Online interperszonális szexuális tárgyiasító tapasztalatok és kínai serdülő lányok intuitív étkezése: a szépség fogalmának széleskörű értelmezése és a test elfogadásának
szerepe
Luo, Y. J., Niu, G. F., Kong, F. C., & Chen, H. (2019). Online interpersonal
sexual objectification experiences and Chinese adolescent girls' intuitive
eating: The role of broad conceptualization of beauty and body appreciation. Eating
behaviors, 33, 55-60.
Készítette: Lippai Judit
Absztrakt
Napjainkban az online
térben széles körben elterjedtek a személyközti
szexuális tárgyiasító tapasztalatok, ami jelentős hatással van az étkezési szokásokra.
Az intuitív táplálkozás jelensége azt
jelenti, hogy bízunk belső, fiziológiás érzeteinkben (mint az éhség vagy
telítettség-érzet), s ezeket használjuk útmutatóként arra vonatkozóan, hogy
mikor, mit és mennyit együnk (Tylka, 2006). Jelen tanulmányban az online interperszonális
szexuális tárgyiasítási tapasztalatok (OISO) és az intuitív étkezés közti
kapcsolatot vizsgálták a szépség fogalmának széleskörű értelmezésének és a test
elfogadásának közvetítő szerepe mellett. A minta 1152 11-15 éves kínai serdülő
lányból állt, akik az online személyközti szexuális tárgyiasító tapasztalatok,
a szépség széles-körű koncepciója, a test elfogadása és az intuitív étkezés
témaköreiben töltöttek ki 1-1 kérdőívet. A hipotézis beigazolódott; OISO és az
intuitív étkezés között negatív kapcsolat áll fenn, melyet a szépség
széles-körű értelmezése és a test elfogadása közvetít. Az eredmények alapján az
egészséges étkezési magatartást elősegítő programok célja lehetne, hogy
kritikus szemléletre tanítsák a serdülő lányokat az online térben elterjedt megjelenés-központú
gondolkodásmóddal szemben és arra ösztönözzék őket, hogy a tömegmédiában
megjelenő szépség-ideál helyett inkább a test funkcionális adottságaira koncentráljanak,
valamint hogy tiszteljék és elfogadják testüket.
Bevezető
A különböző étkezési
magatartások kutatása során a tanulmányok jelentős része arra összpontosított,
hogy hogyan lehetne megelőzni a különböző étkezési zavarokat. A patológia
hiánya azonban nem feltétlenül jelent pozitív étkezési magatartást, ezért a
kutatók figyelme lassan azon szokások felé fordult, melyek segítenek megőrizni
fizikai és mentális egészségünket (Tylka & Wilcox, 2006). Az ösztönös/intuitív étkezés során hallgatunk
saját belső, fiziológiás érzeteinkre, s ezeket használjuk útmutatóként arra
vonatkozóan, hogy mit, mikor és mennyit fogyasszunk (Tylka, 2006). Számos kutatás
erős kapcsolatot talált az ösztönös étkezés és a nők testi-lelki egészsége
között (Tylka & Homan, 2015; Richards, Crowton, Berrett, Smith és Passmore,
2017), ezért prediktorainak feltárása az egészséges étkezési szokások
kialakítása mellett hozzájárulhat a testi és lelki egészséghez egyaránt.
Napjainkban a kamaszok
túlnyomó többsége jelen van az online közösségi médiában, s az itt szerzett
tapasztalataik (pl. a társaktól érkező állandó visszajelzések a külsőjükre
vonatkozóan, társaik által feltöltött képek, melyeket mindenki láthat stb.) azt
a benyomást keltik bennük, hogy a külső fontosabb, mint a belső (Kim &
Chock, 2015; Vries, Peter, Graaf, & Nikken, 2015). A szexuális tárgyiasítás elmélete szerint az interperszonális
kontextusban szexuális tárgyiasítást megtapasztaló lányok és nők maguk is
alkalmazni kezdik a megfigyelő szemszögét a külső megjelenéssel összefüggésben,
külső tulajdonságaikat túlhangsúlyozzák belsőkhöz képest, s így hajlamosabbak
lesznek korlátozó étkezési magatartást kialakítani és következetesen megvonni
maguktól bizonyos ételeket (Fredrickson és Roberts, 1997). Online interperszonális szexuális tárgyiasító tapasztalat (OISO)
minden olyan tapasztalat, amely azt sugallja, hogy mások kiemelt figyelmet
szentelnek a külső megjelenésre az online felületeken. Minél több OISO tapasztalatot
szerez valaki, annál kevésbé hagyatkozik intuitív étkezésre, mert belső
állapotaik monitorozása helyett arra kezd figyelni, hogy adott táplálék hogyan
befolyásolja testsúlyát, külsőjét (Andrew, Tiggemann és Clark, 2015). Mivel a
tárgyiasított testkép a táplálkozási zavarok prediktora (Jackson &Chen,
2015), melyek negatív összefüggésben vannak az intuitív étkezéssel (Linardon és
Mitchell, 2017), ezért jelen cikk szerzői feltételezték, hogy az OISO
tapasztalatok negatívan kapcsolódnak az ösztönös étkezéshez.
Az ösztönös vagy intuitív
étkezés kialakításának feltételei közé tartozik a szépség széleskörű értelmezése (azaz hogy a nők milyen tágan
határozzák meg a külső és belső női szépség fogalmát) és a test elfogadása (vagyis a test iránti tisztelet, pozitív attitűd,
és hogy a tökéletlenségekre való összpontosítás és a szociális ideálok követése
helyett a funkciókra fókuszálunk) is (Tylka & Wood-Barcalow, 2015). A
korábbi kutatási eredményekre támaszkodó hipotézis szerint tehát az OISO tapasztalatok negatív
összefüggésben állnak az intuitív
étkezéssel, mely kapcsolatot a szépség
széles-körű koncepciójának és a test
elfogadásának csökkent szintje közvetítik.
Módszer
Minta
és adatgyűjtés
Az informált beleegyező nyilatkozat
aláírását követően 1250 11 és 15 év közötti kínai serdülő lány töltötte ki a
teszt-sort papír-ceruza alapon. Az elemzésekhez N=1152 személy adatait tudták
felhasználni. A kérdések során az online szexuális tárgyiasításra vonatkozó
kérdések a Kínában leginkább elterjedt közösségi média platformra, a QQ-ra
vonatkoztak, melyen a felhasználók azonnal kommunikálhatnak; szöveget, képeket
és videókat oszthatnak meg, bejelölhetnek és jelölve lehetnek valamint hozzászólhatnak
a megosztott tartalmakhoz.
Kérdőívek
BMI index: a vizsgálati
személyek beszámoltak a testmagasságukról és testtömegükről, ennek alapján
számolták ki a BMI indexüket.
QQ-n töltött idő: egy átlagos napon
a QQ-val töltött órák száma.
Az online interperszonális szexuális
tárgyiasítással kapcsolatos tapasztalatokat (OISO) hat tétel
segítségével mérték; kettőt a Interpersonal Sexual Objectification Scale-ből
emeltek át (Kozee et al., 2007), a többi négy tétel a kamaszok által korábban leggyakrabban
említett QQ jellegzetességeken alapult. A kérdőív Cronbach-alfa értéke
kielégítőnek bizonyult (α=0.82).
A szépség széleskörű koncepciójának mérésére a 9-tételes The Broad Conceptualization
of Beauty Scale (Tylka & Iannantuono,2016) kérdőívet alkalmazták (Cronbach-α
=0.81).
A test elfogadását a The Body
Appreciation Scale-2-vel mérték (Tylka & Wood-Barcalow, 2015). A kérdőív
megbízhatónak bizonyult (Cronbach-α = 0.89).
Az intuitív étkezést
a The four-factor intuitive eating scale for adolescents kérdőív segítségével
mérték (Dockendorff, Petrie, Greenleaf, & Martin, 2012). A 17 tételes
kérdőív összesített Cronbach-α értéke 0.75 volt. Mindegyik kérdőív 5-fokú
Likert-skála segítségével mérte fel a résztvevők válaszait.
Eredmények
Az eredmények szerint az OISO tapasztalatok negatív
kapcsolatban állnak a szépség széleskörű értelmezésével (r=-0.12**) és az
intuitív étkezéssel (r=-0.19***). A szépség tág-körű értelmezése, a test
elfogadása és az intuitív étkezés pozitívan korreláltak. Az OISO tapasztalatok
és a test elfogadása között nem találtak összefüggést (r=-0.01).
*p < .05, **p < .01, ***p < .001.
A közvetítő-modell tesztelése során a pszichológiai
változókat látens változóként értelmezték, és megvizsgálták a modell
illeszkedését az éltkor, BMI index és a QQ-n töltött idő kontrollálásával. A
feltételezett modell több kritérium alapján megfelelő illeszkedést mutatott.
Mivel az OISO tapasztalatok nem mutattak szignifikáns összefüggést a test
elfogadásával, ezt az útvonalat törölték a modellből.
Végül azt vizsgálták meg, hogy a szépség széleskörű
értelmezése és a test elfogadása közvetíti –e a kapcsolatot az OISO
tapasztalatok és az intuitív étkezés között. A hipotézis beigazolódott; az OISO
tapasztalatok indirekt összefüggést mutattak az intuitív étkezéssel a szépség
tág-körű értelmezésén és a test elfogadásán keresztül ( β=−0.036, SE=0.015, p
< .05).
Diszkusszió
Jelen kutatásban az
intuitív étkezést befolyásoló tényezőket vizsgálták kínai serdülő lányok
körében. Az eredmények alapján az online szexuális tárgyiasítással összefüggő tapasztalatok
indirekt módon negatív hatással vannak az ösztönös evésre, s ezt a kapcsolatot
a szépség tág-körű értelmezése és a test elfogadása közvetíti.
Az eredmények alapján
tehát azok a lányok, akik több online szexuális tárgyiasítással találkoznak,
hajlamosabbak a külső alapján értékelni magukat és kevésbé figyelnek saját
testük belső jelzéseire, ilyen módon kevésbé táplálkoznak ösztönös/intuitív
módon. Mivel a közösségi média használata egyre népszerűbb a serdülők körében,
az egészséges étkezést és életmódot célzó programok a jövőben fókuszálhatnának
arra, hogy ösztönözzék a lányokat a megjelenés-fókuszú ideálok és a
tárgyiasítással szembeni kritikus attitűdre és arra bátorítsák őket, hogy a kinézet
helyett testük funkcionalitására (pl. egészség, képességek) figyeljenek.
Az eredmények szerint
azok a lányok, akik szeretik és elfogadják testüket, hajlamosabbak az intuitív
étkezésre. Az OISO tapasztalatok és a test elfogadása között nem találtak
kapcsolatot, ami arra utal, hogy az OISO tapasztalatok a meglévő pozitív
testképet nem fenyegetik, a pozitív testkép tehát viszonylag stabil tényező,
amely hozzásegítheti a nőket a közösségi média negatív hatásainak
távoltartására.
A magasabb OISO
tapasztalattal rendelkező lányok szűkebben határozzák meg a szépség fogalmát, s
ez összhangban áll olyan korábbi vizsgálati eredményekkel, miszerint az
interperszonális szexuális tárgyiasítás arra hajlamosítja a nőket, hogy a
tökéletes testről szóló kulturális ideákat belsővé tegyék, és nagyobb
valószínűséggel alkalmazzanak különféle kozmetikai sebészeti beavatkozásokat (Calogero
et al., 2010). Azok, akik a női szépségről tágabb értelemben gondolkoznak (pl. többféle
méretet és alakot találnak szépnek), azok hajlamosabbak belső jelzéseikre
figyelve étkezni. A kutatás arra mutat rá, hogy mivel az OISO és az intuitív
étkezés közti kapcsolatot a szépség széles-körű értelmezése közvetíti, létfontosságú
lenne bővíteni a lányok szépségről alkotott elképzeléseit; az iskolai programok
óraterveiben a szépség fogalmát olyan tényezők mentén kellene szemléltetni,
mint a sokszínűség, elfogadás és együttérzés (Tylka & Iannantuono, 2016). Az
is hasznos lenne, ha a szülők és társak kifejezésre juttatnák, hogy szépnek
tartják lányaik testét, ezzel is elősegítve a szépség tág-körű értelmezését és
az intuitív étkezést.
Korlátok
A kutatás korlátai közé
tartozik, hogy keresztmetszeti mivolta miatt nem nyújt lehetőséget oki
kapcsolatok feltárására, valamint hogy az eredmények kevéssé általánosíthatóak,
mert a kérdések egy speciális kínai közösségi-média platformra, a QQ-ra
vonatkoztak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése