A web-alapú, személyre szabott normatív visszajelzés randomizált, kontrollált vizsgálata az egyetemisták alkoholhasználatának prevenciójában: Elég jók-e a
tipikus hallgatói normák?
LaBrie,
J.W., Lewis, M.A., Atkins, D.C, Neighbors, C., Zheng, C., Kenney, S.R., Napper,
L.E., Walter, T., Kilmer, J.R., Hummer, J.F., Grossbard, J., Ghaidarov, T.M.,
Desai, S., Lee, C.M, & Larimer, M.E. (2013). RCT of Web-Based Personalized
Normative Feedback for College Drinking Prevention: Are Typical Student Norms
Good Enough? Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6),
1074-1086.
Készítette:
Mezei Judit
Bevezetés
A túlzott alkoholfogyasztás súlyos
elsődleges és másodlagos következményekkel (pl. erőszak, autóbaleset, egyetemi
teljesítmény romlása) jár az egyetemisták körében. Mindezt a kortársak
viselkedésének normatív percepciója befolyásolja. Általában túlbecsülik, hogy
mennyi alkoholt fogyasztanak társaik. A normatív észlelés kijavítására szolgáló
intervenció csökkentheti az alkoholhasználatot és ezáltal a negatív
következményeit is. A személyre szabott normatív visszajelzés (personalized normative feedback – PNF)
éppen ezt ragadja meg és a normatív észlelés és alkoholfogyasztás terén is
sikeresnek találták alkalmazását egyetemista populáció esetén. Önmagában és
több módszerrel együtt is használtál már intervenciók során. Azonban a referens
mások sajátos jellemzőinek különböző szintjei hatását még nem vizsgálták.
Habár a PNF alkalmazásakor főként a
„tipikus hallgatót” használják referensként, az újabb kutatások ezen csoport sajátos
jellemzőinek (pl. nem) figyelembe vételét ajánlják, mely növelheti a PNF
hatásosságát bizonyos személyek esetén. A távoli szocális referencia-csoporttal
ellentétben a szociálisan közeli, kiugró csoport nagyobb hatást gyakorol az
egyéni viselkedéssel kapcsolatos döntésekre. Így a specifikusabb
referencia-csoport alkalmazása növelheti a hihetőséget, az információ
felismerését és a pozitív viselkedésváltozás elősegítését is. Jelen kutatásban
a nemet, rasszt és a diákszövetségi tagságot (Greek status) vették figyelembe a
normatív referencia-csoport megalkotásánál.
Nemenként
eltérő az alkoholfogyasztás és a normatív hitek percepciója is. A
nem-specifikus PNF alkalmazásakor inkonzisztens eredmények születtek. Voltak,
akik nem találtak különbséget a két nem között, de volt olyan kutatás is, ahol
a nők esetén jobban működött ez a prevenciós forma. Azon személyek, akik
valamilyen diákszövetségnek a tagjai, magasabb észlelt és valós
alkoholhasználati normákkal rendelkeznek, mint a nem tagok.
Limitált
azon adatok száma, melyek a rasszbeli és etnikai normabeli különbségeket és
azok alkoholfogyasztással való kapcsolatát vizsgálják. Az azonos etnikumba
tartozók észlelt normái pozitív kapcsolatban állnak az alkoholhasználattal és
főleg azokra jellemző ez, akik erősebben azonosulnak etnikai csoportjukkal. A
tipikus amerikai egyetemista sokszor kaukázisiként jelenik meg még a nem
kaukázusiak közt is. Így lehetséges, hogy az észlelt tipikus hallgatói norma
kevésbé prediktív a nem kaukázusiakra nézve. Jelen kutatásban a fajspecifikus
PNF hatását vizsgálták kaukázusiak, a prototipikusan nagyivó etnikai alcsoport,
és az ázsiai amerikaiak, akik magasabb absztinencia-aránnyal rendelkeznek a
többi csoporthoz képest, esetén.
A
PNF a valódi norma és a hallgatók percepciói, viselkedése közti diszkrepanciát
mutatja meg és ezáltal a viselkedésbeli változásra hat. Minél nagyobb ez a
diszkrepancia, annál nagyobb potenciális hatása van a normatív visszajelzésnek.
Habár a specifikus normatív információk használata relevánsabb, motiválóbb
lehet, a specifikus referencia-csoport deskriptív normáinak pontossága
csökkentheti a diszkrepanciát és normatív visszajelzés motiváló erejét is.
Jelen kutatásban azt vizsgálták, hogy az intervenciós hatást mediálja-e a valódi
norma, észlelt norma és az alkoholfogyasztás diszkrepanciája.
Módszer
A web-alapú PNF különböző specificitású
referencia-csoportban való hatását hasonlították össze a szintén web-alapú
motivációs visszajelzés intervencióval, mely a BASICS intervención (Brief Alcohol Screening and Intervention for
College Students) alapul, illetve egy általános feedback-kontroll
csoporttal is. A hipotézisük az volt, hogy a kontrollcsoporthoz képest mindkét
intervenciós csoportban jobban fog csökkenni a rizikós alkoholhasználat és a
negatív következményei i. A visszajelzés sajátos jellemzőinek növelésével pedig
nőni fog a PNF hatásossága.
Két nyugati parti egyetem vett részt
a kutatásban és randomizált lista alapján levélben és e-mailben értesítették a
hallgatókat az online (rostaként szolgáló) kérdőív kitöltéséről. 43,5%-uk
töltötte ki ezt és ezen hallgatók kevesebb, mint a fele (42,2%) felelt meg a
kritériumoknak, mely minimum havi egy súlyos, alkalomszerű ivást (nőknek
legalább 4, férfiaknak pedig legalább 5 ital elfogyasztására vonatkozott) és
kaukázusi vagy ázsiai származást jelentett. 90%-uk kitöltötte az online
baseline kérdőívet és a 10 feltétel egyikébe lettek sorolva ezután. Majd 1, 3,
6, illetve 12 hónapos utánkövetés következett. A végső mintában 56,7% nő volt,
az átlagéletkor 19,92 év volt. A mintában 75,7% kaukázusi és 70,7%
diákszövetségben részt nem vevő hallgató szerepelt.
A
rostaként szolgáló kérdőív kitöltése 20 percet vett igénybe, demográfiai,
alkoholhasználati, illetve normával kapcsolatos adatokat mért. Kitöltéséért
pedig 15 dollár járt. A kritériumoknak megfelelő hallgatók egy további online
kérdőívhez kaptak meghívást, melyért még 25 dollár járt. Majd ezután
véletlenszerűen be lettek sorolva a 10 feltétel egyikébe egy web-alapú
logaritmus által, mely a diákszövetségei tagságon, nemen, rasszon és a heti
alkoholfogyasztási mennyiségen alapult. Utánkövetésenként a kérdőívekért 30
dollárt, a 12 hónaposért 40 dollárt, az összes kitöltéséért pedig plusz 30
dollárt kaptak a résztvevők.
A
10 feltétel közül 8 a normatív visszajelzés referenciacsoportjának különböző
szintjei voltak. Az 1. feltételben a tipikus hallgatóról kaptak normatív
információt, a 2-4. feltételben vagy a nemre, vagy a rasszra vagy a
diákszövetségi tagságra szűkítettről kaptak információt, míg az 5-7.
feltételben ezek kombinációiból (nem és rassz, nem és diákszövetségi tagság,
rassz és diákszövetségi tagság), a 8. feltételben pedig mindhárom változóra jellemző
információt adtak nekik. A 9. feltételben a Web-BASICS szerepelt, a 10.
feltételben a kontrollcsoport volt, ahol a tipikus hallgató smsezési,
zeneletöltési, és videójátékokkal való játszásának gyakoriságáról kaptak észlelt
általános normatív visszajelzést a személyek.
A születési nem, rassz és diákszövetségi
tagság felmérése után a Napi Ivás Kérdőívet (Daily Drinking Questionnaire – DDQ), illetve a Mennyiség/Gyakoriság
Indexet (Quantity/Freuqency Index)
vették fel az Ivási Normákat Mérő Űrlap (Drinking
Norms Rating Form – DNRF) és a 25 tételes Rutger Alkoholprobléma Index (Rutgers Alcohol Problem Index – RAPI)
mellett. Az adatok elemzésére pedig a kvázi Poisson általánosított lineáris
modellt alkalmazták.
Eredmények
Egy átlagos héten elfogyasztott
alkoholmennyiség 11,03 ital volt. Az elmúlt hónapban egy eseményen
elfogyasztott legmagasabb italmennyiség pedig átlagosan 8,77 volt.
Az
idő és a kezelési feltételek közt nem volt szignifikáns interakció, vagyis
minden változás a baseline kérdőív és az 1 hónapos utánkövetés között
következett be. A PNF-ben résztvevők a kontrollcsoporthoz képest 4%-os
csökkenést mutattak az átlagos elfogyasztott alkoholmennyiségben és ez
szignifikáns eltérést jelentett. A Web-BASICS és a kontrollcsoport közt azonban
nem állt fenn ilyen különbség. A PNF-ben résztvevők a kontrollcsoporthoz képest
szignifikánsan kevesebb napról számoltak be, amikor ittak, alacsonyabb volt a
legmagasabb italfogyasztás és kevesebb alkoholfogyasztással kapcsolatos
problémáról is számoltak be. A Web-BASICS-ben résztvevők esetén is hasonló
eredményeket kaptak, azonban itt a RAPI pontszámaiban nem volt különbség a
kontrollcsoporthoz képest. A két aktív kezelési csoportban (a kombinált PNF és
a Web-BASICS) résztvevők közt nem volt szignifikáns különbség a heti
alkoholfogyasztásban, a napok számában és az alkohollal kapcsolatos
problémákban sem. Egyik PNF feltétel sem okozott nagyobb változást az idő
során. Sőt, a specifikusabb PNF feltételek esetén rosszabb eredmények
születtek, mint a tipikus hallgatót használó visszajelzésnél.
Az észlelt leíró ivási norma (perceived descriptive drinking norm –
DNRF) mediátor tényezőnek bizonyult a kezelés hatékonyságában. A DNRF
változásai a tipikus hallgatót használó PNF többi PNF feltételhez képesti
elsődlegességének 11-51%-áért volt felelős. Az összes hatás 5%-a az egyéni
alkoholfogyasztás és az észlelt norma
diszkrepanciájával magyarázható. Ez a diszkrepancia és a DNRF is szignifikáns
hatással voltak a tipikus hallgatói visszajelzés és a specifikusabb PNF
kezelésbeli különbségeire.
Diszkusszió
A PNF (egy csoportnak véve) mind a
négy kimenetben (heti ivások száma, legmagasabb italfogyasztás, ivással töltött
napok száma és alkohollal kapcsolatos problémák száma) csökkenést okozott,
azonban ez a hatás csak mérsékelt volt. Nagyobb hatással volt az
alkoholfogyasztás mennyiségére, mint gyakoriságára. A PNF és Web-BASICS
intervenciók hatása nem tért el, így a normatív összehasonlításokra fókuszáló
PNF használata hatásosabb lehet, mint a Web-BASICS, mivel az maga tartalmazza a
PNF visszajelzést is és ezért lehetséges, hogy nincs a PNF-nél jobb és egyedibb
hatása.
A
vártakkal ellentétben a tipikus hallgatót használó PNF hatásosabb volt. Az
átlagos heti alkoholfogyasztásra nagyobb hatással volt részben azáltal, hogy a
leíró normatív percepcióra erős befolyással bírt. Tehát a diszkrepancia nagyobb
volt. A résztvevők valószínűleg inkább projektáltak fontosnak vélt jellemzőket
rájuk. Előző kutatásokból kiderül, hogy az egyetemisták sokszor a tipikus
hallgatót maguktól eltérőnek látják és talán könnyen projektálhatónak találják
a nagyon kiugró, prototipikus viselkedését a nagyivó egyetemistáknak beléjük,
ami nagyobb diszkrepanciát okoz. A hallgatók lehet, hogy inkább az átlag
hallgatóhoz viszonyítják ivási szokásaikat, mint a specifikusan hozzájuk
hasonló demográfiai jellemzőkkel rendelkező hallgatókéhoz. A két projekció
összevonása hatásosabb visszajelzéshez vezethet, mivel nagyobb kognitív
disszonancia lesz az észlelt norma, a valódi norma és az egyéni viselkedés
közt, ami nagyobb változáshoz vezethet.
A
specifikusabb referenciacsoport használata hatásosabb lehet, ha a csoporttal
való azonosulással jár. Újabb kutatások azt találták, hogy a specifikus
referenciacsoport észlelt normái és az alkoholhasználat közti összefüggést az
azonosulás foka és a kérdéses csoporthoz való kapcsolódással kapcsolatos
érzések befolyásolják.
A
visszajelzés ráadásul a weben keresztül történt, míg az eddigi számítógépet
használó PNF-kel kapcsolatos vizsgálatok laborban történtek. Jelen vizsgálatban
kevesebb figyelmet fordíthattak a visszajelzésre a résztvevők.
A tipikus hallgatót
referenciacsoportként használó web-alapú PNF jó választás lehet és a
takarékosság előnyével hasznos lehet a normák felmérésében és visszajelzéses
intervenció tervezésében is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése