„Csak még egy epizód”: A „binge” típusú televízió-és sorozatnézés
Walton-Pattison, E., Dombrowski, S. U., &
Presseau, J. (2018). ‘Just one more episode’: Frequency and theoretical
correlates of television binge watching. Journal of health
psychology, 23(1), 17-24.
Az
összefoglalót készítette: Szabó Liza
Absztrakt:
A
„binge” típusú sorozat-és televíziónézés egy viszonylag új típusú viselkedéses
jelenség, amelynek komoly egészségpszichológiai vonatkozásai is lehetnek. A
tanulmány célja, hogy feltárja az összefüggéseket a binge típusú
médiafogyasztás és az énhatékonyság, a következményelvásárok, az
előrevételezett bűntudat, az automatizmus, a célkitűzések elérésének
facilitációja és a célkonfliktusok között.
Elméleti
háttér:
Az
online elérhető filmek, sorozatok és egyéb műsorok gyors és könnyű hozzáférhetősége
miatt a film-és sorozatnézés soha nem volt egyszerűbb. Ennek következtében egy
új típusú viselkedéses jelenségre lehetünk figyelmesek, amelyet „binge” film-és
sorozatnézésnek is nevezhetünk – a „binge-eating” után –, amely tulajdonképpen
azt a tevékenységet takarja, amikor az egyén adott televíziós sorozatból egy ültő
helyében nagy mennyiségű epizódot néz meg egymás után, és a részeket nem szakítja
meg egyéb jelentős tevékenységgel. A film-és sorozatnézés az egyik
legelterjedtebb szabadidős tevékenység;
az Egyesült Királyságban a felnőtt lakosság több mint egyharmada tölt legalább
napi négy órát filmnézéssel, illetve a férfiak 33%-a, a nőknek pedig 45%-a nem
éri el az ajánlott testmozgás-mennyiséget, amely vezető mortalitási faktornak
bizonyul. Továbbá, a fizikai aktivitás mértékétől függetlenül, a túlzott
mértékű tévézés rossz hatással van az egészségre, és összefügg az elhízással és
a kevesebb alvásmennyiséggel. Ha azonosítjuk, milyen szociális-kognitív faktorok
állhatnak a binge típusú tévénézés hátterében, megfelelő intervenciós
technikákat tudunk alkalmazni a probléma megoldására, illetve visszaszorítására.
Bandura szociális-kognitív elmélete a reciprok determinizmus alapján működik, mely szerint az emberi viselkedést külső (környezeti) és belső (személyen belüli) tényezők egyaránt determinálják. Az emberi viselkedés irányítója egyrészt az énhatékonyság, amely azt a meggyőződést takarja, hogy a személy képesnek érzi magát adott cselekedet vagy viselkedés sikeres végrehajtására, másrészt pedig a kimeneteli, vagyis a következményekre vonatkozó elvárás, mely arra az elvására vonatkozik, hogy milyen jutalom vagy büntetés fogja követni az adott viselkedést. A binge tévézés hátterében továbbá az egyéni információfeldolgozás típusa is szerepet játszhat: a binge tévézés közben a tudatos működésmód helyett az implulzív feldolgozásmód lép életbe, amely során az egyén döntéseit a jutalmazómechanizmusok irányítják, és egyfajta autimatikus működésmód lép életbe, amelyet nem szakítanak meg tudatos döntések. A binge tévézés azzal az elhatározással kezdődik, hogy az egyén szeretne kikapcsolódni kicsit és filmezni, azonban a filmezés közben ez átvált egyfajta automatikus működésmódba, ahogyan a részek automatikusan elindulnak egymás után, és az illető elveszíti a kontrollt a helyzet felett. Továbbá a binge tévézés esetében megjelenhet az erős bűntudat az elvesztegetett idő mértéke miatt, illetve az úgynevezett elővételezett bűntudat is, amelyet még a cselekvés előtt átél a személy, és ami hatással van a döntéshozatalára, ami szintén releváns faktor lehet a binge tévézés esetében. Mindezeken kívül kutatások bizonyítják, hogy a célok személyes percepciója, a célkonfliktusok és a célok facilitációja kapcsolatban áll az egészségmagatartással-és viselkedéssel, ezért a binge filmnézéssel is korrelálhatnak. Maga a binge tévézés is egyfajta célkonfliktus az egyén számára, hiszen a tevékenység konfliktusban áll a személy egyéb céljaival: a személyes feladatok elvégzése elől veheti el az időt, vagy a szociális érintkezések helyettesítőjévé válhat. A tanulmány feltételezi, hogy az automatizmus, az elővételezett bűntudat és a célkofliktusok jelentős faktorok lehetnek a binge tévé-és sorozatnézés mechanizmusának megértésében, a szociális-kognitív faktorok mellett.
A tanulmány felállított hipotézisai tehát a következők: a szociális-kognitív faktorok kontrollálása mellett az automatizmus (1. hipotézis), az előrevételezett bűntudat (2. hipotézis) és a célkonfliktus és facilitáció (3. hipotézis) a binge típusú film-és sorozatnézés varianciáját nagymértékben magyarázza.
Módszer:
A vizsgálat online kérdőív formájában, a „hóladba” módszerével zajlott: a résztvevők a közösségi médián keresztül tudták kitölteni a kérdőívet, melynek elején informálódhattak a kutatásról, illetve beleegyezésüket adhatták válaszaik felhasználásába.
Vizsgálati személyek:
110 ember töltötte ki a kérdőívet, ebből 86 kitöltő adatai kerültek felhasználásra. Az minta átlagéletkora 30 (SD=12), ebből 67% nő. A BMI (testtömeg index) átlaga=24,39 (SD=4,08). A kitöltők 78%-a gyermek nélküli, 64% egyedülálló, 19% házas és 5% elvált.
Alkalmazott érőeszközök:
A
tesztcsomag a demográfiai adatokra vonatkozó kérdésekkel kezdődött, vagyis az
életkor, nem, BMI index, családi állapot és gyermekek száma került felmérésre.
A binge-típusú tévé-és sorozatnézést a tanulmány úgy definiálja, hogy az egyén
egy ültében több mint két epizódot néz meg ugyanabból a tv sorozatból.
Önbevallásos módon, három kérdéssel mérték (Cronbach alfa=0,72), továbbá
rákérdeztek, milyen online szervereket használnak a kitöltők, hagyják-e,
hogy a szerver automatikusan lépjen a következő epizódra (vagy automatikusan
egy újabb videót indítson el), illetve a vizsgálati személyeknek le kellett
írniuk, hogy mikor, hol és hogyan néztek az utóbbi egy hónapban filmet. Az
énhatékonyságot öt, a következményelvárásokat hat kérdéssel vizsgálták (mindkettő
esetében a Cronbach alfa=0,79), a válaszokat pedig egy ötfokú Likert-skálán
tudták megadni a kitöltők. A filmnézési szándékot egy kérdéssel vizsgálták: „A
következő hét napban milyen gyakran (hány naponta) akar megnézni több mint két
epizódot ugyanabból a TV sorozatból egy ültében?” A választ 0-7 napig terjedő
skálán lehetett megadni. Az automatizmust az önbevallásos automatizmus-index
(Gardner és munkatársai alapján) teszttel mérték, kiegészítve specifikus
kérdésekkel (Cronbach alfa=0,93), továbbá az előrevételezett bűntudatot szintén
önbevallásos módon, két kérdéssel mérték O’Carroll és munkatársai alapján. A
célkonfliktust két kérdéssel (Cronbach alfa=0,93), a célok facilitációját pedig
hárommal (Cronbach alfa=0,77) mérték ötfokú Likert skálán.
Eredmények és leíró statisztika:
A legtöbb kitöltő
online szervereken néz filmet vagy sorozatot, és a legtöbbet említett szerverek
többek között a Netflix (n=42) és a YouTube (n=36) voltak. A kitöltők fele
nyilatkozott úgy, hogy esetenként hagyják, hogy az oldal automatikusan elkezdje
a következő epizódot.
A hipotézisek
teszteléséhez az adatok többszörös lineráis regressziós modellben kerültek
feldolgozásra. A binge-típusú tévézés korrelált az arra vonatkozó
elhatározással (átlag=2.47, SD=1.65, r=0.40,
p<0.01),
a következményelvárásokkal (átlag= 2.74, SD = 0.65, r
=
0.43, p < 0.01), az automatizmussal
(átlag= 2.63, SD=1.21, r=0.44, p<0.01),
az előrevételezett bűntudattal (átlag= 2.07, SD = 1.02, r
=
−0.25, p < 0.05), a célkonfliktusokkal
(átlag=2.21, SD=0.98, r=0.44, p
<
0.01) és a célok facilitációjával (átlag=1.94, SD = 0.75, r
=
0.23, p < 0.05). Ugyanakkor nem
korrelált az énhatékonysággal (átlag=3.78, SD=0.71, r=−0.20,
nem szignifikáns). A szociális-kognitív elmélet faktorai a variancia negyedét
magyarázták (B=0.28, standard error
(SE)=0.10, p=0.01), illetve a modellhez
hozzáadott automatizmus a variancia további 5% magyarázta meg a korrigált R
négyzet érték alapján (B=0.37, SE=0.15, p=0.02).
Az előrevételezett bűntudat hozzáadásával további 5%-al nőtt a megmagyarzott
variancia (B=−0.37, SE=0.15, p=0.02),
továbbá a modellhez hozzáadott célkonfliktusok a variancia további 5%-át magyarázták
(B=0.42,
SE=0.18, p=0.02), ugyanakkor a célok
facilitációja nem bizonyult szignifikáns prediktor változónak (B=−0.15,
SE=0.25, p=0.55).
Diszkusszió:
A tanulmány
elsőként vizsgálja a binge típusú filmnézés jelenségét. A problémakör
jelentőségét a kutatásból látható eredmények is hangsúlyozzák: a válaszadók
legalább egyszer egy héten „binge tévéznek”. Az eredmények alapján elmondható,
hogy a szociális-kognitív faktorok mellett az automatizmus, az előrevételezett
bűntudat és a célkonfliktus-és facilitáció hozzájárult a binge tévézés varianciájának
megmagyarázásához. Az automatizmus bizonyított szerepe a binge tévézésben
felvethet olyan megoldásokat, amelyek segítségével megállítható az a berögzült
mechanizmus, hogy automatikusan a következő epizódra lépjünk, például bizonyos
online szerverek szüneteket iktatnak be a részek közé, és nem indítják el
automatikusan a következő epizód a lejátszását. A célkonfliktussal
kapcsolatos eredmények kimutatták, hogy azok a résztvevők, akik több binge-tévézésről
számoltak be, arról is nyilatkoztak, hogy a binge-típusú filmezés megnehezíti
őket más céljaik elérésében. Mivel
az online filmezés miatt a binge tévé-és filmnézés egyre gyakoribb, jelen
tanulmány új kutatási teret nyit meg. A függőségekkel foglalkozó szakirodalom alapján
a binge típusú tévézés a kontrollvesztett függőségi viselkedésmintázatok (pl. alkohol
vagy egyéb pszichoaktív szerfüggőség) kategóriájába tartozhat, ugyanakkor
specifikusabb, mivel a technológiai fejlődés kérdésköre is beleszól a témába. A
kutatás korlátai közé tartozik, hogy a binge filmezést és a hozzá kapcsolódó
faktorokat önbevallásos tesztekkel mérték, illetve a binge tévézésnek még nincs
hivatalos definíciója, ezért a jövőbeli kutatásoknál már ajánlott objektívebb
mérésekkel dolgozni.
Konklúzió:
A „binge-típusú”, vagy másképp fogalmazva a mértéktelen sorozat-és filmnézés egy egészen újfajta viselkedésmód, amely nem csak az alapvető szociális-kognitív faktorokkal áll kapcsolatban, hanem az előrevételezett bűntudattal, az automatizmussal és a célok elérésének percepciójával és a célkonfliktusokkal. A binge típusú sorozat-és tévénézésről való leszokást intervenciókkal lehet segíteni, melyeknek célja, hogy csökkentsék a televízió előtt eltöltött időt, és az impulzív és jutalomfüggő működésmód helyett a reflektáló és körültekintő információfeldolgozást bátorítsák.
A „binge-típusú”, vagy másképp fogalmazva a mértéktelen sorozat-és filmnézés egy egészen újfajta viselkedésmód, amely nem csak az alapvető szociális-kognitív faktorokkal áll kapcsolatban, hanem az előrevételezett bűntudattal, az automatizmussal és a célok elérésének percepciójával és a célkonfliktusokkal. A binge típusú sorozat-és tévénézésről való leszokást intervenciókkal lehet segíteni, melyeknek célja, hogy csökkentsék a televízió előtt eltöltött időt, és az impulzív és jutalomfüggő működésmód helyett a reflektáló és körültekintő információfeldolgozást bátorítsák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése