagyfokú stresszel jár, ha a gyerekét rákkal diagnosztizálják.
Számukra jött létre a ’Bright IDEAS’ nevű kampány, melynek célja, hogy a
problémamegoldó készségek fejlesztésének segítségével csökkenteni tudják az
ilyen szülők szorongását, depresszióját, poszttraumás stresszel fellépő tüneteit.
Ezen tanulmány célja, hogy egy problémamegoldó készségeket fejlesztő terápia
közvetett és közvetlen hatásait vizsgálva összehasonlítsa egy nondirektív pszichoterápiával.
Páciensek és Módszer
A randomizált klinikai
próbán 309 olyan angolul vagy spanyolul beszélő édesanya vett részt, akinek
gyerekét 2-16 héttel a toborzás előtt rákkal diagnosztizálták. A résztvevőket
véletlenszerűen osztották a kutatás két csoportjába. Összesen háromszor mérték
fel a résztvevők állapotát a vizsgált változók tekintetében: a randomizált
csoportba osztás előtt, közvetlenül a terápia lezárása után, illetve az ezt
követő 3. hónapban. Mindkét csoport résztvevőinek 8 héten át tartó, heti
egyszeri ülést jelentett a terápia.
Eredmények
A
csoportba osztás előtti felmérés szerint a két csoport között nem volt
szignifikáns különbség. A második, rögtön a terápia lezárást utáni felmérés
szerint a problémamegoldó készség kivételével, mindkét csoportban fejlődött a
többi mért változó. Az utolsó felmérés, amely a terápia lezárása után 3
hónappal történt, azonban azt mutatta, hogy azok a résztvevők, akiknek direkt
módon tanították a problémamegoldó készség fejlesztését további szignifikáns
fejlődést mutattak a levertség, a szorongás és a poszttraumás stressz
szempontjából. Ezen a téren ezzel szemben a nondirektív pszichoterápiában
résztvevők nem mutattak fejlődést ekkor.
Következtetés
A problémamegoldó készséget
fejlesztő terápia egy olyan hatékony és specifikus beavatkozás, amelynek
jótékony hatásai a terápia lezárása után is fejlődnek. Ezzel ellentétben a
nondirektív pszichoterápia csak akkor hatékony, amikor éppen folyik, és stagnál
a fejlődés, amikor befejeződik a terápia. Ebből azt a következtetést vonhatjuk
le, hogy ilyen megküzdési készségek tanítása elősegítheti egy család
rugalmasságát, érzelmi ellenálló képességet a rákkal küzdő családtag kezelése
során.
Bevezetés
A gyerekkorban diagnosztizált rák és annak kezdeti
kezelése különösen stresszes, akár traumatikus is lehet a szülők számára.
Korábbit tanulmányunkban kimutattuk, hogy rákos gyerekek
édesanyjuknak csökkent a jólléte, amely ahhoz köthető, hogy viselkedéses és
érzelmi alkalmazkodás megy végbe a gyerekük diagnosztizálásakor.A
problémamegoldó készséget fejlesztő terápia egy 5 lépéses kognitív-viselkedéses
terápia, amelyet különböző kontextusokban arra használnak, hogy beazonosítsák
és javítsák az egyén sérült jóllétét. Célja, hogy megerősítse az egyént abban,
hogy hogyan és milyen megküzdései stratégiákkal kezeljen egy-egy ártalmas
élethelyzetet. A ’Bright IDEAS’ program erre a problémamegoldó készségeket
fejlesztő terápiára alapult, amely segít fejleszteni a problémamegoldó készségeket,
illetve segít csökkenteni a szorongással, a depresszióval, illetve poszttraumás
stresszel fellépő tüneteket az olyan édesanyák számára, akiknek gyerekét rákkal
diagnosztizáltak.
A randomizált klinikai vizsgálat során két csoportot
hasonlítottunk össze: a problémamegoldó készséget fejlesztő terápiában
részesülők és hagyományos, nondirektív pszichoterápiában részesülők. Hipotézisünk
szerint problémamegoldó készséget fejlesztő terápia elsődleges hatása, hogy az
ebbe a csoportba tartozóknak fejlődik a problémamegoldó készsége, a másodlagos
hatás szerint pedig a terápia csökkenti a negatív affektivitást. Emellett a
mediációs modellünk kimutatta, hogy egy egységnyi növekedés a problémamegoldó
készségben, a szorongás tüneteiben 27%, a depresszió tüneteiben 20%, a
poszttraumás stressz tüneteiben pedig 26% csökkenéssel járt együtt.
A két terápiának olyan megegyező nem specifikus tényezői
voltak, min az idő, a figyelem, a támogatás, a várakozás és a terápiás
szövetség. A nondirektív, támogató pszichoterápia különbsége az volt, hogy nem
tartalmazott olyan elemeket, amely direkt módon a problémamegoldó készséget
fejlesztette volna. Ez a nondirektív, támogató pszichoterápia alapja a figyelem
és a Rogers-féle kliensközpontúság.
Résztvevők
Négy intézményből gyűjtöttünk olyan édesanyákat, akiknek
gyerekét minimum 2 hete, de maximum 16 hete diagnosztizáltak rákkal. Ezek az
intézmények a következők: MD Anderson Rák Központ, Los Angeles-i Gyermekkórház,
Pittsburgh-i Gyermekkórház és
Doernbecher-i Gyermekgyógyászati Kórház. A vizsgálati személyeknek két
alkalmassági kritériumnak kellett megfelelni: egyrészt a tudniuk kellett
angolul vagy spanyolul beszélni és olvasni, másrészt 50 mérföldnél nem
lakhattak távolabb a kezelés helyszínétől. Azokat az édesanyákat kizárták a
kutatásból, akiknek gyerekei egészségügyi krízisben voltak.
Eljárás
Az
eljárás első lépése a beleegyező nyilatkozat volt. Ezután a résztvevők
kitöltötték az első felmérést, majd beosztották őket a két csoport
valamelyikébe. A vizsgálati személyek egy kisebb összeget is kaptak
kompenzálásul az idejükért. A terápiákat a kutatásban résztvevő asszisztensek
vezették, akik klinikai pszichológiából vagy viselkedéses pszichológiából
diplomáztak. Kezdetben az asszisztensek csoportos tréningen vettek részt. A
kutatás vezetői heti rendszerességgel szupervíziót tartottak, hogy elősegítsék
a terápia hatékonyságát. Minden ülést rögzítettek digitálisan.
A
problémamegoldó készséget fejlesztő terápia összesen 8, 1 órán át tartó egyéni
ülésből állt.
A ’Bright IDEAS’ egy moziakszó.
A ’Bright’ a problémamegoldásra irányuló kitartást és optimizmust jelöli. Az
’IDEAS’ szó betűi pedig a hatékony problémamegoldás 5 lépését fedik le: I
(identify the problem) azonosítsd a problémát, D (determine the options) határozd
meg a lehetőségeidet, E (evaluate options/choose thebest) értékeld ezeket a
lehetőségeket és válaszd ki a legjobbat,
A (act) cselekedj, and S (see if it worked) nézd meg az eredményt.
A problémamegoldó készséget fejlesztő terápia során olyan
interperszonális eszközöket használtak a terapeuták, mint az aktív
meghallgatás, érzelmek tükrözése, tisztázás és támogatás. A problémamegoldó
készséget fejlesztő terápia ülései a következőképpen zajlottak: 1.: a rapport
kiépítése, a magánéleti háttér és az orvosi információk megértése, 2.: a
terápia ismertetése, 3.-7.: a kliens problémáinak feltárása, és a
problémamegoldó stratégiáinak és
készségeinek fejlesztési, 8.: a terápia
összegzése, a stratégiák megnevezése, majd a lezárás.
A nondirektív pszichoterápia is alkalmazza az olyan
interperszonális eszközöket, mint az aktív meghallgatás, érzelmek tükrözése,
tisztázás és támogatás. Továbbá a nondirektív pszichoterápia tartalmaz önreflexiót,
amihez biztonság, ítélkezés mentes légkör szükséges, ahol az egyén érzelmeinek
kifejezése elfogadással találkoznak. A nondirektív pszichoterápia a
következőképpen épül fel: 1. ülés: a rapport kiépítése, a magánéleti háttér és
az orvosi információk megértése 8. ülés: lezárás. A közbülső ülések alkalmával
az asszisztens mindig az aktív hallgatásra és az érzések visszatükrözésére koncentrált.
Mindkét
terápiát ugyanazon asszisztensek vezették, hogy ne sérüljön a terápiás kapcsolat
az olyan tényezőktől, mint a barátságosság vagy nem specifikus szociális
készségek. Részletes kezelési kézikönyvet készítettek mind a két csoportnál. A
legfőbb különbség a két csoport között, hogy az egyikben direkt módon
használtak problémamegoldó készséget fejlesztő eszközöket, míg a másikban
direkt módon elkerülték ezek használatát.
Mérőeszközök
A
demográfiai adatokat az első felmérésnél gyűjtötték össze. A problémamegoldó
készséget és a negatív affektivitást mérő kérdőíveket a résztvevők a vizsgálat
3 szakaszában töltötték ki: a csoportba sorolás előtt, közvetlenül a terápia
lezárása után és 3 hónappal később. A várakozást és a hitelességet mérő
skálákat az első és negyedik ülés után töltötték ki a résztvevők.
Demográfia
A gyerekről olyan
adatokat gyűjtöttek, mint a kor, a diagnózis és annak dátuma. Az édesanyáktól
pedig megkérdezték korukat, családi állapotukat, iskolázottsági szintjüket és
etnicitásukat.
Problémamegoldó készségek
A problémamegoldó készséget a ’Social Problem-Solving Inventory-Revised
(SPSI-R)’ (Társas problémamegoldás Kérdőív) skála átdolgozott verziójával
mérték. Ez egy 52 itemes önbevalláson alapuló skála, amelynek erős a
megbízhatósága és érvényes becslése van.
Negatív érzelmi
affektivitás
Az
aktuális lelkiállapotot a ’Profile of Mood States (POMS)’ skálával mérték,
amely egy 65 itemes önbevalláson alapuló skála erős reliabilitással és
validitással. A teljes lelkiállapot zavartságának, a levértségnek a felmérésére
a ’Total Mood Disturbance (TMD)’ skálát használták. A depressziót a ’Beck Depression
Inventory’ segítségével mérték. Beck 21 itemes depresszió kérdőívét széles
körben használják klinikai és tanulmányi célból. A belső konzisztenciája
0.73-tól 0.92-ig terjed. Az ’Impact of Event Scale’ segítségével a speciális
esetre adott poszttraumás stressz tüneteit mérték. Ennek a 22 itemes kérdőívnek
egy átdolgozott verzióját használták.
Hitelesség
és várakozás
A páciensek értékelték terápiás üléseiket hitelesség és
várakozások szempontjából az első és a negyedik ülés után. A hitelességet egy három itemes 9 fokú skálán
értékelték, míg a javulással kapcsolatos várakozásaikat százalékban kellett
megadni.
A kezelés sérthetetlensége
Minden ülés digitálisan rögzítve volt, amelyeket egy
jelszó által védett központi rendszerbe töltötték fel. A felvételek véletlenszerűen kiválasztott
10%-át nézte át a három szenior kutatóból álló csapat egyik tagja, akinek
feladata a kezelés sérthetetlenségének biztosítása volt. Közülük mind a hárman
képzettek a problémamegoldó készséget fejlesztő terápiában, korábbi tanulmányok
vezető kutatói, illetve a nondirektív pszichoterápiában jelentős munkásságuk
van. Őket nem tájékoztatták a kezelés körülményeiről.
Mindkét
csoportban az üléseseket pontozták a terápiás szövetség minősége, támogató
interakció, empátia és ítélkezés mentesség szempontjából. A problémamegoldó
készséget fejlesztő terápiánál a kutatók értékelték, hogy mennyire nyilvánvaló,
érthető a program ismertetése, hogy mit foglal magába tréning, illetve
figyelmet fordítottak arra, hogy az ülések között hogyan használták az
elsajátított készségeket a résztvevők. A nondirektív pszichoterápiában a
kutatók az önreflexió elősegítését, a nondirektív támogatást és a
problémamegoldó készséget fejlesztő eszközök használatának elkerülését
keresték. Ezeknek a kritériumoknak való megfelelősség aránya 95% volt mind a
két csoportban. Belső reliabilitást a tanulmány kezdeti szakaszában
meghatározták, és tesztelték periódikusan.
Adatok elemzése
Az adatok elemzésénél SAS rendszert használtak. A
longitudinális elemzéseket megismételték azoknál a betegeknél, akik nem vettek
részt mind a 8 ülésen.
A
két terápia előtti felmérés tartalmazta az időt is, mint jósló változót. Fontos,
hogy az első felmérésnél összesített becslést használtak a mérés precizitása
növelésének érdekében. A következő adatokat kovariációkként használtuk: a
gyerek életkora, az édesanya életkora, iskolai végzettség, családi állapot és
beszélt nyelv. A vizsgálatot 89%-98% erősségűre tervezték, 0,3 standardszórással.
Eredmények
744 alkalmas édesanyából 402 egyezett bele a részvételbe.
152 édesanya vett részt problémamegoldó készséget fejlesztő terápián, míg a
nondirektív pszichoterápiában részesülők száma 157. Nem találtak különbség a
kutatásban résztvevők és a kutatásba nem beleegyezők között kor (p=.42), nyelv
(p=.19), a gyerekük életkora (p=.25) , a gyerekük diagnózisa (p=-32) vagy a
diagnózis óta eltelt idő (p=.13) tekintetében. Összesen 11 problémamegoldó
készséget fejlesztő terápiában részesülő anya és 5 nondirektív
pszichoterápiában részesülő anya lépett vissza a kutatásból a gyereküknél
fellépő egészségügyi krízis miatt.
A
problémamegoldó készséget fejlesztő terápián résztvevők közül 58% (88
édesanya), míg a nondirektív pszichoterápiában részesülők közül 62% (97
édesanya) vett részt legalább 6 ülésen. Legfőképpen azért nem vettek részt mind
a 8 ülésen, mert nem tudták idejükkel összeegyeztetni a 8 ülést úgy, hogy 16
héten belül végezzenek. Összességében 96 problémamegoldó készséget fejlesztő
terápiában részesülő anya és 108 nondirektív pszichoterápiában részesülő anya
töltötte ki a második felmérést, amire rögtön a terápia lezárása után került
sor. Közülük 96 problémamegoldó készséget fejlesztő terápiában részesülő anya
és 98 nondirektív terápiában részesülő anya töltötte ki a három hónappal
későbbi értékelő lapot.
A
csoportok között nem volt különbség demográfiai tekintetben az első felmérés
szerint, a csoportba osztás előtt. A hitelesség és a várakozás pontszámai nem
különböztek szignifikánsan a két csoportban azoknál az anyáknál, akik
ugyanolyan pozitívan gondolkodtak az adott beavatkozás lehetséges hasznáról. Az
egész procedúra körülbelül 7 hónapon át tartott.
A
második felmérés alapján kimutatták, hogy a problémamegoldási készség
szignifikánsan fejlődött azoknál az anyáknál, akik problémamegoldó készséget
fejlesztő terápiában részesültek. A negatív affektivitás tekintetében mind a
két csoportban észrevehető változás, habár a problémamegoldó készséget
fejlesztő terápiás csoportban kicsit nagyobb fejlődés ment végbe. A második
(közvetlenül a terápia lezárása után) és harmadik (3 hónappal a terápia
lezárása után) felmérés között a problémamegoldó készséget fejlesztő terápiás
csoport továbbra is szignifikánsan fejlődött a negatív affektivitás
tekintetében, azonban csak csekély fejlődés történt a másik csoportban.
Diszkusszió
A kísérlet fő célja, hogy vizsgáljuk a problémamegoldó
készséget fejlesztő terápia szorongás csökkentő hatását azoknál az anyáknál,
akiknek gyerekeit az utóbbi időben rákkal diagnosztizáltak. Ezt állították
szembe egy nondirektív pszichoterápiával. Mindkét terápia ugyanolyan figyelmet,
ítélkezés mentes attitűdöt, támogatást és érzelemkifejezést nyújtott a kliensek
számára. Az egyetlen különbség az volt, hogy a problémamegoldó készséget
fejlesztő terápia tartalmazott olyan elemeket, amelyek a konkrétan a
problémamegoldó készséget fejlesztették.
Az eredmények szerint a problémamegoldó készséget
fejlesztő terápiában részesülőknél szignifikánsan nőtt a problémamegoldó
készség a második felmérés alapján, mivel nekik direkt módon tanították
azt. A harmadik felmérés alapján
látszott, hogy a problémamegoldó készséget fejlesztő terápiában részesülő anyák
a terápia lezárása után is fejlődtek.
Úgy gondoljuk, hogy ez az első olyan kísérlet, amely
tisztán a támogató terápia előnyeit vizsgálja azoknál az anyáknál, akiknek
gyerekeit nemrégiben rákkal diagnosztizáltak. Habár, ennek a tanulmánynak nem
volt olyan kontrollcsoportja, amelynél semmilyen kezelést ne alkalmazta volna,
a nondirektív pszichoterápia azonnali többlet hatása jelentkezett. A tanulmány
kimutatta, hogy ennek ellenére a nondirektív pszichoterápia hatása stagnál,
amikor a beavatkozás véget ér.
A felmérések kitöltési
aránya a problémamegoldó készséget fejlesztő terápiában részesülő anyáknál 61%,
a nondirektív pszichoterápiában részesülő anyáknál 63%. Ezek alacsonyabb értékek,
mint ahogy a kutatók várták az előzetes munkáik alapján. Ennek egyik oka az
lehet, hogy minden résztvevő elkötelezett volt egy beavatkozás iránt. Habár a tanulmány eredményei nem meglepőek, a
kísérlet során kiderül az is, hogy a pszichológiai onkológiai kutatásokhoz
nagyon nehéz résztvevőket gyűjteni és megtartani.
A kutatás egyik korlátja, hogy kizárólag édesanyákat
vizsgált. Elkötelezett édesapákat nagyon nehéz találni a korlátozott
hozzáférhetőség, elérhetőség miatt. Sok szülőnek muszáj megosztani a családi
feladatokat. Az apák általában a család anyagi helyzetét biztosítják, illetve a
beteg gyerek kórházban töltött ideje alatt legfőképpen ők gondoskodnak a
testvérekről. Tapasztalatok azt mutatják, hogy az apák szorongást élnek át
amikor gyereküket diagnosztizálják, így ők is tudnának hasznosítani a
terápiából. Emiatt fontos, hogy a jövőben legyen egy módszer arra, hogy az apákat
is bevonódjanak a projektbe.
A kutatás másik korlátja, hogy az utólagos felmérés a
beavatkozást követő 3. hónapban történt. Jobban fel lehetett volna tárni a
problémamegoldó készséget fejlesztő terápia
tartósságát, ha ez az
utólagos felmérés legalább a 6., de legfeljebb a 12. hónapban történik. A
rövidebb időn belül történő felmérés mellett szól az - a hosszabb időn belüli
utólagos felméréssel szemben-, hogy jelen kutatás esetében az utólagos
felmérésre a résztvevők 90%-a megmaradt.
A korlátok ellenére megbízhatóak felfedezések több
okból. Egyrészt egyenlő arányban vettek
részt vizsgálati személyek mindkét csoportban. Másrészt minden olyan anyát
figyelembe vettek az elemzésnél, aki az első felmérést kitöltötte attól
függetlenül, hogy a továbbiakban részt vett-e a terápiákon. Emellett fontos még
az is, hogy a második felmérést kitöltöttek 90%-a töltötte ki a harmadik
felmérést is.
Ezekben a beavatkozásokban fontos, hogy melyek a ható
elemei. Azt állapítottuk meg, hogy aa problémamegoldó készséget fejlesztő
terápiának szignifikáns hathatósága van a terápia támogató, idő és figyelmi
elemeivel szemben.
Javaslott
az, hogy az utólagos felmérés ne a terápia lezárását követő harmadik hónapban
történjen, hanem később. Ezáltal jobban meg lehet vizsgálni az újonnan
elsajátított készségek tartósságát és a szorongásra kifejtett hatásukat.
Emellett fontos lehet, hogy ne csak édesapák, hanem egyéb
gondozók is részt vegyenek ilyen projektekben. Remélhető, hogy a kampány
egyszerű lépései alkalmazhatók sok betegséggel kapcsolatos problémában,
szituációban.
A terjeszkedés kulcsa a
megnövekedett számítógépes hozzáférésben, társas hálózatban és online
tréningben van. Mivel ahogy csökken ezeknek a beavatkozásoknak a költsége, úgy
nőnek a kezelések.
A problémamegoldó készséget
fejlesztő terápia internetes verziójának az elkészítése széles körben
alkalmazhatóvá tehetné a terápiát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése